Nowoczesny Retail

Zrównoważony rozwój w praktyce – priorytety i działania firmy Wedel

Środa, 14 maja 2025 HURT & DETAL Nr 05/231. Maj 2025
„Z przyjemnością dla przyszłości” – to nie tylko tytuł raportu ESG, ale także zapowiedź kierunku, w którym zmierza firma Wedel. O najważniejszych wnioskach z działań i planach na przyszłość opowiadają ekspertki z firmy Wedel: Kamila Luttelmann, Dyrektorka ESG i Obszaru Prawnego oraz Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej i ESG.
Przechwytywanie.JPG„Z przyjemnością dla przyszłości” – to tytuł trzeciego raportu zrównoważonego rozwoju opublikowanego przez firmę Wedel. Jakie są kluczowe wnioski?

Aleksandra Kusz vel Sobczuk: Raportowanie dla firmy Wedel wciąż nie jest obowiązkowe, ale już kilka lat temu zdecydowaliśmy się na ten krok, aby odpowiednio się przygotować i rozwijać w kolejnych latach. Wdrażamy naszą długoterminową strategię CSR, która powstała w 2019 roku i w którą z roku na rok angażujemy coraz większe zasoby. W raporcie prezentujemy postępy w realizacji naszych zobowiązań, dzieląc je na trzy obszary zgodnie z definicją ESG: środowisko, społeczeństwo oraz ład korporacyjny.

Najmocniej czujemy się w tematach społecznych obejmujących zarówno nasze lokalne otoczenie, partnerów, jak i społeczność pracowniczą. Z każdym rokiem prowadzimy coraz więcej inicjatyw w zakresie środowiska.

W raporcie przedstawiamy działania dotyczące zarówno śladu węglowego, certyfikacji surowców, zmian w opakowaniach, jak również praktyk produkcyjnych. Staramy się je optymalizować, aby były mniej emisyjne.

Trzeci obszar – ład korporacyjny – obejmuje nasze polityki wewnętrzne, współpracę z dostawcami, komunikację z konsumentami i troskę o ich zdrowie oraz bezpieczeństwo.

Rozpoczęcie raportowania przed wprowadzeniem tego obowiązku pozwala nam doskonalić ten proces i budować w organizacji świadomość, że dane muszą być zbierane i porównywalne rok do roku. To również dobre przygotowanie do nowego standardu CSRD.

Jakie działania podejmujecie w firmie Wedel w zakresie różnorodności, inkluzywności i innych inicjatyw społecznych?

Kamila Luttelmann: ESG jest strategicznym filarem naszej firmy, dlatego bardzo zależy nam, żeby przenikał wszystkie obszary jej działania. Aktualnie pracujemy nad strategią różnorodności, równości i włączania (DEI). Ma ona integrować i rozwijać działania, które do tej pory prowadziliśmy mniej formalnie.

Dobrym przykładem jest „Mieszanka Wedlowska” – inicjatywa rozpoczęta w 2021 roku przez grupę około 40 osób. Zaczęliśmy od określania różnych wymiarów różnorodności – dziś wiemy, że różnimy się od siebie, ale chcieliśmy zrozumieć, jak można z tego czerpać. Nasze działania zataczają coraz szersze kręgi (z włączeniem zaangażowania zarządu) – od inicjatyw edukacyjnych, przez tworzenie polityki DEI, podpisanie Karty Różnorodności – kończąc na dokumencie strategicznym, który finalizuje etap budowania bazy do dalszych długoterminowych działań i kontynuacji rozpoczętej przez nas różnorodnej podróży.

Jakie są długoterminowe plany firmy Wedel? Czy firma ma ambicję osiągnięcia neutralności klimatycznej?

A.K.S.: ESG staje się integralną częścią biznesu. Traktujemy je strategicznie, a wszystkie działania planujemy w długim horyzoncie – w kontekście surowców, opakowań, śladu węglowego, a także kwestii społecznych. Nie wskazaliśmy jeszcze daty osiągnięcia neutralności klimatycznej, bo chcemy poprzeć ten cel rzetelną analizą. Unikamy pustych deklaracji – do zrównoważonego rozwoju podchodzimy z uważnością i wysokim poczuciem odpowiedzialności.

Dziękujemy za rozmowę.
Anna Link oraz Michał Siwek,
BNP Paribas Bank Polska




tagi: zrównoważony rozwój , Wedel , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,