Przedsiębiorcy przygotowują do wdrożenia systemu kaucyjnego
Czwartek, 05 czerwca 2025
System kaucyjny który zacznie obowiązywać w Polsce od października 2025 roku. PMR Market Experts by Hume’s zbadało, jak Polacy postrzegają nowe regulacje i czy są świadomi wynikających z nich konsekwencji.
Odpowiedź na unijne wymogi i ambitne cele
Zapowiadane wdrożenie jest pochodną wymogów zawartych w dyrektywie SUP, której celem jest ograniczenie wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Regulacja wymusza na krajach członkowskich Unii Europejskiej obowiązek zorganizowania oddzielnej zbiórki odpadów w celu ich późniejszego recyklingu i obejmuje trzy rodzaje opakowań: plastikowe butelki do 3 litrów, szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra oraz aluminiowe puszki do 1 litra. Wszystkie zostaną objęte kaucją zwrotną w wysokości odpowiednio 1 zł lub 0,5 zł.
Obowiązek uczestnictwa w systemie dotyczy sklepów powyżej 200 m², a mniejsze placówki mogą do niego przystąpić dobrowolnie. W każdej gminie musi powstać przynajmniej jeden stacjonarny punkt zwrotu opakowań. Ustawodawca przewidział także możliwość tworzenia punktów poza sklepami.
Cele są ambitne. Przewidują osiągnięcie poziomu selektywnej zbiórki na poziomie 77% już w 2025 roku oraz 90% do 2029 roku, a także sukcesywne zwiększanie zawartości tworzyw z recyklingu w butelkach jednorazowego użytku.
Polacy świadomi planowanych działań
Na pięć miesięcy przed wejściem rozporządzenia w życie eksperci PMR Market Experts by Hume’s zbadali, jakie nastroje panują wśród Polaków w związku z nowymi wymogami.
– Możemy ocenić, że poziom świadomości społecznej w naszym kraju jest stosunkowo wysoki. Ponad 63% Polaków deklaruje, że słyszało o wprowadzeniu nowego systemu recyklingu opakowań. Taki wynik wskazuje na skuteczność dotychczasowych działań informacyjnych. Zarówno w mediach, jak i w ramach pilotaży realizowanych przez sieci handlowe – mówi Agnieszka Skonieczna, Retail Business Unit Director w PMR Market Experts/Hume’s Institute. Jak dodaje: Co ciekawe, ta świadomość jest większa wśród mężczyzn niż kobiet (69% vs. 58%) oraz rośnie wraz z wiekiem. Mimo że młodzi konsumenci często uchodzą za bardziej świadomych ekologicznie, to tylko połowa osób w wieku 18-24 lata słyszała o planowanych wdrożeniach. Dla porównania, wśród Polaków powyżej 55. roku życia wiedzę na ten temat deklaruje aż 69%.
Jak wynika z badania Polacy potrafią też trafnie wskazać, jakie opakowania zostaną objęte programem. Największa rozpoznawalność dotyczy plastikowych butelek typu PET. Te są częściej kojarzone z systemem niż opakowania szklane. Co ciekawe, co 10 respondent, błędnie wskazuje, że system obejmie takie opakowania jak kartony po mleku i sokach czy pojemniki po jogurtach i serkach.
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.