Advertisement

Z rynku FMCG

Przedsiębiorcy przygotowują do wdrożenia systemu kaucyjnego

Czwartek, 05 czerwca 2025
System kaucyjny który zacznie obowiązywać w Polsce od października 2025 roku. PMR Market Experts by Hume’s zbadało, jak Polacy postrzegają nowe regulacje i czy są świadomi wynikających z nich konsekwencji.
Odpowiedź na unijne wymogi i ambitne cele

Zapowiadane wdrożenie jest pochodną wymogów zawartych w dyrektywie SUP, której celem jest ograniczenie wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Regulacja wymusza na krajach członkowskich Unii Europejskiej obowiązek zorganizowania oddzielnej zbiórki odpadów w celu ich późniejszego recyklingu i obejmuje trzy rodzaje opakowań: plastikowe butelki do 3 litrów, szklane butelki wielokrotnego użytku do 1,5 litra oraz aluminiowe puszki do 1 litra. Wszystkie zostaną objęte kaucją zwrotną w wysokości odpowiednio 1 zł lub 0,5 zł.

Obowiązek uczestnictwa w systemie dotyczy sklepów powyżej 200 m², a mniejsze placówki mogą do niego przystąpić dobrowolnie. W każdej gminie musi powstać przynajmniej jeden stacjonarny punkt zwrotu opakowań. Ustawodawca przewidział także możliwość tworzenia punktów poza sklepami.

Cele są ambitne. Przewidują osiągnięcie poziomu selektywnej zbiórki na poziomie 77% już w 2025 roku oraz 90% do 2029 roku, a także sukcesywne zwiększanie zawartości tworzyw z recyklingu w butelkach jednorazowego użytku.

Polacy świadomi planowanych działań

Na pięć miesięcy przed wejściem rozporządzenia w życie eksperci PMR Market Experts by Hume’s zbadali, jakie nastroje panują wśród Polaków w związku z nowymi wymogami.

– Możemy ocenić, że poziom świadomości społecznej w naszym kraju jest stosunkowo wysoki. Ponad 63% Polaków deklaruje, że słyszało o wprowadzeniu nowego systemu recyklingu opakowań. Taki wynik wskazuje na skuteczność dotychczasowych działań informacyjnych. Zarówno w mediach, jak i w ramach pilotaży realizowanych przez sieci handlowe – mówi Agnieszka Skonieczna, Retail Business Unit Director w PMR Market Experts/Hume’s Institute. Jak dodaje: Co ciekawe, ta świadomość jest większa wśród mężczyzn niż kobiet (69% vs. 58%) oraz rośnie wraz z wiekiem. Mimo że młodzi konsumenci często uchodzą za bardziej świadomych ekologicznie, to tylko połowa osób w wieku 18-24 lata słyszała o planowanych wdrożeniach. Dla porównania, wśród Polaków powyżej 55. roku życia wiedzę na ten temat deklaruje aż 69%.

Jak wynika z badania Polacy potrafią też trafnie wskazać, jakie opakowania zostaną objęte programem. Największa rozpoznawalność dotyczy plastikowych butelek typu PET. Te są częściej kojarzone z systemem niż opakowania szklane. Co ciekawe, co 10 respondent, błędnie wskazuje, że system obejmie takie opakowania jak kartony po mleku i sokach czy pojemniki po jogurtach i serkach.




Źródło: Publicon Services
Fot: Pixabay



tagi: system kaucyjny , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,