Biedronka ogranicza plastik i wspiera lokalnych dostawców
Środa, 08 października 2025
W 2024 roku Biedronka zmniejszyła zużycie plastiku o 1 200 ton, obniżyła straty żywności do 2% sprzedaży i zwiększyła zakupy od lokalnych dostawców o 45% – wynika z najnowszego raportu zrównoważonego rozwoju sieci.
W ubiegłym roku największa sieć detaliczna w Polsce zrealizowała ponad 320 projektów związanych z ekoprojektowaniem opakowań marek własnych. Dzięki temu zużycie plastiku spadło o ponad 1 200 ton w skali roku, a jednocześnie udział tworzyw pochodzących z recyklingu wzrósł do 12,6%. Takie działania nie tylko ograniczają ślad środowiskowy, lecz także stabilizują koszty operacyjne w obszarze logistyki i produkcji.
Jeszcze mniej zmarnowanej żywności
W 2024 roku Biedronka ograniczyła straty żywności do poziomu równego 2% całkowitej sprzedaży (w tonach), tym samym realizując cel szybciej i z lepszym wynikiem niż zakładano. W praktyce oznacza to uratowanie w sumie 4 680 ton żywności, m.in. dzięki systemowi przecen produktów z krótkim terminem przydatności oraz współpracy z aplikacją Too Good To Go, dzięki której tylko w 2024 roku klienci odebrali blisko 1,5 mln paczek niespodzianek. Równolegle Biedronka współpracuje z ok. 140 organizacjami pożytku publicznego, którym przekazała w latach 2020-2024 roku ponad 65 000 ton żywności. Tego rodzaju rozwiązania pozwalają nie tylko realizować cele środowiskowe, lecz także optymalizować gospodarkę zapasami i ograniczać koszty związane z utylizacją.
Wzrost znaczenia lokalnych dostawców
Kolejnym elementem strategii była intensyfikacja współpracy z niewielkimi polskimi producentami. W 2024 roku sieć rozpoczęła współpracę z ponad 70 nowymi gospodarstwami, a liczba aktywnych lokalnych dostawców sięgnęła około 230. Do sklepów trafiło ponad 126 mln sztuk produktów pochodzących z rodzimych upraw, a wartość zakupów wzrosła o 45% rok do roku. Szczególnie wyraźnie dynamikę widać w kategorii owoców i warzyw, co bezpośrednio wpływa na częstotliwość wizyt klientów i wartość koszyka zakupowego.
Efektywność kosztowa i stabilność operacyjna
Dane przedstawione w raporcie ESG 2024 potwierdzają, że wdrożone rozwiązania mają wymierny wpływ na efektywność kosztową sieci. Krótsze łańcuchy dostaw oznaczają nie tylko niższy ślad węglowy, lecz także większą przewidywalność dostępności towarów. Optymalizacja opakowań i ograniczanie marnowania żywności pomagają obniżać koszty i poprawiają efektywność, jednocześnie wspierając działania na rzecz bardziej odpowiedzialnego handlu.
- Raport wydany w tym roku ma dla nas szczególne znaczenie, powstał w roku 30-lecia działalności sieci Biedronka, która każdego dnia wpływa na życie milionów ludzi: naszych pracowników, klientów, interesariuszy oraz lokalnych społeczności. Nie możemy też zapominać o środowisku. Rok 2024 był dla naszej firmy szczególnie istotny w kontekście działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, ponieważ Biedronka została liderem Rankingu ESG – Odpowiedzialne Zarządzanie w kategorii „Handel”, a także liderem w obszarze „Governance”. Nadal konsekwentnie realizujemy naszą strategię zrównoważonego rozwoju, w której odpowiedzialność idzie w parze z efektywnością, co potwierdzają wyniki osiągnięte w 2024 roku. Redukcja plastiku, ograniczenie strat żywności i współpraca z lokalnymi dostawcami to działania, które budują naszą przewagę konkurencyjną i wzmacniają fundamenty biznesu. - mówi Agnieszka Koc, Dyrektorka Działu Ochrony Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju w sieci Biedronka.
W tegorocznym raporcie EFL „Pod lupą” 69% właścicieli...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.