Wiadomości

Materiały POS – rozwiązania, korzyści i zastosowanie

Poniedziałek, 14 kwietnia 2025 HURT & DETAL Nr 04/230. Kwiecień 2025
W programie „Sklepowy Masterclass” omawiane są strategie i koncepcje wspierające sprzedaż w sklepach. Tym razem tematyką rozmowy były materiały POS, o których opowiedziała Ewa Stankiewicz, wspólniczka firmy Edelweiss. Ekspertka podzieliła się wiedzą na temat ich roli w przestrzeni sklepowej i wpływu na efektywność sprzedaży.
Jakie korzyści przynoszą POS-y w codziennej działalności sklepu?

Materiały POS to zestaw narzędzi skutecznie wspierających sprzedaż produktów wystawionych na półkach w sklepie. Oddziałują one na ludzki umysł w sposób intuicyjny, analogowy i podprogowy, tworząc system bodźców skłaniający konsumenta do wyboru konkretnego produktu.

Jakie zastosowanie mają wobblery i shelfstoppery? Gdzie można je wykorzystać i jaką funkcję pełnią w przestrzeni sklepowej?

Każdy z tych materiałów POS pełni nieco inną funkcję, choć ich nadrzędnym celem jest wsparcie sprzedaży danego produktu. Wobbler i shelfstopper to klasyczne przykłady tzw. przerywników schematu. Ludzki mózg postrzega regał jako rząd uporządkowanych, równych produktów, a wobbler czy shelfstopper przerywa ten schemat sprawiając, że oczy dłużej koncentrują się na oznaczonym produkcie. Dzięki temu uwaga jest wydłużona, a szansa na zakup zdecydowanie większa. Mówi się, że produkty oznaczone tymi materiałami mają nawet o 30-40% większe szanse na wybór przez konsumenta.

Bardzo często obserwujemy w sklepach standy promocyjne, wyspy sprzedażowe i paletowe. Jakiego rodzaju materiały POS można zastosować w tych miejscach, aby wspierały sprzedaż?

Jednym z najważniejszych narzędzi sprzedaży w sklepie są standy i wyspy wolnostojące. To najbardziej widoczne elementy, a każdy produkt na takiej ekspozycji zyskuje większą widoczność i jest łatwiej dostrzegany przez konsumenta. Umieszczając tego typu ekspozycje na ścieżce klienta, ułatwiamy mu podjęcie decyzji zakupowej, oferując gotowy wybór i wskazówkę, po jaki produkt ma sięgnąć. Dodatkowo standy i wyspy tworzą wrażenie ekskluzywności – wyodrębniony i wyróżniony produkt jest postrzegany przez nasz mózg jako coś wyjątkowego.

Jakie rozwiązania można zastosować, aby stworzyć atrakcyjne końcówki regałów, tzw. endcappy, które przyciągną uwagę klientów?

Końcówki regałowe to jedno z najbardziej dochodowych miejsc w sklepie, ponieważ sprzedaż z takich ekspozycji może być nawet o 40% wyższa niż ze zwykłych półek. Kluczowe znaczenie ma ich oznakowanie i wyróżnienie. Produkty na końcówkach regałów powinny być odpowiednio wyeksponowane, aby przyciągały uwagę klientów. Istotne jest także, aby promocje były widoczne z obu stron regału oraz by zastosować odpowiednie stoppery, które dodatkowo zwrócą uwagę na ofertę i zachęcą do zakupu.

Porozmawiajmy o materiałach POS w kontekście psychologicznym. Czy faktycznie „hakują” one nasz system percepcyjny?

Nasz mózg rzeczywiście nie przetwarza wszystkich informacji – koncentruje się jedynie na tych, które uznaje za istotne i warte analizy. Przykładem takiego działania są wspomniane wcześniej wobblery i stoppery, które przełamują schemat i przyciągają uwagę. Innym sposobem „hakowania” naszego mózgu przez materiały POS jest wykorzystanie intensywnych kolorów, ciekawych kształtów i kontrastowych barw. Takie bodźce wywołują tzw. reakcję orientacyjną – mózg automatycznie uznaje je za elementy wymagające analizy, co zwiększa prawdopodobieństwo, że klient zwróci na nie uwagę i podejmie decyzję zakupową.

Jak materiały POS wpływają na marżowość sklepu oraz sprzedaż z metra kwadratowego? Jakie korzyści mogą przynieść w kontekście tych dwóch parametrów?

Odpowiednio zaprojektowana ekspozycja materiałów POS, takich jak materiały promocyjne przy wejściu, witryny czy oznaczenia w alejkach, może istotnie zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Ponadto dobrze dobrane kolory, kształty i materiały budują poczucie ekskluzywności, co sprawia, że klienci chętniej sięgają po promowane produkty. W efekcie sklep lub sieć sklepów generuje wyższe zyski, ponieważ wyróżniające się produkty zwiększają zarówno sprzedaż, jak i marżę.

Dziękuję za rozmowę.
dr Marek Borowiński




tagi: materiały POS , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,