Kategorie produktów

Niebanalne smaki i warianty 0%, czyli alkoholowe trendy rynkowe

Poniedziałek, 18 sierpnia 2025 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 08/234. Sierpień 2025
Wybory konsumentów i oferta producentów jasno pokazują kierunek, w jakim zmierza rynek alkoholi – kolor, smak i umiarkowanie to jedne z najmocniejszych trendów. Dorośli konsumenci coraz chętniej sięgają po trunki, które łączą lekkość z intensywnym smakiem. Częściej wybierają też wersje 0%.
Według NielsenIQ1 w 2024 roku – mimo stabilnej wartości sprzedaży – takie alkohole jak piwo, wódka czy wino odnotowały spadek wolumenu o 1,7%. Jest to kontynuacja negatywnego trendu, który był widoczny już w 2023 roku. W ujęciu dwuletnim (2024 r. vs. 2022 r.) wolumen sprzedaży wódki zmniejszył się aż o 9,2%, a piwa – o 7,7%.

Jak przyznaje Aleksandra Gębarowska, Client Business Partner, Consulting & Analytic Insights w NielsenIQ, spadek sprzedaży tradycyjnych alkoholi kontrastuje z rosnącą popularnością napojów bezalkoholowych oraz tych o niższej zawartości alkoholu.

Trend NoLo (No alcohol – Low alcohol) zyskuje na znaczeniu zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, które coraz częściej ogranicza spożycie alkoholu lub całkowicie z niego rezygnuje, wybierając zdrowsze i ciekawsze pod względem smaku opcje. „Piwo bezalkoholowe, którego popularność rośnie z każdym rokiem, staje się wręcz odrębną kategorią produktów, osiągając w tym roku sprzedaż na poziomie 1,7 miliarda złotych – ze wzrostem o 16,5%, co czyni je większym niż łączna sprzedaż wszystkich mniejszych kategorii alkoholowych, takich jak brandy, gin, rum, likiery czy tequila. NoLo rozwija się również w innych kategoriach alkoholowych, co można zaobserwować po rosnącej liczbie bezalkoholowych wariantów wina, ginu czy rumu” – zaznacza ekspertka.

Na znaczeniu zyskują również warianty smakowe – nawet w spadających kategoriach, takich jak piwo czy wódka, radziły sobie one lepiej niż klasyczne, „czyste” alkohole. Według NielsenIQ w 2024 roku smakowe piwa zyskały na wolumenie 6,1% względem roku poprzedniego, podczas gdy piwa niesmakowe odnotowały spadek o 2,4%.

„W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują także gotowe drinki, które przyciągają konsumentów swoją wygodą i atrakcyjnymi smakami. Dynamiczny rozwój tej kategorii spowodowany jest znaczącym wzrostem asortymentu, co przekłada się na imponujące wyniki sprzedaży – w ciągu dwóch lat wartość mixów alkoholowych wzrosła aż o ok. 86%. Produkty te, inspirowane często popularnymi koktajlami, są łatwe w użyciu i oferują interesujące smaki. Dostępne w wersji single served, a także w wariantach bezalkoholowych, przyciągają konsumentów poszukujących zdrowszych i ciekawszych alternatyw” – mówi Aleksandra Gębarowska.

Alkohole 0% i smakowe nowości – pełnoprawny segment czy chwilowa moda?

Jeszcze kilka lat temu alkohole 0% traktowano jako produkt niszowy, dedykowany kierowcom lub kobietom w ciąży. „Dziś to pełnoprawna i dynamicznie rozwijająca się kategoria, która generuje coraz większe udziały w sprzedaży – zwłaszcza w okresach wzmożonych zakupów impulsowych, takich jak lato czy weekendy” – przyznaje Karolina Mańkowska, analityczka ASM SFA.

 Rosnącą popularność trunków bezalkoholowych widać niemal w każdej kategorii. W tym sezonie członkowie Związku Browary Polskie, czyli trzy największe firmy piwowarskie w Polsce, przygotowali około 40 nowości – dominują wśród nich piwa smakowe oraz piwa 0,0%.

„Różnorodność oferty »zerówek« systematycznie rośnie. Innowacje obejmują zarówno technologię produkcji, jak i warstwę sensoryczną. Piwa wzbogacane są o bioaktywne składniki, nadające im cechy napojów funkcjonalnych i właściwości prozdrowotne. Pojawiają się smaki owocowe, ziołowe, a nawet nuty coli czy dubajskiej czekolady – nikogo to już nie dziwi” – mówi Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

W rozwijającej się kategorii win odalkoholizowanych największą popularnością cieszą się wina musujące. „Odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów, którzy chcą rozkoszować się smakiem, jednocześnie nie będąc wykluczonymi z celebracji i świadomie ograniczając spożycie alkoholu” – podkreśla Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa.

Od kilku lat obserwujemy dynamiczny rozwój tej kategorii. „Ich sprzedaż systematycznie rośnie. Polacy odkrywają świat »musiaków«: szampana, asti, crémant, cavy – jednak w tym segmencie bezkonkurencyjnie dominuje prosecco” – zaznacza Tomasz Potrzebowski, międzynarodowy ekspert ds. rozwoju rynku wina w Henkell Freixenet Polska.

Pod względem wartości sprzedaży bezalkoholowe wina musujące oraz szampany wyprzedzają inne typy win – spokojne, owocowe i aromatyzowane. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku produkty te były dostępne już w niemal co drugim sklepie małoformatowym.

„Kategoria bezalkoholowych drinków także dynamicznie się rozwija – są już dostępne w ponad co dziesiątym sklepie małoformatowym” – komentuje Tomasz Wester z CMR.

Biorąc pod uwagę większe placówki (do 2500 mkw.) oraz supermarkety, dynamika wzrostu kategorii NoLo (z wyłączeniem piwa) przekracza 30% (czerwiec 2024-maj 2025 r. vs. analogiczny okres rok wcześniej).

„Wódki bezalkoholowe nie zdobyły jeszcze zaufania konsumentów, ale coraz większym zainteresowaniem cieszą się warianty o obniżonej zawartości alkoholu – niekiedy poniżej 25%” – dodaje Wester.

„Dziś nikt nie ma wątpliwości, że napoje bezalkoholowe i produkty o niższej zawartości alkoholu to obowiązkowy element każdej sklepowej półki. Konsumenci szukają lekkości, orzeźwienia i innowacyjnych smaków. Dobrym przykładem jest marka Dolcetino, która niedawno pojawiła się w naszej ofercie, a już stała się hitem” – podsumowuje Tomasz Głoskowski, dyrektor generalny Partner Center.

Zmieniające się preferencje konsumentów, rosnące zainteresowanie egzotycznymi smakami i rola impulsowych zakupów – to wyzwania, ale też szanse dla detalistów i hurtowników. Współczesny klient szuka nie tylko orzeźwienia, lecz także wrażeń, estetyki i wygody. 

Monika Książek
Zastępca Redaktora Naczelnego




1 źródło: NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 52 tygodnie kończące się na 29 grudnia 2024, porównywany do analogicznego okresu rok wcześniej, kategoria: Alkohole (w tym warianty bezalkoholowe).







tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,