Wywiady

ZPC Otmuchów z nową inwestycją i planami rozwoju

Wtorek, 13 maja 2025 HURT & DETAL Nr 05/231. Maj 2025
ZPC Otmuchów zakończył wielomiesięczne prace nad uruchomieniem nowej linii produkcyjnej pianek typu marshmallow. O nowych możliwościach produkcyjnych, ekspansji pod marką Bebeto oraz szansach eksportowych i zakupowych, jakie daje przynależność do Grupy Kervan – opowiada Marcin Kukliński, Prezes Zarządu ZPC Otmuchów.
ZPC Otmuchów uruchomił nową linię do produkcji pianek marshmallows. Jakie były główne etapy przygotowań do jej uruchomienia i jakie są dalsze plany związane z ich sprzedażą?

Instalacja wraz z adaptacją hali produkcyjnej, które trwały prawie sześć miesięcy, właśnie się zakończyły. Testy produkcyjne pokazały nam, że możemy produkować wszystkie wzory pianek z naszego bogatego portfolio. Na przełomie marca i kwietnia rozpoczęliśmy realizację pierwszych zamówień.

W tej chwili mocno koncentrujemy się na rozwoju sprzedaży zarówno w kraju, jak i  eksporcie. Pianki głównie chcemy sprzedawać pod marką Bebeto. Nie wykluczamy oczywiście produkcji kontraktowej ani marek własnych sieci handlowych, które stanowią oś naszej działalności – od początku istnienia jesteśmy producentem private labels dla większości sieci handlowych w Polsce oraz klientów z Europy Zachodniej.

Dołączając prawie cztery lata temu do Grupy Kervan, która jest naszym większościowym udziałowcem, otworzyliśmy sobie drogę do rozwoju eksportu w ramach działań Grupy.

Czy inwestycja w produkcję pianek to element szerszej strategii rozwoju realizowanej przez Grupę Kervan Gida?

Pomysł wynika ze strategii rozwoju całej szeroko rozumianej kategorii żelek w świetle perspektyw rozwoju rynków sprzedaży. Przynależność do Grupy pomaga realizować tę strategię, ale jej nie determinuje w pełni.

Przez ostatnie dwa lata byliśmy w intensywnym procesie przebudowy biznesu. Z firmy ogólnosłodyczowej – a sięgając jeszcze dalej, ogólnospożywczej – posiadającej w swoim portfolio produkty śniadaniowe, naturalne batony, słone przekąski, galanterię czekoladową etc. – stajemy się przedsiębiorstwem skoncentrowanym głównie na żelkach. W naszym portfolio nadal utrzymujemy produkty czekoladowe, które wciąż stanowią istotny kontrybutor po stronie przychodowej.

Podsumowując kierunki rozwoju portfolio Grupy, należy zacząć od naszej największej kategorii produktów przyjemnościowych, tj. żelek wylewanych (tradycyjne „miśki” czy „węże”), poprzez żelki ekstrudowane, tzw. licorice, a kończąc na najnowszej inwestycji w pianki, czyli żelki typu marshmallow.

Mówiąc o portfolio Grupy, chciałbym podkreślić, że jesteśmy jednym z największych i najbardziej doświadczonych producentów żelków z kategorii suplementów diety w Europie. Pracujemy z globalnymi koncernami farmaceutycznymi i spożywczymi, przede wszystkim na rynkach zagranicznych.

Jesteśmy usatysfakcjonowani naszymi wieloletnimi innowacjami, know-how, a przede wszystkim doświadczonym zespołem, który pozwala nam oferować żelki wzbogacone w witaminy, ekstrakty ziołowe czy inne dodatki wspomagające codzienne funkcjonowanie konsumentów, wpływając na poprawę jakości ich życia, a nawet ich zdrowia.

Czy w tym roku pojawią się nowe produkty żelkowe w ramach Waszych marek?

W Grupie mamy również zakład produkcyjny, który liofilizuje żelki i pianki marshmallow. To z niego planujemy wprowadzać nowości na nasz rynek. Będzie to pewna innowacja. Takie produkty już zaczynają pojawiać się na rynku.

Liofilizowane żelki o strukturze chrupek to produkt, który wzbudza coraz większe zainteresowanie wśród polskich i zagranicznych konsumentów.

W jaki sposób członkostwo w międzynarodowej Grupie Kervan Gida wpływa na rozwój Waszej spółki?

W czerwcu miną cztery lata, odkąd Kervan nabył pakiet większościowy w spółce. Wcześniej przez wiele lat byliśmy częścią jednego z polskich funduszy. Wejście inwestora branżowego otworzyło przed nami nowe możliwości, które znacząco przyczyniły się do rozwoju oraz tworzenia innowacyjnej strategii biznesowej.

Po pierwsze, Kervan jako duży, międzynarodowy gracz otwiera przed nami nowe rynki sprzedażowe. Polska stała się również producentem i eksporterem marki Bebeto na rynki obsługiwane przez oddziały Kervana, część produkcji – ze względu na nasze kompetencje i jakość – została przeniesiona z Turcji do Polski. Nowe linie, nowe inwestycje zostały zapełnione m.in. produktami przeniesionymi z fabryki w Turcji i sprzedawanymi na rynki Europy Zachodniej.

Drugą istotną zmianą jest fakt, że Kervan od 20 lat produkuje żelki we wszystkich formach – od marshmallow przez żelki wylewane i ekstrudowane – co zapewnia nam wsparcie techniczne i technologiczne w tworzeniu nowych produktów.

Ostatnią, ale równie ważną korzyścią, jest możliwość wspólnych zakupów surowców i opakowań pozyskiwanych z Turcji, która jest jednym z wiodących producentów komponentów, m.in. dla przemysłu spożywczego, co – w połączeniu z siłą skali Grupy Kervan – umożliwia nam uzyskanie korzystniejszych warunków zakupowych.

Dziękuję za rozmowę.
Monika Książek



tagi: ZPC Otmuchów , inwestycje , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,