Advertisement

Kategorie produktów

Karmy i akcesoria dla zwierząt domowych

Piątek, 16 maja 2025 Autor: Katarzyna Jastrzębska , HURT & DETAL Nr 05/231. Maj 2025
Polacy są zdecydowanymi zwierzolubami i wielu z nich ma w swoich domach psa lub kota – nierzadko więcej niż jednego. Rosnąca świadomość na temat potrzeb czworonożnych przyjaciół sprawia, że krajanie przykładają coraz większą wagę do tego, co ląduje w miskach ich zwierzaków, ale nie tylko. Dbają również o odpowiednią opiekę weterynaryjną, a także akcesoria, które zapewniają komfort ich pupilom.
Rosnąca świadomość Polaków w zakresie potrzeb czworonogów znajduje odzwierciedlenie w liczbach – z danych shopper panelu YouGov wynika, że w 2024 roku rynek przysmaków i karm dla psów i kotów osiągnął wartość niemal 5 mld zł, co oznacza 10% wzrost pod względem wartości i 3% pod względem wolumenu kategorii rdr. Urósł także segment karm specjalistycznych – o 33% pod względem wartości sprzedaży. Widać więc, że Polacy przeznaczają na swoich pupili coraz więcej, traktując ich jako pełnoprawnych członków rodziny.

Pies z kotem, czyli zwierzaki w polskich domach

Z raportu FEDIAF (Europejskiej Federacji Producentów Karmy dla Zwierząt Domowych) wynika, że w 2022 r. w polskich domach żyło ponad 8 mln psów i 7,1 mln kotów – dla porównania, w 2010 roku było ich odpowiednio ponad 7,3 mln i 5,5 mln. Jak widać, liczba psów w ciągu 12 lat zwiększyła się o ok. 700 tys., a kotów – o ponad 1,5 mln. Taki wynik sprawia, że Polska znajduje się w czołówce krajów pod względem liczby zwierząt domowych. Z raportu wynika również, że 49% gospodarstw domowych posiadało co najmniej jednego psa, a 40% – przynajmniej jednego kota.

Z danych shopper panelu YouGov wynika też, że w 2024 roku w Polsce było więcej rodzin z psem niż z dzieckiem – 38% rodzin posiada psa (wzrost o 2,2 p.p. w porównaniu z 2019 rokiem), a 31% – kota (wzrost o 3,6 p.p. w porównaniu z 2019 rokiem). W omawianym roku 35% rodzin miało dziecko (spadek o 1,3 p.p. w porównaniu z 2019 rokiem). Warto też dodać, że z roku na rok Polacy zmieniają swój stosunek do zwierząt domowych i coraz częściej uważają je za pełnoprawnych członków rodziny. Są niezastąpionymi towarzyszami, a ich właściciele wiążą się z nimi emocjonalnie i przykładają dużą wagę do tego, aby zapewnić im nie tylko pełnowartościowe pożywienie, ale także właściwą opiekę weterynaryjną i behawioralną.

Tezę tę potwierdzają dane z raportu „W Królestwie Zwierząt”1. Wynika z nich, że 60% Polaków uważa, iż zwierzęta domowe są bardziej autentyczne i szczere w swoich uczuciach niż ludzie. Oprócz tego badani twierdzą, że mogą stworzyć ze swoimi pupilami silną więź. Polacy zauważają także, że posiadanie zwierząt niesie ze sobą szereg korzyści społecznych – pomagają nawiązać nowe znajomości i poprawiają samopoczucie, a stosunek innych do czworonożnych przyjaciół nierzadko decyduje o tym, czy zaufają nowo poznanej osobie.

Z raportu wynika również, że dla 83% badanych Polaków psy i koty poprawiają atmosferę w domu, a 90% z nich twierdzi, że obecność czworonogów ma pozytywny wpływ na dzieci. Oprócz tego niemal połowa respondentów przyznaje, że w towarzystwie zwierzaka czuje się czasem lepiej niż w obecności swojego partnera lub partnerki. Z uwagi na ogromną rolę, jaką pupile spełniają w życiu, nie dziwi fakt, że ich właściciele dokładają wszelkich starań, aby zatroszczyć się o swoich podopiecznych. Dlatego też przykładają dużą wagę do ich żywienia, uważnie czytając etykiety, aby wybrana karma zawierała wszelkie niezbędne składniki wpływające na ich zdrowie.

Gdzie Polacy kupują karmę?

Jak już zostało wspomniane wcześniej, rynek karm oraz przysmaków dla psów i kotów wciąż rośnie. Z danych shopper panelu YouGov wynika, że wiodącym kanałem sprzedaży kategorii są dyskonty (33%) oraz sklepy internetowe (18%), w których można znaleźć szeroki wybór nie tylko karm i przysmaków, ale także innych akcesoriów i zabawek. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. konsumenci najczęściej kupują karmy dla psów i kotów – produkty przeznaczone dla innych zwierząt są nabywane znacznie rzadziej.

„Wartość sprzedaży żywności dla psów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w okresie od stycznia do lipca 2024 spadła o około 10% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. W powyższym kanale sprzedaży spore udziały wartościowe mają produkty marek własnych. Oprócz nich sporą popularnością cieszy się Pedigree (producent Mars, znany bardziej z wyrobów cukierniczych), Rafi (Dolina Noteci) oraz Chappi (również Mars)” – komentuje Tomasz Wester, analityk danych w CMR.

W przypadku karm dla kotów klienci najczęściej wybierają karmy mokre, które stanowią około 80% liczby transakcji i zbliżony udział w wartości sprzedaży. Marki własne są kupowane rzadziej niż w przypadku psów – najpopularniejszymi pokarmami dla kotów są Whiskas (Mars), Purina Felix (Nestlé) i KiteKat (Mars).

Zarówno karmy dla psów, jak i kotów są dostępne w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. Średnia cena za opakowanie mokrego pokarmu dla psów wynosi około 5 zł, natomiast w przypadku wariantów suchych – około 10 zł. Klienci sklepów małego formatu mogą wybierać spośród około 12 wariantów karm i przysmaków dla psów. W przypadku karm dla kotów oferta jest nieco szersza – obejmuje około 15 wariantów pokarmów suchych, mokrych i przysmaków.

Jak często karmić domowe zwierzaki?

Karmienie psów i kotów zależy od wielu czynników i stanowi podstawę troski o czworonożnych przyjaciół. Karma dla pupila powinna być dostosowana do jego wagi, wieku, aktywności fizycznej oraz stanu zdrowia. Odpowiednio dobrany posiłek, pełen wartości odżywczych i właściwej ilości składników analitycznych, zapewni zwierzakom zdrowie i dobre samopoczucie. Wybór karmy dla zwierzaka jest również uzależniony od jego stanu zdrowia – na rynku dostępnych jest wiele karm specjalistycznych, uwzględniających indywidualne potrzeby pupili.

Częstotliwość karmienia zwierząt domowych – podobnie jak wybór karmy – również zależy od kilku czynników. W tym przypadku najważniejsze to wiek, waga i aktywność fizyczna: zwierzęta mające dużo ruchu w ciągu dnia będą potrzebowały więcej pożywienia niż te, które poruszają się niewiele. Najczęściej karmione powinny być najmłodsze psy i koty. Szczeniaki i kocięta potrzebują dużych ilości pożywienia do prawidłowego wzrostu, dlatego powinny być karmione nawet pięć razy dziennie.

Ważne jest także, aby zwierzęta domowe były karmione o stałych porach, co korzystnie wpływa na ich metabolizm. Dorosłe psy warto karmić trzy razy dziennie, a porcje powinny być dostosowane do ich wagi i poziomu aktywności. Koty natomiast – około czterech razy dziennie. Zwierzęta nie powinny mieć stałego dostępu do jedzenia, ponieważ ich instynkt może powodować zjadanie całego posiłku na raz, co z kolei poskutkuje nadwagą, a nawet otyłością. Należy także pamiętać, aby pupile miały stały dostęp do świeżej wody.

Przysmaki w formie nagrody

Jak już zostało wspomniane, Polacy coraz częściej traktują swoich pupili jak członków rodziny, dlatego nie tylko starają się zapewnić im najlepszą opiekę i pożywienie, ale także rozpieszczają ich przeróżnymi zabawkami oraz przysmakami. Mimo że przekąski powinny być formą nagrody za dobre zachowanie, w rzeczywistości wiele zwierzaków otrzymuje je „na życzenie”.

Warto jednak przyjąć postawę nagradzania zwierząt przysmakami, ponieważ dzięki temu pupil rozumie, jakie zachowania są pozytywne, a jakie niepożądane. Bardzo istotne jest, aby przysmak wręczać natychmiast po wykonaniu zadania lub pokazaniu pozytywnego zachowania. Dzięki temu zwierzak ma szansę zrozumieć, które sytuacje są dla niego „opłacalne”. Na rynku dostępnych jest wiele przysmaków w różnych formach: chrupek, past, liofilizowanych kawałków mięsa czy kości przeznaczonych dla większych psów.

Zwierzaki domowe odgrywają coraz większą rolę w życiu Polaków, którzy z dużym zaangażowaniem podchodzą do ich potrzeb. Coraz więcej właścicieli czworonożnych przyjaciół dokładnie czyta etykiety kupowanych karm, wybierając te dostosowane do indywidualnych wymagań pupili. Detaliści powinni więc uważnie śledzić trendy na rynku karm i przysmaków dla zwierząt domowych, aby móc skutecznie odpowiadać na oczekiwania klientów.

Katarzyna Jastrzębska
Redaktor




1 źródło: Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w grudniu 2022 roku na ogólnopolskiej próbie N=503.





tagi: karmy , akcesoria , karmy dla zwierząt , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,