Kategorie produktów

Pokochać wino

Sobota, 23 sierpnia 2008 HURT & DETAL Nr 8 (30) / 2008
Wino towarzyszy ludziom od czasów starożytnych i było zarówno elementem codziennej diety, jak i uroczystości religijnych. Miłośnicy wina mawiają: „picie wina - to życie, degustacja wina - to nauka, rozmowa o winie - to sztuka”.

Cała „pompa” związana z podawaniem i piciem wina sprawiła, że wiele osób czuje się onieśmielonych i alkohol ten stał się dla nich „czymś na specjalne okazje”. Tacy ludzie często boją się rozmawiać o winie i nawet wybór odpowiedniego gatunku w sklepie przy asyście wyszkolonej obsługi jest dla nich męczarnią. Z roku na rok jednak coraz więcej osób docenia wyjątkowość wina, mimo że daleko nam jeszcze do światowej czołówki. Ci, którzy piją wino sporadycznie, w restauracji decydują się na kieliszek białego, czerwonego czy różowego wina, podczas gdy pijący więcej będą wybierali pomiędzy poszczególnymi szczepami i poproszą o swoje ulubione shardonney czy merlota. Na szczęście w rodzimych restauracjach można już zamówić dobre wino i miłośnicy tego trunku nie muszą sączyć najgorszych gatunków sprzedawanych na dodatek po wygórowanych cenach.

 

Wiele dobrych win można znaleźć w coraz popularniejszych specjalistycznych sklepach winiarskich. Poza wyśmienitymi trunkami, oferują one także akcesoria służące do podawania i przechowywania wina. Sprzedawcy są często pasjonatami, którzy chętnie pomogą dobrać wino zarówno do domowej piwniczki, jak i na wystawne przyjęcie. Zdrowie i przyjemność Z każdej niemal strony słyszy się o dobroczynnych dla zdrowia efektach picia wina, zwłaszcza czerwonego. Systematyczne spożywanie niewielkich ilości pomaga zachować dobrą formę, zmniejszając ryzyko choroby wieńcowej, nadciśnienia, udaru mózgu, czy zawału. Ten dobroczynny wpływ alkoholu na zdrowie nazywany jest „francuskim paradoksem”. Ma on swoje źródło między innymi w odwiecznym zwyczaju picia dobrego wina w umiarkowanych ilościach i przy zachowaniu zasad kultury picia. „Umiarkowane ilości” w Europie oznaczają spożycie 3-4 kieliszków dziennie dla mężczyzn i 2-3 dla kobiet. Najważniejszymi geograficznie obszarami produkcji win na świecie są: Francja, Włochy, Hiszpania i Portugalia, Niemcy, Szwajcaria, Bułgaria, Węgry. Do tych regionów zalicza się także tzw. nowy świat czyli Kalifornię, Amerykę Południową, Australię oraz Nową Zelandię. Pierwsze winnice i producentów win można znaleźć także w Polsce.

 

Z czym to się je

 

Znawcy wina stanowczo zaznaczają, że musi ono harmonizować z potrawą z jaką jest podawane. Istnieje kilka zasad doboru win do potraw, choć obecnie są one mniej restrykcyjnie przestrzegane. Niektórzy twierdzą nawet, że należy pić takie wino jakie nam smakuje i nie przejmować się odgórnymi regułami. Początkującym może jednak pomóc kilka ogólnych zasad komponowania wina z jedzeniem. Do ryb, owoców morza, białych mięs, wędlin i delikatnych serów podaje się wina wytrawne białe i różowe. Białe wina podaje się też jako aperitify, czyli przed posiłkiem. Do ryb smażonych lub w sosie, czerwonych mięs, wędlin i delikatnych serów dobiera się lekkie wina czerwone, młode. Cięższe, wytrawne wina komponują się z czerwonymi mięsami i dziczyzną, a także do ostrzejszych, fermentujących serów oraz dań z grzybów. Zarówno czerwone, jak i białe wino wytrawne można zastąpić wytrawnym winem różowym. Wina półsłodkie i słodkie pasują nie tylko do deserów, ale także do niektórych ryb oraz potraw z gęsich wątróbek. Wina musujące można natomiast podawać przy specjalnych okazjach same czy jako aperitify. Jedna z zasad mówi, że tzw. bogate wina podaje się do dań prostszych, natomiast wina określane jako proste i niezbyt bogate towarzyszyć powinny daniom wyrafinowanym. Pamiętać trzeba, że za bardzo nieeleganckie uważa się podawanie wina i wódki, co wyjaśnić można chociażby tym, że duża zawartość alkoholu w wódce zakłóca efekty smakowe, jakie można uzyskać przez właściwe dobranie wina do potrawy. Niedopuszczalne jest również równoczesne picie wina i piwa.

 

Przygoda z winem - okiem eksperta

 

Polacy coraz częściej dostrzegają zalety wina. Wielość jego gatunków i rodzajów jest imponująca. Dla przykładu w Bułgarii uprawianych jest 60 różnych szczepów winogron. W Polsce systematycznie zwiększa się liczba miłośników wina. Wzrost sprzedaży tego trunku w 2007r. wynosił 15%. Wraz z ogólną tendencją zwiększania konsumpcji niskoprocentowych alkoholi, zmieniają się upodobania konsumentów. Rośnie popularność win jakościowych. Jako przykład – w 2004 roku struktura importu firmy Domain Menada (największego importera win w Polsce) stanowiła 95% tanich win stołowych i tylko 5% jakościowych. W tym roku relacja ta stanowi 60/40%. Już mało kto kojarzy na przykład wina bułgarskie z tanią Sophią, a raczej z wykwintną Tchergą, Oriachovitzą czy Mezzek.

 

Zauważalny jest również wzrost sprzedaży win wytrawnych i półwytrawnych. Związane jest to ze zmianą kultury picia – wino częściej towarzyszy nam podczas spożywania posiłków, podczas biesiadowania, na przyjęciach. Na rynku win wytrawnych i półwytrawnych najpopularniejsza jest wciąż, znana od lat marka Sophia, natomiast w segmencie win półsłodkich i słodkich Kadarka oraz Sangria. Ponadto, konsumenci chętniej sięgają po inne produkty winiarskie – porto, sherry. Każda podróż za granicę - to nowe wrażenia, doświadczenia, przyjemności związane z produktami winiarskimi.

 

Naturalnym procesem jest wzrost zainteresowania klientów takimi produktami. Konsumenci przy wyborze wina kierują się kilkoma kryteriami. Pierwsze kryterium wyznacza walor smakowy. Zazwyczaj „przygoda z winem” zaczyna się od win słodkich i półsłodkich. Z czasem większe uznanie w oczach klientów zyskują wina wytrawne.

 

Drugim kryterium jest argument cenowy. W związku z podwyższającym się standardem życia nastąpiła istotna zmiana w wyborze win. Tanie wina są rzadziej kupowane, klient preferuje produkty ze średniej półki cenowej (10-30 zł za butelkę), coraz częściej sięga również po wina z wyższej półki cenowej (ponad 30 zł). Trzecim kryterium jest jakość – klientowi zależy na optymalnej relacji cena/jakość wina. Istotne znaczenie mają działania marketingowe firmy, mające na celu podanie klientowi kompleksowej i rzetelnej informacji o produktach. Jako przykład – przy wprowadzeniu na rynek wina Marques del Puerto z Rioja Domain Menada przeprowadziła akcję marketingową. Polegała ona m.in. na degustacjach wina oraz podawaniu wyczerpujących informacji przez hostessy ubrane w hiszpańskie stroje ludowe sprowadzone z Rioji. Ostatnim kryterium wyboru wina jest kraj pochodzenia. Wśród win importowanych nadal bezkonkurencyjnie prym wiedzie wino bułgarskie. Wina bułgarskie przeżywają w naszym kraju renesans. Natomiast liderem wzrostu sprzedaży win są wina mołdawskie. W ostatnich latach popularne są także trunki z Nowego Świata, chociaż powoli ten trend przekracza swój punkt kulminacyjny. Nadal dużym zainteresowaniem cieszą się tradycyjne wina z Hiszpanii, Francji, Włoch i Portugalii.

tagi: wino , rynek wina , pokochać wino ,