Wywiady

Filary zrównoważonego rozwoju Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie

Środa, 10 września 2025 HURT & DETAL Nr 09/235. Wrzesień 2025
Grupa Coca-Cola HBC zobowiązała się osiągnąć zerową emisję netto w całym łańcuchu wartości do 2040 roku. O priorytetach firmy z Misji Zrównoważonego Rozwoju i działaniach z agendy ESG opowiada Katarzyna Borucka, Dyrektorka ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju w Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie.
W nadchodzącej dekadzie transformacja ESG będzie coraz silniej powiązana z globalnymi megatrendami – takimi jak zmiany klimatyczne, przejście do gospodarki cyrkularnej, rozwój technologii oraz przemiany demograficzne i konsumenckie. Które z tych zjawisk będą miały największy wpływ na strategię zrównoważonego rozwoju Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie?

Jako Grupa Coca-Cola HBC już wiele lat temu zdefiniowaliśmy sześć strategicznych filarów zrównoważonego rozwoju i cele dla każdego z nich.

Pierwszym z nich jest redukcja emisji – naszym celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto w całym łańcuchu wartości do 2040 roku. Drugi kluczowy obszar dotyczy naszego podstawowego surowca, czyli wody. Koncentrujemy się na odpowiedzialnym zarządzaniu zasobami wodnymi. Trzeci filar dotyczy opakowań – nasze napoje są sprzedawane w puszkach i butelkach, dlatego dążymy do ograniczania wykorzystania tworzyw sztucznych oraz zamykania obiegu opakowań. Kolejny filar dotyczy surowców – stawiamy na składniki pochodzące z upraw prowadzonych zgodnie z zasadami zrównoważonego rolnictwa Coca-Cola. Piąty element związany jest z naszą ofertą konsumencką. Od lat obserwujemy rosnące zainteresowanie napojami o obniżonej lub zerowej zawartości kalorii i stale zwiększamy ich udział w naszym portfolio. Szóstym, równie ważnym obszarem, są ludzie – zarówno nasi pracownicy, jak i lokalne społeczności, w których działamy.

Grupa Coca-Cola HBC zadeklarowała osiągnięcie zerowej emisji netto do 2040 roku. 92% emisji CO2 pochodzi z zakresu 3, czyli z całego łańcucha dostaw – które działania są tutaj kluczowe?

Redukcja emisji w zakresie 3 wymaga ścisłej współpracy z naszymi dostawcami i klientami, bo mówimy tu o takich obszarach jak dystrybucja, opakowania, urządzenia chłodnicze i składniki. Podejmujemy działania zbliżające nas do celu NetZeroBy40 w każdym z nich. Dla przykładu – większe dostawy realizujemy bezpośrednio z naszych zakładów produkcyjnych do magazynów centralnych klientów, co pozwala znacząco ograniczyć trasy, a co za tym idzie – emisje.

Jako Coca-Cola HBC posiadamy dużą liczbę lodówek na rynku – to w nich eksponowane są nasze napoje. Od kilku lat wymieniamy je na modele niskoemisyjne. Dzięki temu obecnie aż 72% z nich to urządzenia energooszczędne. Od 2017 roku pozwoliło nam to zredukować emisje dwutlenku węgla w tym obszarze aż o 76%.

Warto wspomnieć też o systemie kaucyjnym. To rozwiązanie, które pozwoli nam zamknąć obieg opakowań. Wiemy, że systemy kaucyjne w krajach bałtyckich pozwalają na zbiórkę na poziomie ponad 90%. Dzięki temu, że ruszy on także w Polsce, nie tylko zwiększymy ten poziom lokalnie, ale jako producenci będziemy mogli pozyskać cenny materiał do ponownego wykorzystania w produkcji nowych opakowań, zamknąć ich obieg oraz znacząco obniżyć emisje.

93% floty Coca-Cola HBC w regionie to pojazdy niskoemisyjne. Jak Państwa firma osiągnęła tak wymierny efekt?

Kluczem jest konsekwencja i systematyczność. Każdy samochód w pewnym momencie wymaga wymiany, dlatego w ostatnich latach wybieraliśmy już wyłącznie pojazdy hybrydowe, elektryczne i plug-in. Dzięki tej strategii udało się obniżyć emisje dwutlenku węgla na przejechany kilometr o 14% w porównaniu z rokiem 2022.

Dziękujemy za rozmowę.
Anna Link oraz Michał Siwek,
BNP Paribas Bank Polska




1756805511.png
Zeskanuj i obejrzyj rozmowę




tagi: zrównoważony rozwój , Coca-Cola HBC Polska , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,