Z rynku FMCG

Czy Polacy marnują żywność? FRoSTA zbadała nasze nawyki

Czwartek, 04 września 2025
W polskich domach wciąż marnuje się jedzenie – głównie przez za duże porcje, nieprzemyślane zakupy i zapomniane produkty w lodówce. Rocznie wyrzucamy ponad 5 mln ton żywności, co generuje straty ekonomiczne i ekologiczne*. Z okazji Międzynarodowego Dnia Świadomości o Marnowaniu Żywności FRoSTA sprawdziła, jak wygląda świadomość Polaków w tym zakresie.
Zero waste: modne hasło czy codzienna praktyka?

Choć termin „zero waste” jest obecny w mediach i rozmowach o ekologii, to 46% ankietowanych przez FRoSTĘ Polaków nie kojarzy tego określenia z gotowaniem. Te osoby, które wiedzą, czym jest „zero waste”, wiążą to pojęcie z niemarnowaniem żywności (33%), wykorzystaniem wszystkiego w kuchni, dbaniem o środowisko, segregacją odpadów, kompostowaniem, kupowaniem jedzenia do wykorzystania w całości oraz wykorzystaniem produktów z krótką datą ważności (razem: 9,5%). Pojawiały się również odpowiedzi określające „zero waste” jako zdrowe jedzenie, styl życia, brak chemii i konserwantów.

FROSTA_Czym_dla_Polakow_jest_zero_waste.jpg

Mimo to, nawet jeśli nie wszyscy potrafią dokładnie zdefiniować ideę „zero waste”, codzienne nawyki Polaków pokazują, że stosują się do tych zasad. 68% Polaków deklaruje, że nie wyrzuca żywności. Badanie FRoSTY wykazało, że idea niemarnowania jedzenia jest szczególnie bliska osobom po 60. roku życia – w tej grupie deklaruje ją 81% ankietowanych. Natomiast 8% Polaków sporadycznie lub nigdy nie stosuje się do zasady „zero odpadków” i „zero marnowania”. Swobodne podejście do tematu marnowania i niemarnowania jedzenia ma co czwarta osoba.

FROSTA_Czy_stosujesz_zasade_zero_waste.jpg

Kreatywność w kuchni zamiast pełnego kosza

Polacy wykazują się pomysłowością, jeśli chodzi o to, co robić, by nie wyrzucać jedzenia. Do najpopularniejszych sposobów należy odgrzewanie dań z dnia poprzedniego (71% ankietowanych), gotowanie na kilka dni (65%) oraz mrożenie potraw gotowanych w domu (49%). Te dwa ostatnie sposoby to domena kobiet: 70% kobiet gotuje dania od razu na kilka dni (vs 30% mężczyzn) oraz 55% z nich najczęściej mrozi jedzenie (vs 45% mężczyzn). 

Jak wynika z badania FRoSTY, Polacy wiedzą, że obierki ziemniaków, liście kalafiora czy kilkudniowy chleb mogą zyskać drugie życie w formie chrupiących chipsów, aromatycznej zupy lub domowych grzanek. Do innych, wskazanych przez ankietowanych, pomysłów na gotowanie w duchu „zero waste” należą gotowanie z obierków lub pozornie zbędnych części produktów (16%) i wykorzystanie pozostałości z gotowania do innych dań (1%). 

FROSTA_Jakie_sposoby_stosujesz__by_nie_marnowac_jedzenia.jpg

W codziennym życiu niemarnowanie jedzenia wiąże się także z przechowywaniem produktów w taki sposób, by jak najdłużej zachowały świeżość. Oczywistymi miejscami gromadzenia zapasów są lodówka i zamrażalka. Tak robi zdecydowana większość Polaków: lodówkę wskazało 79% badanych, a zamrażalkę 56%. 

Dane z badania FRoSTY pokazują, że świadomie korzystamy z prostych i skutecznych rozwiązań, które pomagają ograniczyć wyrzucanie żywności. 

– W FRoŚCIE wierzymy, że codzienne decyzje podejmowane w kuchni mają realny wpływ na ograniczanie marnowania żywności. Dobrym przykładem jest większość mrożonek, dzięki którym łatwo wykorzystać dokładnie taką ilość produktu, jaka jest potrzebna, a resztę odłożyć na później. To proste rozwiązanie pozwala zachować świeżość i uniknąć strat. Jeśli takie nawyki wejdą w naszą codzienność, ilość jedzenia wyrzucanego do kosza może się zmniejszyć, a w naszych domach będziemy świadomie podchodzić do tego, co znajduje się na naszych stołach – mówi Aleksandra Wysocka, Marketing Director FRoSTY.

Gotowanie w duchu „zero waste” to nie tylko modny termin, ale praktyka możliwa do wprowadzenia na co dzień. Zmiana może zacząć się od drobnych kroków, a jej pozytywne skutki wypłyną pozytywnie na środowisko i oszczędność.





*  Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Żywność to wartość, https://www.gov.pl/web/rolnictwo/4xp-czyli-szanuj-zywnosc



Źródło: Personal PR 
Fot: Pixabay




tagi: FRoSTA , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,