Kategorie produktów

Familijne, w wersji premium czy na patyku?

Poniedziałek, 14 kwietnia 2025 Autor: Katarzyna Jurkitewicz, HURT & DETAL Nr 04/230. Kwiecień 2025
Co druga złotówka wydawana przez Polaków na produkty z zamrażarki przeznaczana jest na lody. To kategoria, po którą konsumenci, zwłaszcza w ciepłe miesiące, sięgają bardzo chętnie. Przy ich wyborze zwracają uwagę na cenę, smaki i nowości.
Lody są największą kategorią wśród produktów mrożonych dostępnych w polskich sklepach. Wartość rynku w okresie od marca 2024 r. do lutego br. przekroczyła 5,4 mld zł. Co więcej, segment ten odnotowuje dynamiczny wzrost. Jak podaje NielsenIQ, w badanym okresie wyniósł on 16%1.

Sezon na ten mrożony przysmak rozpoczyna się mniej więcej w połowie kwietnia i trwa do września. Na ten okres przypada 80% rocznej sprzedaży. Z kolei trzy miesiące szczytu sezonu – czerwiec, lipiec i sierpień – generują blisko 50% rocznej sprzedaży całej kategorii. Pokazuje to, jak znacząco konsumenci zmieniają swoje decyzje zakupowe i w ciepłe miesiące zamiast zwykłych słodyczy częściej wybierają te z zamrażarek.

Polacy kupują lody w różnych formatach sklepów w zależności od wybranego rodzaju. „Dla segmentu lodów kupowanych impulsowo największe znaczenie mają sklepy małego formatu, gdzie trafia co druga złotówka wydana przez Polaków na tego typu smakołyki. Na drugim miejscu plasują się dyskonty, które generują nieco ponad 40% wartości” – wskazuje Katarzyna Borowiec, Senior Customer Consultant w NielsenIQ.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku lodów familijnych. W tej grupie kluczową rolę odgrywają dyskonty, odpowiadające za ok. 60% sprzedaży opakowań rodzinnych. Sklepy małego formatu generują natomiast 1/4 sprzedaży tego segmentu.

Impulsowe czy familijne?

Konsumenci kupują lody dla przyjemności i orzeźwienia. Istotne jest jednak pytanie, gdzie chcą się nimi delektować – jedni w drodze do domu czy podczas spaceru, inni w domowym zaciszu z bliskimi. W zależności od tego wybierają różne typy lodów.

Jak podaje NielsenIQ, Polacy więcej wydają na opcje impulsowe, które stanowią ponad 60% wartości sprzedaży całej kategorii. Produkty kupowane pod wpływem chwili najczęściej nabywane są w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Wynika to z ich szerokiej dostępności oraz możliwości szybkiego zrobienia drobnych zakupów.

„Wśród lodów impulsowych, niezmiennie od lat, największą popularnością cieszą się lody na patyku. Na drugim miejscu konsumenci wybierają mrożone desery w formie rożka. Pozostałe formy lodów są zdecydowanie rzadziej wybierane” – dodaje ekspertka NielsenIQ. Za pozostałe niespełna 40% wartości sprzedaży całej kategorii odpowiadają lody familijne.

Czy pistacja zdominuje też rynek lodów?

Według danych NielsenIQ gusta większości miłośników lodów pozostają niezmienne – nadal najpopularniejsze są lody śmietankowe lub waniliowe. Jednak to nie one przyciągają największą uwagę konsumentów poszukujących nowości. Na co więc zwracają uwagę?

Moda na pistacje trwa. To między innymi zasługa czekolady dubajskiej, która od jakiegoś czasu zyskuje dużą popularność. Trend na pistacjowe dodatki jest także widoczny w branży lodów.

Jednak producenci przygotowali wiele innych, niecodziennych propozycji. W sprzedaży pojawiły się lody o smaku popcornu, cynamonek lub bardziej klasyczne, ale z nowym akcentem, np. śmietankowe z sosem karmelowym.

Uwagę konsumentów z pewnością zwrócą także propozycje premium czy te oferujące dodatkowe korzyści zdrowotne, np. lody proteinowe. Do tego różnorodne tekstury, dodatki chrupiących elementów czy kolorów – i przepis na mrożony sukces gotowy.

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor




1 źródło: NIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami, sprzedaż wartościowa, cena za litr/kg, okres: 52 tygodnie kończące się na 23.02.2025, kategoria: Lody.




Fot: AdobeStock




tagi: lody , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,