Advertisement

Wiadomości

Chłodny i deszczowy maj przełożył się na niższe obroty mniejszych sklepów

Wtorek, 17 czerwca 2025
W maju 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,7% niższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła aż o 12% w porównaniu z majem 2024 r. wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR.
Tegoroczny maj był chłodny i deszczowy, co wyraźnie odbiło się na wynikach sprzedaży sklepów, szczególnie tych mniejszych, do których klienci przychodzą zwykle przy okazji, często po coś do ochłody lub zaspokojenia pragnienia. W wyjątkowo zimnym maju 2025 r. liczba transakcji dokonanych w placówkach spożywczych małego formatu była aż o 12% niższa niż rok wcześniej głównie za sprawą mniejszej liczby klientów sięgających po lody, napoje i piwo. Znacznie mniejsza liczba klientów przełożyła się też na wartość sprzedaży – łączne obroty tego typu sklepów były o niemal 3% niższe niż w maju 2024 (który z kolei był dość ciepły i pogodny). Najsłabsze były dwa środkowe tygodnie maja, kiedy temperatury były najniższe. Najlepszym dniem zarówno pod względem liczby klientów, jak i obrotów był natomiast piątek 2 maja, czyli dzień poprzedzający dwa dni, w które większość sklepów jest zamknięta.
 
W maju 2025 r. średnia wartość paragonu zwiększyła o 10%, do 26,55 zł, natomiast średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wzrosła nieznacznie do 3,9. W porównaniu z kwietniem 2024 r. mniej było transakcji dotyczących zakupu 1-2 opakowań produktów (typowych dla najcieplejszych dni, kiedy spragnieni ochłody klienci przychodzą po napój lub piwo).
 
W maju 2025 r. zarówno w sklepach małoformatowych, jak i supermarketach duże spadki odnotowały kategorie wrażliwe na pogodę, czyli piwo (liczba paragonów z tą kategorią spadła o 18%), woda (spadek o 24%), a także lody impulsowe (sprzedało się ich o 40% mniej niż w maju 2024 r.). W ostatnim miesiącu klienci sklepów małoformatowych kupili również mniej wódek czystych, wina, whisky, relatywnie lepiej radziły sobie natomiast wódki smakowe. Spadki w porównaniu z ciepłym majem 2024 r. odnotowały nawet cydry i gotowe drinki.
 
Jak wynika z danych CMR, w maju 2025 r. na szczycie zestawienia kategorii, których sprzedaż wzrosła, znajdowały się innowacyjne kategorie nikotynowe – pody i płyny do elektronicznych papierosów, a także woreczki nikotynowe. Podobnie jak w poprzednich miesiącach spadek sprzedaży odnotowały natomiast elektroniczne papierosy jednorazowe, a także tradycyjne papierosy (liczba paragonów, na których znalazła się ta kategoria była o 13% niższa niż przed rokiem).
 
W maju 2025 r. spadki sprzedaży podobnie jak w poprzednich miesiącach odnotowały masło, cukier, olej, a także mocno drożejące czekolady. Nieco lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast kategorie, którym upały nie służą, takie jak batony czekoladowe, herbaty, a także kawa.
 
W pięciu pierwszych miesiącach 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 1,4% wyższa niż w analogicznym okresie 2024 r., natomiast liczba transakcji spadła o 8,4%.
 
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.




Źródło: Polska Izba Handlu
Fot: AdobeStock



tagi: Polska Izba Handlu , CMR , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,