Naczelna Rada Lekarska (NRL) apeluje o ogólnokrajowy zakaz sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych. Lekarze podkreślają, że takie rozwiązanie odciążyłoby szpitale, zmniejszyło liczbę interwencji służb i poprawiło bezpieczeństwo publiczne.
Według lekarzy znaczną część nocnych interwencji na oddziałach ratunkowych stanowią pacjenci będący pod wpływem alkoholu. – Blokują oni dostęp do pomocy innym chorym, a personel medyczny często pada ofiarą agresji – podkreśla NRL w swoim apelu.
Propozycja zmian
Samorząd lekarski postuluje, by zakaz obowiązywał w godzinach 22:00–6:00, z wyjątkiem lokali gastronomicznych posiadających odpowiednie zezwolenia. Podobne rozwiązania wprowadziło już wiele polskich miast, gdzie – jak wskazują dane – spadła liczba policyjnych interwencji i hospitalizacji związanych z alkoholem.
Argumenty lekarzy
NRL powołuje się na zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia, która od lat wskazuje, że ograniczenie dostępności alkoholu to jedno z najskuteczniejszych narzędzi profilaktyki zdrowotnej. Lekarze apelują także, by osoby publiczne – sportowcy czy artyści – nie promowały napojów alkoholowych w reklamach.
Co dalej?
Propozycja wymagałaby zmian ustawowych i szerokich konsultacji społecznych. Zwolennicy podkreślają potencjalne korzyści dla zdrowia i bezpieczeństwa, krytycy – możliwe ograniczenia wolności gospodarczej czy przesunięcie problemu na wcześniejsze godziny.
NRL zaznacza jednak, że bez odważnych decyzji Polska nadal będzie zmagać się z kosztami zdrowotnymi i społecznymi nadmiernego spożycia alkoholu.
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.