Wiadomości

Grupa Żabka przyspiesza rozwój i rozpocznie wypłaty dywidendy

Środa, 01 października 2025
Grupa Żabka zaprezentowała zaktualizowaną strategię rozwoju, która zakłada jeszcze szybszą ekspansję sieci sklepów w Polsce i Rumunii oraz wprowadzenie polityki regularnych wypłat dywidendy. Firma podkreśla, że dynamiczny wzrost, wysoka marżowość oraz stabilna generacja gotówki pozwalają jednocześnie redukować zadłużenie i dzielić się zyskiem z akcjonariuszami.
Ekspansja przyspiesza

Nowe plany zakładają otwieranie ponad 1 300 sklepów rocznie w latach 2025–2028, co oznacza podniesienie wcześniejszych celów (1 300 w 2025 r. i 1 000 w kolejnych latach). Do końca 2028 r. sieć Żabki ma liczyć około 16 tys. placówek, czyli o 1,5 tys. więcej niż pierwotnie prognozowano podczas debiutu na GPW.

Na koniec czerwca 2025 r. Grupa zarządzała 11 793 sklepami, co oznacza wzrost o ponad 10% rok do roku. Potencjał rozwoju całego rynku polskiego i rumuńskiego szacowany jest na 27 tys. lokalizacji, co w dłuższym terminie oznacza możliwość niemal podwojenia obecnej sieci.

„Zgodnie z zapowiedziami podczas IPO realizujemy strategię dynamicznego rozwoju Grupy Żabka, opartą na solidnych fundamentach finansowych i rosnącej marżowości. Koncentrujemy się na ekspansji organicznej ,  by do końca 2028 roku nasza sieć liczyła  około 16 tysięcy sklepów w Polsce i Rumunii. Jest to  około 1 500 więcej placówek niż przewidywaliśmy w momencie debiutu na GPW w 2024 r. Zrewidowaliśmy jednocześnie nasz potencjał rozwoju (tzw. whitespace), który łącznie wynosi dziś około 27 tys. placówek w Polsce i Rumunii. Nowa polityka alokacji kapitału zakłada łączenie inwestycji w dalszy rozwój z regularnym dzieleniem się zyskiem z akcjonariuszami poprzez dywidendę, której poziom będzie dostosowywany do bieżącej sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych. W przyszłości nie wykluczamy również skupu akcji własnych – wszystko z myślą o budowaniu długoterminowej wartości Grupy oraz stabilnych korzyściach dla inwestorów” – komentuje Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka.

Dywidenda od 2025 r.

Jedną z najważniejszych zmian jest nowa polityka alokacji kapitału. Rada Dyrektorów Grupy Żabka planuje rekomendować wypłatę dywidendy w wysokości 50% zysku netto za 2025 r., a w kolejnych latach – w przedziale 50–70%, w zależności od sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych. W przyszłości spółka nie wyklucza także programów skupu akcji własnych.

„Rozpoczynamy kolejny etap rozwoju Grupy Żabka, łącząc dynamiczną ekspansję sieci w Polsce i Rumunii ze zwrotem wartości dla akcjonariuszy poprzez dywidendę. Nasza strategia opiera się na konsekwentnym wzroście organicznym, poprzez ekspansje sieci sklepów, rozwoju sprzedaży porównywalnej Like-For-Like oraz rozwoju naszych biznesów cyfrowych. Dzięki stałemu wzmacnianiu pozycji konkurencyjnej, innowacyjnej ofercie produktowej oraz skutecznej alokacji kapitału, dążymy do ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023 - 2028 i umocnienia pozycji lidera branży modern convenience” – podkreśla Tomasz Blicharski, Group Chief Strategy & Development Officer.

Silna kondycja finansowa

Spółka konsekwentnie obniża zadłużenie – wskaźnik dług netto/EBITDA post-rent na koniec I półrocza 2025 r. spadł do 1,2x wobec 2,1x rok wcześniej, a celem na najbliższy czas jest poziom 1,0x. Żabka podtrzymuje też prognozy z IPO: średni do wysokiego jednocyfrowy wzrost sprzedaży porównywalnej LfL, marża EBITDA w górnym przedziale 12–13% oraz poprawa rentowności netto do 4,5% w średnim terminie.

„Grupę Żabka charakteryzuje ciągły wzrost oraz silna generacja gotówki. Dzięki temu od momentu debiutu giełdowego byliśmy w stanie istotnie zredukować nasze zadłużenie, zbliżając się do poziomu 1.0x wskaźnika dług netto do EBITDA post rent szybciej niż pierwotnie zakładaliśmy. Jednocześnie skutecznie zoptymalizowaliśmy nasze źródła finasowania, obniżając efektywny koszt kapitału. W efekcie, jesteśmy dziś gotowi ogłosić nową politykę alokacji kapitału zakładającą wypłatę dywidendy. Tym samym dołączamy do elitarnej grupy spółek, które generują dynamiczny wzrost oraz dzielą się zyskami z akcjonariuszami” – zaznacza Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka.

Strategia na kolejne lata

Grupa utrzymuje priorytet w postaci ekspansji organicznej, ale dopuszcza również fuzje i przejęcia wspierające główny biznes. Jednocześnie stawia na rozwój segmentu cyfrowego i wzmacnianie pozycji konkurencyjnej poprzez innowacje produktowe.

Nowa strategia, oparta na szybkim wzroście, wysokiej efektywności operacyjnej i regularnym dzieleniu się zyskiem, ma zapewnić Grupie Żabka długoterminową wartość i umocnić jej pozycję jako lidera europejskiego rynku convenience.




Źródło: Żabka Polska
Fot: mat. prasowe





tagi: Grupa Żabka , rozwój , dywidendy , finanse , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,