We wrześniu 2024 roku otworzyliście muzeum Fabryka Czekolady E.Wedel, które staje się kultowym miejscem na mapie Warszawy. Jaki był cel tego przedsięwzięcia?
Według nas biznes pełni wiele ról – jego zadaniem nie jest wyłącznie generowanie zysków. Współcześnie ma również obowiązki w obszarze społecznym. Stworzenie miejsca, które będzie atrakcją dla warszawian, Polek i Polaków oraz zagranicznych turystów było naszą ambicją od wielu lat.
W stolicy jest wiele wspaniałych muzeów, ale większość z nich skłania do zadumy. Brakowało miejsc, z których wychodzi się z uśmiechem. Naszym celem było stworzenie przestrzeni, która łączy historię, biznes, radość i zabawę. Mieliśmy też cele biznesowe – stworzenie muzeum to interesujące rozwiązanie dla wszystkich, niezależnie od wieku, służące promocji marki E.Wedel.
Otoczenie makroekonomiczne jest bardzo trudne. Inflacja wyhamowuje, ale koszty pracy i surowców nadal rosną. Jak odnajdujecie się w tych okolicznościach?
Staramy się dostosować do tych warunków. Od kilku lat sytuacja jest niestabilna, co mocno dotyka rynek słodyczy czekoladowych, na którym działamy. Od ponad roku doświadczamy wysokich cen surowców, w tym przede wszystkim kakao, które bije historyczne rekordy. Na niestabilność cen surowców wpływa wiele czynników, m.in. zmiany klimatyczne. Istnieją także aspekty makroekonomiczne, w tym spekulacje na giełdach, kwestie związane z systemami gospodarczymi krajów produkujących kakao. Trudno na nie oddziaływać.
Wzrost cen to nie jedyny problem – istotny jest także bardzo wysoki poziom ich niepewności, co znacznie utrudnia planowanie produkcji. Zarządzanie biznesem w tak niestabilnym środowisku jest ogromnym wyzwaniem.
Inflacja wyhamowuje, a jednocześnie rośnie płaca minimalna. Czy przekłada się to na sprzedaż słodyczy?
Sektor słodyczy odnotowuje relatywnie dobre wyniki pod względem konsumpcji, choć w drugim półroczu 2024 r. w branży czekoladowej dało się zauważyć pewne zawirowania. Sprzedaż ilościowa zaczęła delikatnie spadać, ale ze względu na wzrost cen sprzedaż wartościowa nadal rosła. Obecnie spodziewamy się dużej fali podwyżek cen w sklepach. Zobaczymy, jak konsumenci zareagują na te zmiany.
Rośnie siła nabywcza Polaków, ale to nie jedyny czynnik wpływający na skłonność do zakupów. Istnieje także wskaźnik nastrojów konsumenckich, który pokazuje ich zmienność. Wpływają na to m.in. wojna w Ukrainie czy zmiana władzy w Stanach Zjednoczonych. Poczucie niepewności nie sprzyja zakupom.
Na rynek wchodzą kolejne generacje, które szukają nowości. Jak powstają nowe produkty i jak przyjmują je pokolenia Z i Alfa?
Polacy są dość konserwatywni – mamy swoje ulubione produkty i jesteśmy do nich przywiązani. Przykładem jest Czekolada gorzka E.Wedel, która od wielu lat pozostaje najpopularniejszym wyborem konsumentów
1.
Młodzi ludzie mają natomiast naturalną skłonność do próbowania nowych rzeczy. Nie są jeszcze lojalni wobec konkretnych marek i nie przywiązują się zbyt mocno do swoich ulubionych produktów. Lubią eksperymentować i odkrywać nowe smaki. Z myślą o nich tworzymy niestandardowe oferty, takie jak nasza nowość stworzona z marką Tymbark będąca połączeniem delikatnej mlecznej czekolady z owocowym nadzieniem inspirowanym klasycznym smakiem napojów Tymbark czy też Czekolada Nadziana.
Z drugiej strony istnieją trendy, cieszące się ograniczoną popularnością, takie jak produkty prozdrowotne czy wegańskie. Stanowią niewielką część rynku i myślę, że w Polsce tak pozostanie. Reagujemy również na te potrzeby – naszą odpowiedzią jest linia Wedel plus magnez. Dwa paski tabliczki zawierają 40% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek
2.
Marka E.Wedel współpracowała z Tymbarkiem, OnlyBio i Bakalland. W jakim stopniu opieracie swój biznes na takich współpracach?
Przy współpracach z innymi markami łączymy dwa kluczowe czynniki. Pierwszym z nich jest aspekt biznesowy – dywersyfikujemy portfolio, czyli szukamy różnorodnych źródeł przychodu zwiększając tym samym bezpieczeństwo biznesu.
Po drugie czekolada to produkt, który daje przyjemność. My również chcemy, aby praca sprawiała nam radość, a poszukiwanie zaskakujących kooperacji z firmami, czasem odległymi od naszej branży, daje nam dużą satysfakcję.
Cała rozmowa dostępna na kanale
SpożywczaTV i na portalu
wiadomoscispozywcze.pl
1 źródło: E.Wedel za NielsenIQ – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, udział w sprzedaży wartościowej, okres skumulowany tydzień 31 2023 – tydzień 30 2024, kategoria: Słodycze, Praliny (Pianki w czekoladzie).
2 źródło: RWS, czyli Referencyjna Wartość Spożycia, wskazuje, jakie jest dzienne zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze dla przeciętnej osoby dorosłej.