Grupa Żabka należy do liderów zrównoważonej transformacji, co potwierdzają m.in. najwyższe oceny od agencji ratingowych – platynowy medal EcoVadis i najwyższy wynik od MSCI. Wasza strategia biznesowa jest związana z podejściem do odpowiedzialności. Jak w praktyce udało się zintegrować ESG ze strategią i działaniami biznesowymi?
R.R.: Wyniki zewnętrznych przeglądów, w tym ocen ESG, są dla nas istotnym elementem pracy nad włączaniem czynników pozafinansowych nie tylko do strategii, ale i działań operacyjnych. Platynowy medal EcoVadis i najwyższa możliwa ocena AAA, przyznana przez agencję ratingową MSCI, uplasowały nas w gronie liderów.
Historia tej zmiany zaczęła się pięć lat temu, gdy tematy pozafinansowe były rozproszone w naszej organizacji. Podczas aktualizacji strategii firmy zaczęły one odgrywać równorzędną rolę wobec innych aspektów biznesowych. Odpowiedzialność to jedna z czterech głównych wartości Grupy Żabka, dlatego strategia biznesowa z komponentem ESG wypływa z naszego rozumienia tworzenia zarówno wartości finansowej, jak i niefinansowej w biznesie. Od początku blisko współpracowaliśmy z zarządem firmy, radą nadzorczą, inwestorami, by dobrze zrozumieć, co w długim terminie buduje wartość organizacji.
Skonsolidowaliśmy zarządzanie obszarem pozafinansowym – powstała dedykowana komórka oraz system wdrażania i raportowania strategii ESG w całej organizacji. Postawiliśmy też na silne zaangażowanie interesariuszy w tę zmianę.
Zrównoważona transformacja systemów żywnościowych jest kluczowa w kontekście walki ze zmianami klimatu. Jakie cele stawiacie sobie w tym zakresie i na jakim etapie jest ich realizacja?
R.R.: Jako Grupa Żabka dążymy do minimalizacji śladu środowiskowego w całym łańcuchu wartości. W strategii ESG wyodrębniliśmy dwa kluczowe obszary w filarze Zielona Planeta – dekarbonizacja i poszukiwanie modeli działania opartych o zasady gospodarki o obiegu zamkniętym. Zajmując się też innymi tematami, te akcentujemy jako strategiczne.
W zakresie dekarbonizacji kilka lat temu wyznaczyliśmy ambitne cele. Postanowiliśmy do 2026 r. zwiększyć redukcję: emisji absolutnej w zakresie działalności własnej o 25% względem roku bazowego 2020 (ten cel już osiągnęliśmy) oraz intensywności emisji w zakresie trzecim o 70%. Przykładowe działania to zakup i kontraktowanie energii elektrycznej, transformacja floty. Zmiany objęły też nasze centra logistyczne i terminale.
Drugi obszar to cyrkularność. Skupiamy się na transformacji opakowań marek własnych, aby były jak najbardziej przystosowane do recyklingu, a używane tworzywa zawierały jak najmniej plastiku pierwotnego.
W kontekście raportu odpowiedzialności znalazła się analiza ryzyk i szans związanych ze zmianami klimatu. Jakie widzicie zagrożenia, a jakie możliwości w obliczu przyspieszających zmian klimatycznych?
K.Ś.: Z naszej perspektywy analiza ryzyk klimatycznych była wartościowa, bo pozwoliła nam spojrzeć na odporność biznesu w trzech horyzontach czasowych: krótkim, średnim i długim. Wymogi regulacyjne CSRD zainicjowały strategiczną dyskusję na ten temat.
Dostrzegamy szanse wynikające ze zmieniających się preferencji klientów wobec produktów. Jednak obecnie więcej uwagi poświęcamy mitygacji zagrożeń, które już są odczuwalne. W debacie często podkreślano, że dla Polski większym wyzwaniem są ryzyka związane z transformacją w kierunku niskoemisyjnej gospodarki, lecz odczuwamy też ryzyka fizyczne. Ubiegłoroczna powódź pokazała, jak zmiany klimatu wpływają na ekosystem. Jako organizacja musimy zapewnić ciągłość działania i wspierać franczyzobiorców w sytuacjach ekstremalnych. Adaptacja i odporność na zmiany klimatu to jeden z naszych priorytetów.
D
ziękujemy za rozmowę.
Michał Siwek, BNP Paribas Bank Polska,
Paweł Pańczyk, wiadomoscispozywcze.pl.

Zeskanuj i obejrzyj rozmowę