Prezes SM Mlekpol: Obecnie stoimy przed poważnymi wyzwaniami
Piątek, 25 kwietnia 2025
Prezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol Tadeusz Mroczkowski wziął udział w debacie „Polska żywność na rynkach zagranicznych" podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. W panelu poświęconym eksportowi produktów rolno-spożywczych podzielił się doświadczeniami Mlekpolu, zdobytymi dzięki wieloletniej sprzedaży wyrobów do ponad 100 krajów na całym świecie.
Podczas dyskusji Tadeusz Mroczkowski zwrócił uwagę na konieczność dywersyfikacji rynków eksportowych, podkreślając rosnące znaczenie regionów z dodatnimi wskaźnikami demograficznymi.
— Około 30% naszej produkcji kierujemy na rynki zagraniczne. Dla Mlekpolu najbardziej naturalnymi kierunkami eksportu są kraje europejskie: Niemcy, Czechy, państwa bałtyckie, Grecja czy Rumunia. Do tych państw możemy eksportować nie tylko produkty z długim terminem przydatności, ale również galanterię mleczarską i twarogi. Choć przez pewien czas bardzo perspektywicznym rynkiem, szczególnie dla mleka UHT Łaciatego, były dla nas Chiny, obecnie stawiamy na dywersyfikację kierunków sprzedaży w regionie Azji Południowo-Wschodniej – Malezji, Wietnamie, Tajwanie, Korei Południowej i na Filipinach — mówił Prezes Zarządu SM Mlekpol.
W swojej wypowiedzi prezes Mroczkowski wskazał również czynniki, które pozwalają Mlekpolowi skutecznie konkurować na międzynarodowych rynkach.
— Kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o sprzedaż zagraniczną, mają jakość produktów Mlekpolu oraz oferowany przez nas sprawny serwis. Nasze mleko Łaciate zdobyło silną pozycję w wielu krajach, w Chinach jest dostępne między innymi na platformach sprzedażowych dla klientów indywidualnych. Uważam jednak, że promocją polskich produktów powinny się zająć również placówki dyplomatyczne i instytucje powołane do wspierania eksportu. Dlatego doceniam działania KOWR, który organizuje polskie stoiska narodowe na dużych targach, takich jak Anuga czy Gulfood. Najważniejsze, żeby promować polską markę – wielu konsumentów wie, że nasze produkty pochodzą z Europy, ale musimy położyć nacisk na to, że są to polskie wyroby najwyższej jakości — podkreślał Tadeusz Mroczkowski.
Podczas panelu poruszono również temat wyzwań stojących przed branżą. Prezes Mlekpolu podkreślił znaczenie odpowiedniego wdrażania zmian regulacyjnych oraz zapewnienia bezpieczeństwa biologicznego.
— Obecnie stoimy przed poważnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest wdrożenie wymogów Zielonego Ładu w sposób, który nie zaszkodzi producentom żywności. W branży mleczarskiej istnieje znaczna różnorodność gospodarstw rolnych – od małych po dużych, towarowych dostawców. Ci więksi łatwiej poradzą sobie z nowymi wymogami, natomiast mniejsze gospodarstwa będą potrzebować wsparcia, by dostosować się do zmieniających się regulacji. Poważnym zagrożeniem dla całej branży byłoby również rozprzestrzenienie się pryszczycy – potrzebujemy skutecznej ochrony granic i możliwości regionalizacji w przypadku wystąpienia ognisk choroby, co pozwoliłoby utrzymać status eksportowy dla obszarów wolnych od zagrożenia — zaznaczył prezes Mlekpolu.
Europejski Kongres Gospodarczy to jedno z najważniejszych biznesowych wydarzeń w Europie Środkowej, gromadzące przedstawicieli świata biznesu, polityki i ekonomii. Tegoroczna edycja, która odbywa się w terminie 23–25 kwietnia w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, skupia się na najważniejszych wyzwaniach gospodarczych stojących przed Polską i Europą.
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.