Kategorie produktów

Rynek żółtych serów

Wtorek, 15 kwietnia 2008 HURT & DETAL Nr 4 (26) / 2008
Sery żółte są produktem bardzo popularnym na polskich stołach. Spożywane są przez ponad 90% naszego społeczeństwa. Wybór serów żółtych jest ogromny. Jak będzie rozwijał się rynek tych produktów w Polsce? Jakie wartości mają sery żółte oprócz ich walorów smakowych?

Sery żółte dojrzewające to drugi po serach twarogowych segment rynku w Polsce. Od kilku lat rynek ten w naszym kraju wykazuje wzrost i jest mocno rozdrobniony - sery dojrzewające ma w swojej ofercie wielu mniejszych i większych producentów, a łączna oferta przekracza kilkaset produktów.

 

„W zeszłym roku największą dynamikę notowały dojrzewające sery w plastrach. Wzrost ten sięgał 50 - 60 procent. To bardzo dobry wynik" - mówi Jacek Wyrzykiewicz, PR & trade marketing manager Hochland Polska. Pamiętajmy też, że już wcześniej kategoria ta była dość spora. Prawdopodobnie trend ten, choć już może nie w takiej skali, będzie się utrzymywał również w tym roku, może i dłużej. Sery dojrzewające faktycznie są przez Polaków doceniane.

 

Za rozwojem rynku przemawiają argumenty zdrowotne i odżywcze, sery zawierają niezbędne dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu składniki odżywcze. Coraz większa grupa konsumentów sięga po te sery.

 

Jako ciekawostkę Dariusz Sapiński Prezes Zarządu GK MLEKOVITA podaje, że regularne spożywanie co najmniej czterech plasterków sera dziennie wspomaga profilaktykę antyrakową. „W tłuszczu żółtego sera znajduje się bowiem pokaźna ilość kwasu linolowego (CLA), który ma działanie antynowotworowe i przeciwmiażdżycowe." - mówi Dariusz Sapiński.

 

Jakość w cenie

 

„Hochland wartościowo jest liderem na rynku serów w Polsce. Wynika z tego jasno, że polski konsument zwraca uwagę na jakość i nie do końca prawdą jest, że najważniejsza jest cena" - mówi Jacek Wyrzykiewicz PR & trade marketing manager Hochland Polska.

 

Spośród dostępnych serów dojrzewających konsumenci nadal wybierają głównie sery na wagę. Jednakże tendencja ta zmienia się na korzyść serów w plastrach pakowanych przez producenta.

 

„Do tej zmiany przyzwyczajeń konsumenckich z pewnością przyczyniło się wprowadzenie przez Hochland Polska w 2002 roku serów dojrzewających w plastrach. Sery żółte Hochland w plasterkach otworzyły na rynku polskim nową kategorię - sery żółte dojrzewające w innowacyjnym opakowaniu typu otwórz-zamknij. Nasza oferta plastrów sera dojrzewającego obejmująca tradycyjne polskie, a także mniej popularne smaki w innowacyjnym opakowaniu, pozwalającym na zachowanie świeżości produktu, okazała się strzałem w dziesiątkę" - mówi Jacek Wyrzykiewicz.

 

Także inni producenci oferują nowatorskie produkty. W ostatnich tygodniach na sklepowych półkach pojawiły się serowe nowości MLEKOVITY: ser Tylżycki (plastry)150g oraz Gouda (plastry) w rodzinnym opakowaniu 500g. Są to sery typu holenderskiego. Mają wygodne opakowanie - tackę z mechanizmem wielokrotnego otwierania - które ułatwia przechowywanie produktu.

 

Wyrobem - hitem Mlekovity, innowacyjnym, nowocześnie zapakowanym, jest ser Sokół - ser twardy dojrzewający typu szwajcarskiego. Dobroczynnie wpływa on na organizm człowieka: naturalna zawartość wapnia - sześć razy więcej niż w innych produktach mleczarskich. Cechuje go elastyczna konsystencja oraz słodko - orzechowy smak. Jego opakowanie, ze sztywnej folii z mechanizmem „otwórz - zamknij", ułatwia przechowywanie. Ser SOKÓŁ jest produktem bardzo popularnym i często nagradzanym. Nagrody: m.in. PRODUKT ROKU 2008.

 

Konsumenci w Polsce coraz częściej doceniają walory organoleptyczne serów wyszukując najbardziej wyrafinowanych smaków czy zapachów. Jak podkreśla Tomasz Krajanowski, dyrektor ds. handlu ze Spółdzielni Mleczarskiej "OSTROŁĘKA"., wadą rynku serów w Polsce było pojawienie się serów analogowych, które przysłaniają konsumentom rzeczywisty charakter prawdziwych serów. SM "Ostrołęka" postawiła na jakość i tym pozyskuje klienta. Konsument sięgając po sery takie jak Łyński czy Gouda Ostrołęcka nie tylko otrzymuje wspaniały smak, ale również powtarzającą się wysoką jakość tradycyjnego sera.

 

Zdrowie w plasterkach

 

„Rynek serów żółtych (podpuszczkowych) jest rynkiem bardzo urozmaiconym. W czasie ich dojrzewania zachodzą w serach złożone procesy biochemiczne rozkładu laktozy, białek, tłuszczów, prowadzące do powstania charakterystycznej dla każdego gatunku sera konsystencji, oczkowania oraz smaku i zapachu. Dlatego też producenci starają się wyszukać jedną lub więcej z cech charakterystycznych dla sera swojej produkcji znamionując go odrębna nazwą handlową. Jednak stosowane nazwy handlowe najczęściej odnoszą się do typów serów : holenderskiego i szwajcarskiego oraz ich głównych przedstawicieli: edamski, gouda, ementalski" - mówi Tomasz Krajanowski, dyrektor ds. handlu  ze Spółdzielni Mleczarskiej "OSTROŁĘKA".

 

Rynek serów żółtych w Polsce cały czas rozwija się, nie tylko urozmaiconą gamą ale również formą pakowania. Sery coraz częściej podawane są konsumentom w wygodnych opakowaniach, porcjowane, czasami nawet  w kilku smakach w jednym opakowaniu.

Warto dodać, że sery poza wspaniałymi, różnorodnymi walorami smakowymi posiadają wiele innych cech korzystnych dla klienta. W swojej strukturze przeciętnie zawierają ok. 33% wody, 31% tłuszczu oraz 34% białek łącznie z produktami ich degradacji. W głównej mierze trzeba zwrócić uwagę na wysoką strawność serów oraz znacznie większą ilość wapnia niż w innych artykułach spożywczych. 




 

tagi: rynek żółtych serów , sery żółte , ser , nabiał , rynek nabiału ,