Wiadomości

63% Polaków marnuje jedzenie – Lidl i Federacja Polskich Banków Żywności pokazują, jak to zmienić

Czwartek, 16 października 2025
16 października obchodzimy Międzynarodowy Dzień Żywności – dzień, który przypomina o problemie głodu i marnowania jedzenia. Lidl Polska aktywnie działa w tym obszarze, realizując inicjatywy ograniczające straty żywności.
Jak wynika z raportu Federacji Polskich Banków Żywności ,,Nie Marnuj Jedzenia 2025”, którego Lidl Polska jest partnerem, aż 63% respondentów przyznaje się do wyrzucania jedzenia – odsetek zwiększył się aż o 18 punktów procentowych względem roku 2024. Najczęściej do kosza trafiają: pieczywo (55%), owoce (46%) i warzywa (44%). Głównym powodem jest przekroczenie terminu przydatności do spożycia, wskazywane przez 57% badanych.

Pozytywnym sygnałem jest wzrost konsumentów, którzy twierdzą, że nie marnują wcale – w 2025 roku takie deklaracje składa już 34% badanych. Dwóch na trzech respondentów zauważa, że ilość wyrzucanego jedzenia w ich domach spadła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Optymistycznym zjawiskiem jest także fakt, że Polacy coraz uważniej podejmują decyzje przy sklepowych półkach – trzy czwarte konsumentów zawsze lub często sprawdza daty ważności.

– Raport pokazuje, że Polacy są coraz bardziej świadomi, ale nadal wyrzucają ogromne ilości jedzenia. Każdy bochenek chleba czy kilogram owoców, które trafiają do kosza, to zmarnowana praca rolnika, energia, woda i transport. Dlatego tak ważne jest, abyśmy wspólnie – konsumenci, handel i instytucje – szukali rozwiązań, które realnie zatrzymają marnowanie żywności – mówi Beata Ciepła, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Lidl Polska kontra marnowanie żywności

Niemarnowanie żywności, to nieodłączna część codzienności Lidl Polska. Sieć nieustannie prowadzi i rozwija działania w tym zakresie. Zapobieganie temu problemowi jest jednym z celów strategii CSR firmy. Firma organizuje zbiórki żywności oraz systematycznie przekazuje artykuły dla osób starszych, chorych czy żyjących w ubóstwie. Aktywnie uczestniczy również w programie „Spiżarnia Caritas”, mającym na celu ograniczenie marnowania żywności i jednoczesne wsparcie osób potrzebujących pomocy żywnościowej. Od 2018 r. sieć wspiera także projekt modernizacji i doposażenia jadłodajni na terenie całej Polski. Jest on prowadzony przez Caritas z myślą o osobach bezdomnych oraz będących w trudnej sytuacji życiowej.

– Współpraca Caritas z Lidl Polska to przykład solidarności w praktyce. Wspólnie ratujemy żywność przed zmarnowaniem, by mogła stać się posiłkiem dla potrzebujących. Każdy produkt przekazany do jadłodajni Caritas to konkretna pomoc i znak troski o drugiego człowieka. Lidl od wielu lat wspiera funkcjonowanie jadłodajni Caritas, od 2018 r. przeznaczył na ten cel ponad 2 mln zł – podsumowuje ks. Janusz Majda, dyrektor Caritas Polska.

Ponadto Lidl Polska już na poziomie każdego sklepu optymalizuje wielkość zamówień oraz stosuje system przecen, aby skutecznie minimalizować ryzyko marnowania żywności. Dzięki akcji ,,Kupuję, nie marnuję”, klienci przez cały rok mają dostęp do artykułów z każdej grupy asortymentowej, w niższej cenie – są to m.in. świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, owoce i warzywa oraz tzw. suchych artykułów (m.in. chlebów pakowanych i ciast) o krótkim terminie przydatności lub z uszkodzeniami niewpływającymi na jakość produktu. Przecenione artykuły, zawsze znajdziemy w specjalnych kącikach Taniej!, dodatkowo oznaczonych informacją o przecenie i etykietą rabatową Kupuję, nie marnuję lub na ich standardowych miejscach na półkach. Obecnie przeceny, wynoszą 33% i 50%!

– Jako Lidl Polska jesteśmy świadomi, że przedsiębiorstwa mają szczególny obowiązek, aby walczyć z marnowaniem żywności. Problem ten traktujemy priorytetowo, dlatego wdrażamy odpowiedzialne rozwiązania na każdym etapie naszej pracy. Staranność zaczyna się u źródła – optymalizujemy zamówienia, przeceniamy produkty z krótkim terminem ważności i prowadzimy intensywne działania edukacyjne dla klientów. Wierzymy, że wspólne działanie konsumentów i firm to klucz do osiągnięcia trwałej zmiany – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.

Rozwiązania systemowe

Staranność Lidl Polska zaczyna się już na samym początku łańcucha dostaw. Sieć stosuje AutoDispo – automatyczny system zamawiania towaru, który analizuje bieżący stan oraz odsprzedaż każdego pojedynczego artykułu w sklepie, sprawdza jego dostępność w magazynie i nakłada na to prognozę sprzedaży. Dzięki temu możliwe jest zamawianie ilości towaru adekwatnej do popytu i zapobieganie marnowaniu żywności. Dodatkowo wdrożone zostały zasady wykładania towaru mające na celu minimalizację marnowania żywności poprzez właściwe zarządzanie datami przydatności do spożycia. Sieć wykorzystuje również systemową kontrolę dat przydatności do spożycia. Jest ona ustalana dla każdego artykułu podlegającego kontroli świeżości. Dzięki temu istnieje możliwość prowadzenia akcji przecen towarów przed upływem ostatecznego terminu ich przydatności do spożycia. Towary wymagające chłodzenia są monitorowane od momentu przyjęcia do centrum dystrybucji aż do sprzedaży w naszych sklepach. Dzięki szczegółowemu opisowi postępowania z artykułami wymagającymi chłodzenia ograniczane jest ryzyko marnowania żywności spowodowane niewłaściwym przechowywaniem produktów.

Działania edukacyjne

Kolejnym działaniem Lidl Polska w celu zapobiegania marnowaniu żywności jest coroczna kampania ,,Sztuka niemarnowania”, dzięki której konsumenci mogą poznać praktyczne rady oraz przepisy kulinarne pozwalające racjonalnie gospodarować jedzeniem. W trakcie akcji promowane są również dobre praktyki, dzięki którym można dłużej przechowywać żywność i lepiej wykorzystywać resztki.

Wraz z partnerem, Federacją Polskich Banków Żywności, w ramach programu ,,EkoMisja w podstawówce”, Lidl Polska prowadzi w szkołach zajęcia na temat niemarnowania zasobów, w tym żywności. W projekcie udział wzięło już ponad 210 tys. uczniów z 2600 szkół podstawowych w całej Polsce.

Praktyczne wskazówki dla każdej i każdego z nas

Niezastąpiona w kwestii niemarnowania jedzenia jest zasada 4 P – Planuj, Przetwarzaj, Przechowuj, Podziel się.
  1. Planuj. Odpowiedzialne działanie zaczyna się już przed wyjściem na zakupy. Warto przed wizytą w sklepie zajrzeć do lodówki i sporządzić listę zakupów do posiłków zaplanowanych na najbliższe dni. Przydatnym elementem planowania jest gazetka online z aktualnymi promocjami.
  2. Przetwarzaj. Z resztek produktów, można stworzyć danie zero waste własnego przepisu lub znaleźć inspirację w sieci. W cenie jest także pamięć o mrożeniu produktów, które mogą przydać się w przyszłości, a nie ma możliwości zużycia ich na bieżąco.
  3. Przechowuj. Czy wiedziałeś, że każda półka w lodówce ma inną temperaturę, ponieważ jest dedykowana do innego rodzaju żywności? Warto sprawdzić specyfikację od producenta lodówki, aby ustalić jakie są zalecenia do przechowywania konkretnych produktów.
  4. Podziel się. Po niedzielnej wizycie rodziny zostało jeszcze kilka porcji obiadu i kilka rodzajów ciast? Pomyśl, jak możesz się podzielić z innymi! Resztę ciasta zabierz do pracy lub szkoły i poczęstuj znajomych. Korzystaj z jadłodzielni! Sprawdź, gdzie znajduje się najbliższa ogólnodostępna lodówka w Twojej okolicy: Jadłodzielnie w Polsce - Google My Maps .
Więcej porad nt. niemarnowania jedzenia oraz diety planetarnej: https://kuchnialidla.pl/nie-marnuje-jedzenia; https://kuchnialidla.pl/przepisy/przepisy-przyjazne-planecie.

W 2025 roku myślimy o 2050 roku. To się opłaca!

Lidl Polska ma ambitne cele – zerowa emisja netto, oferta produktowa realizująca założenia diety planetarnej. Za nami ważne kamienie milowe jak przejście w 100% na odnawialne źródła energii elektrycznej w 2022 roku. Przed nami równie istotne wyzwanie. Do roku 2030 chcemy zwiększyć udział sprzedawanej żywności pochodzenia roślinnego o 20% – we wszystkich trzydziestu jeden krajach, w których znajdują się sklepy Lidl. W dążeniu do celu postawiliśmy sobie kilka nienegocjowalnych założeń: najwyższa możliwa jakość produktów, świeżość gwarantowana przez bliską współpracę z lokalnymi, polskimi dostawcami, ceny przyjazne portfelom naszych klientek i klientów. Wierzymy, że mądrze jeść to zdrowo żyć. A nasze półki sklepowe mają to odzwierciedlać: https://youtu.be/GNsb_Ek1cd8?si=lMY7cDpa3E_p-xYB.

Światowy Dzień Żywności

16 października obchodzony jest Światowy Dzień Żywności. Z okazji tego wyjątkowego wydarzenia, każdego roku Federacja Polskich Banków Żywności publikuje specjalny, wspomniany już wcześniej Raport zawierający statystyki oraz badania na temat marnowania żywności w Polsce. Jego celem jest zwrócenie uwagi na rosnącą skalę wyrzucania jedzenia oraz mobilizacja do zmiany dotychczasowych postaw. Zachęcamy do zapoznania się z raportem: https://bankizywnosci.pl/nie-marnuj-jedzenia-2025/.



Źródło: Komunikacja Plus
Fot: mat. prasowe






tagi: Lidl Polska , Federacja Polskich Banków Żywności , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,