Technologia

Centra handlowe mogą obniżyć koszty energii o 40%

Wtorek, 16 grudnia 2025
Nowe opracowanie PRCH pokazuje, że dzięki LED-om, optymalizacji HVAC i inteligentnym systemom zarządzania centra handlowe mogą znacząco obniżyć zużycie energii, a inwestycje zwracają się nawet w 2–7 lat.
Branża obiektów handlowych w Polsce rośnie stabilnie – w październiku 2025 roku obroty wzrosły o 4,3% r/r, a odwiedzalność o 0,4% r/r. Jednak przed sektorem stoi wyzwanie wykraczające poza bieżące wyniki: konieczność głębokiej modernizacji energetycznej, która zadecyduje o przyszłej konkurencyjności, dostępie do finansowania i wartości rynkowej aktywów.

Od żarówki do sztucznej inteligencji

Eksperci i ekspertki z firm członkowskich PRCH wskazują/szczegółowo analizują narzędzia optymalizacji energetycznej, które przynoszą wymierne oszczędności:
  • Oświetlenie LED z systemami sterowania – zmniejsza zużycie energii na oświetlenie nawet o 75%
  • Modernizacja systemów HVAC – obniża koszty wentylacji i klimatyzacji do 30-40%
  • Instalacje fotowoltaiczne i magazyny energii – pozwalają obiektom stać się producentami energii, zwiększając niezależność i obniżając ekspozycję na zmienne ceny
  • Systemy zarządzania budynkiem (BMS) i sztuczna inteligencja – umożliwiają predykcyjne zarządzanie i oszczędności operacyjne na poziomie 20-30%
Raport wskazuje również na potencjał modernizacji transportu pionowego czy węzłów cieplnych, gdzie szacowane oszczędności osiągają poziom odpowiednio do 40% i 30%.

Część tych inwestycji charakteryzują się szybką stopą zwrotu – zazwyczaj w ciągu 2-7 lat. Od 2030 roku wszystkie nowe budynki komercyjne będą musiały spełniać standardy zeroemisyjności zgodnie z dyrektywą EPBD.

Handel blisko mieszkańców

Zmienia się także geografia handlu. Aż 61% nowej powierzchni handlowej oddanej w I połowie 2025 roku powstało w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Lokalność handlu ma również wymiar ekologiczny – im bliżej dostępne są usługi, tym mniejszy ślad węglowy generowany przez konieczność dojazdów z odległych miejscowości. Do końca 2026 roku na rynek trafi kolejne 560 tys. m² powierzchni handlowej.

– Polska branża obiektów handlowych stoi dziś przed ogromną szansą: możemy nie tylko odpowiadać na zmieniające się potrzeby konsumentów, lecz realnie kształtować bardziej zrównoważony, dostępny i niskoemisyjny świat. To zarówno ogromna odpowiedzialność, jak i inwestycja w przyszłość – wskazuje Adrianna Zielińska, Specjalistka ds. ESG Polskiej Rady Centrów Handlowych.

Ekologia w oczach konsumentów

Dla 43% dorosłych Polaków działania proekologiczne centrów handlowych są ważne lub bardzo ważne – wynika z badania Inquiry i PRCH z października 2025 r. W odniesieniu do rozwiązań w branży obiektów handlowych Klienci najczęściej zwracają uwagę na:
  • miejsca dla rowerów i dobry dojazd (41%)
  • odpowiednią segregację śmieci (40%)
  • energooszczędne rozwiązania, np. oświetlenie LED (33%)
  • tereny zielone wokół budynku (31%)



Źródło: Polska Rada Centrów Handlowych 
Fot: Pixabay



tagi: centra handlowe , Boże Narodzenie , święta , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,