Kategorie produktów

Woda ze smakiem

Środa, 14 maja 2008 HURT & DETAL Nr 5 (27) / 2008
Kategoria wód smakowych z roku na rok rozwija się bardzo dynamicznie. Rynek ten cechuje się ostrą konkurencją, czego wynikiem jest bardzo bogata oferta asortymentowa tych produktów. Rynek wody należy do tych, które charakteryzują się dynamicznym wzrostem. Jak podaje ACNielsen w ujęciu rocznym do lutego 2008 rynek wody mineralnej urósł o 7% pod względem ilości sprzedanych litrów w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

„Konsumpcja wody nadal rośnie, ale jest jeszcze daleka od poziomu konsumpcji wody w krajach zachodnich. Według ostatniego raportu firmy Zenith International Ltd z 2006 roku w segmencie wody do 10 litrów, Polacy wypijali około 76,5 litra na głowę, podczas gdy nasi sąsiedzi Niemcy 139 litrów czy Austriacy 82,4 litra. Jeśli przyjrzymy się poziomowi konsumpcji wody w Polsce vs. inne kraje to z pewnością zauważymy, że pozostaje nam jeszcze spora przestrzeń do zagospodarowania. Zmieniają się również trendy żywieniowe. Polacy dbają coraz bardziej o swoje zdrowie i rozumieją rolę wody w procesie żywienia, utrzymywania dobrej kondycji organizmu i młodego wyglądu. Jakość pitej wody nie pozostaje bez znaczenia" - mówi Joanna Ulanowska, dyrekor marketingu Nestle Waters Polska.

 

„Rynek wód smakowych będzie rósł, choć już nie tak dynamicznie, jak w poprzednich latach. Na pewno wzrost tego rynku będzie większy niż rynku wody mineralnej. Na przykład w ubiegłym roku sprzedaż wód smakowych „Ustronianki" wzrosła w porównaniu do roku poprzedniego o 30%. Zdecydowanie liderem w tej kategorii są wody o smaku cytryny" - mówi Barbara Bożek - Paczesny, v-ce prezes d.s. marketingu Ustronianka Sp. z o.o.

„W opinii naszej firmy rynek wód smakowych zabrnął w ślepą uliczkę. Wszystko przez to, że większość wód smakowych na polskim rynku niczym nie różni się od napoi. Unikalna tożsamość wód smakowych według nas związana jest ze składem opartym na wodzie mineralnej lub źródlanej z dodatkiem wyłącznie naturalnych składników. Tymczasem większość producentów dodaje do wód smakowych składniki syntetyczne - o zgrozo - konserwanty, czy słodziki. Zdaniem niezależnych ekspertów wody smakowe niczym nie różnią się dziś od napojów, a niestety konsumenci wprowadzani są w błąd przez podobieństwo opakowań i eksponowanie na pierwszym planie znaków firmowych, które do tej pory związane były z wodami" - mówi Witold Strobel, PR konsultant Cisowianki.

 

Smak i zdrowie

 

Jak zauważa Witold Strobel - świadomość konsumencka wciąż w Polsce jest jeszcze na niskim poziomie. Dziś przeciętny nabywca kieruje się głównie smakiem, marginalnie tylko pamiętając o zdrowiu. Większość Polaków nie wie jaka jest różnica między naturalną wodą mineralną, a źródlaną, myśląc np. że woda źródlana pochodzi z najczystszych źródeł, gdy tymczasem najlepsze dla zdrowia ludzkiego są wody mineralne o średniej zawartości składników mineralnych. Ludzie kupując wody smakowe bardzo często sądzą, że pić będą coś zdrowszego od tradycyjnych napojów. Tymczasem wlewają w siebie konserwanty i syntetyczne dodatki.

 

„Na szczęście edukacja konsumencka i świadomość zagrożeń związanych z konserwantami w żywności sprawia, że coraz więcej osób czyta uważnie etykiety na produktach. Dużą zasługę mają tu media, które rzetelnie demaskują marketingowe zabiegi nieuczciwych producentów. Dlatego spodziewamy się, że za kilka lat rynek wód smakowych zostanie ograniczony do produktów, które rzeczywiście zasługują na miano wody. Produkty oparte na słodzikach i konserwantach zostaną po prostu z rynku wyparte. Cieszymy się, że na tym tle wody smakowe Cisowianki wyróżniają się naturalnym składem. Dodatki smakowe (cytryna i mięta) importowane są przez naszą firmę z certyfikacją ich naturalnego pochodzenia" - zapewniają Anna Niedziela-Strobel i Witold Strobel z Cisowianki.

 

Coraz więcej młodzieży sięga po wody smakowe produkowane na wodzie mineralnej czy źródlanej. Na rynku jest dużo bardzo wartościowych wód, które oprócz dobrego smaku oferują coś więcej - pożyteczne składniki mineralne.

 

 

Sam pomysł produkcji wód smakowych miał poszerzyć tradycyjną grupę konsumentów pijących wodę. Chodziło o pozyskanie ludzi młodych i preferujących płyny o wyraźnych smakach. W tym sensie grupa nabywców wód smakowych w ostatnich latach istotnie się poszerzyła.

 

Na przykład „Ustronianka" proponuje młodym, dynamicznym ludziom wodę „Aqua Magnesiana". To naturalna woda źródlana wzbogacona jonami magnezu. Jej receptura została opracowana specjalnie dla „Ustronianki" przez Śląską Akademię Medyczną.  Magnez, nazywany przez wielu „pierwiastkiem życia", bierze udział w ponad 300 procesach biochemicznych zachodzących w naszym organizmie.

 

„Myślę, że dobrze sprzedawać się będą również napoje - herbaty typu Ice Tea. „Ustronianka" wprowadza właśnie na rynek Ice Tea Green o smaku brzoskwiniowym. Wprowadzona w lutym ub. roku Ice Tea o smaku cytrynowym dobrze została przyjęta na rynku" - mówi Barbara Bożek-Paczesny, v-ce prezes d.s. marketingu Ustronianka Sp. z o.o.

 

Warto zauważyć, że kategoria niegazowanych wód smakowych jest ponad 3 razy większa aniżeli wód smakowych gazowanych.

„Od maja tego roku Żywiec Zdrój, który jest liderem w segmencie wód smakowych, będzie również obecny ze swoimi nowymi produktami w kategorii gazowanych wód smakowych. Naszym zdaniem wejście Żywiec Zdrój z nowymi produktami pozwoli na zdynamizowanie kategorii gazowanych wód smakowych, co spowoduje, że cały segment wód smakowych utrzyma wysoką dynamikę wzrostu" - mówi Dominika Kosman, external relations manager Żywiec Zdrój.

 

Natomiast Nestle Waters Polska obserwując i analizując rynek wód w Polsce, oferuje wody smakowe- zarówno gazowane jak i niegazowane. W portfolio firmy obecna jest Nałęczowianka ze Smakiem. Nałęczowianka mając silną pozycję w kategorii wód smakowych dba zarówno o jakość a także o walory smakowe. W swoim portfolio ma smakowe wody niegazowane malinowo - jeżynowe i cytrynowo - grejpfrutowe oraz ostatnio relaunchowane nowe smaki wód gazowanych oparte na naturalnych aromatach wprowadzone w nowych pojemnościach 1,5l oraz 0,5l.

 

Firma w swojej ofercie wód smakowych nie zapomniało również o najmłodszych konsumentach. Rodzinna woda Nestle Aquarel jako jedyna woda na rynku ma w swoim portfolio gamę produktów dostosowaną do potrzeb dzieci. Truskawkowa oraz brzoskwiniowa woda Nestle Aquarel Kids stanowi zdrową alternatywę dla kalorycznych i wysokosłodzonych napojów gazowanych oraz soków. A co najważniejsze, nie zawiera konserwantów ani sztucznych barwników.

 

Dużo i smacznie

 

Jeśli chodzi o wodę, najwięcej produktów sprzedaje się za pośrednictwem hurtowni i sklepów wielkopowierzchniowych. Jednorazowo duże ilości wody kupowane są przy okazji zakupów cotygodniowych, a w małych sklepach wodę kupujemy najczęściej pod wpływem impulsu.

 

„Na dzień dzisiejszy sprzedaż wód smakowych koncentruje się w handlu nowoczesnym. Jednak sklepy handlu tradycyjnego podążają tym samym trendem i wedle naszych przewidywań handel tradycyjny osiągnie podobny poziomom udziału w sprzedaży wód smakowych. Dlatego też dla nas jako producenta sklepy handlu tradycyjnego odgrywają bardzo istotną rolę w sprzedaży wód smakowych" - mówi Dominika Kosman z firmy Żywiec Zdrój.

 

„W brenchmarku kanałów dystrybucji opieramy się zarówno na raportach firmy AC Nielsen, która monitoruje rynek wód mineralnych, jak i swoich własnych danych. Jesteśmy obecni zarówno w tradycyjnych jak i nowoczesnych kanałach sprzedaży.

Cisowianka smakowa, czy jak wolimy ją nazywać aromatyzowana lepiej sprzedaje się w nowoczesnych kanałach sprzedaży i w sklepach takich jak hipermarkety. Tłumaczymy to specyficznymi klientami, którzy korzystają z tego rodzaju sieci. Są to zwykle ludzie młodzi, ceniący sobie czas i robiący większe zakupy.

Cieszymy się, że w tych właśnie sieciach Cisowianka wyróżnia się na tle konkurencji, co utwierdzam nas w przekonaniu, że woda smakowa powinna być oparta na naturalnych składnikach i komponentach" - mówią przedstawiciele Cisowianki.

 

„Przewidujemy, że aby utrzymać wysoką dynamikę segmentu wód smakowych zaczną się pojawiać nowe smaki. Na dziś występuje duże nasycenie podstawowymi smakami - cytryna, truskawka. Brakuje natomiast nowych, ale i wysokojakościowych smaków, które mogą stanowić dla konsumenta alternatywę dla kolorowych napojów gazowanych. Polski konsument coraz częściej wybiera zdrowy tryb życia, a co za tym idzie sięga coraz częściej po tego typu produkty" - mówi Dominika Kosman.

Dotychczas najchętniej kupowane przez klientów są wody cytrynowe, później o smaku jabłkowym,  grejpfrutowym, malinowym, truskawkowym. Wydaje się, że preferowane są wody o tradycyjnym smaku.

 

„Konsumenci wody są coraz bardziej wymagający oraz otwarci na nowości. Świadczy o tym chociażby fakt, iż rynek wód smakowych rośnie rok do roku 25%. Dlatego też, uważamy, iż rynek ten będzie się nadal dynamicznie rozwijał. Zagranicą jest wiele produktów, które spełniają oczekiwania konsumentów dotyczące coraz bardziej zdrowego odżywiania się. Sądzimy, że w Polsce ten trend także się będzie rozwijał" - przewiduje Joanna Ulanowska, dyrektor marketingu Nestle Waters Polska.

 

Wody smakowe odgrywają bardzo dużą rolę w kategorii napojów. Są jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów. Dzisiaj można powiedzieć, że jest to już dojrzały segment, w którym są obecni wszyscy głowni gracze. Dlatego też detaliści powinni zwrócić uwagę na dostępność tych produktów w swoim asortymencie.

tagi: rynek wody , rynek wody smakowej , wody smakowe , wody aromatyzowane ,