Wiadomości

W 30. urodziny Eurocash podkreśla wpływ na rynek i prezentuje konkretne liczby

Środa, 09 kwietnia 2025
Grupa Eurocash kończy w tym roku 30 lat. Z okazji jubileuszu podsumowuje swój wkład w rozwój handlu i mówi wprost: zamykają się głównie sklepy niezrzeszone[1], a detalistom opłaca się integracja z siecią. Jednocześnie podkreśla, że z siecią liczącą ponad 15,5 tys. placówek jest nie tylko czołowym hurtownikiem FMCG, ale też – zgodnie z analizą Deloitte – największym franczyzodawcą w Polsce.
Największy franczyzodawca w Polsce

Poza liczbą sklepów i wielkością przychodów, Grupa Eurocash wyprzedza innych organizatorów franczyz i systemów partnerskich także pod kątem wielkości zatrudnienia. Z liczbą 19 tys. pracowników ląduje na szczycie podium, przed Stokrotką (12 tys.) i Polską Grupą Supermarketów (10 tys.). Warto podkreślić, że pozycję największego franczyzodawcy Eurocash utrzymuje niezależnie od branży. Dla porównania, w sieci Orlen działa ok. 3,5 tys. placówek, a restauracje popularnej sieci McDonald’s liczą 546 placówek.

Zgodnie z danymi PMR, sklepy zrzeszone w sieciach Eurocash - takich jak Delikatesy Centrum, ABC, Groszek, Euro Sklep, Lewiatan czy Gama, stanowią aż 1/3 wszystkich sklepów prowadzonych w modelach takich jak franczyza i 1/4 wszystkich sklepów spożywczych działających w Polsce3.

– Jesteśmy liderem rynku – czołowym hurtownikiem, jednym z kluczowych pracodawców, a teraz także największym franczyzodawcą w kraju. Od 30 lat konsekwentnie budujemy handel w Polsce, przechodząc imponującą drogę: od wykupu menadżerskiego, przez debiut giełdowy, po strategiczne akwizycje, takie jak przejęcie Tradisu. Blisko współpracujemy z naszymi klientami, pomagając im rozwijać i prowadzić sklepy. Inwestujemy w rynek lokalny, wspierając jego wzrost i digitalizację. Dzięki naszym franczyzom i systemom partnerskim, tworzymy niezależnym detalistom dogodne warunki do rozwoju, pozwalając im efektywnie konkurować z większymi graczami – mówi Luis Amaral, założyciel Grupy Eurocash.
    
Integracja z siecią to najlepsza szansa na wzrost

Sklepy lokalne potrzebują integracji w ramach sieci partnerskich i franczyzowych nie tylko po to, żeby rosnąć, ale też po to, żeby przetrwać. Z ogólnorynkowych danych wynika, że za spadek liczby sklepów lokalnych w aż 97 proc. odpowiadają placówki poniżej 40 mkw. i właśnie sklepy niezrzeszone4. Wniosek jest prosty: tylko w grupie i z precyzyjnymi narzędziami do rozliczeń w oparciu o dane – takimi jak np. rozwijana przez Eurocash EuroPlatforma, sklepy lokalne zyskują dostęp do cen i ofert pozwalających im skutecznie konkurować na rynku.

Zorganizowane w największych franczyzach i systemach partnerskich sklepy do 100 mkw. już teraz osiągają średnio o 6-7 proc. lepsze wyniki niż niezrzeszone placówki w podobnym metrażu5. W miarę dalszej integracji rynku – ich przewaga będzie tylko rosnąć.

Eurocash: 30 lat budowania silnego handlu w Polsce

Właśnie na tym opiera się wizja Eurocash, któremu przez ostatnie trzy dekady udało się zbudować kompleksowy, sprawnie działający ekosystem wspierający lokalnych detalistów w każdym aspekcie prowadzenia biznesu i na każdym etapie jego rozwoju. Grupa pomaga klientom w reagowaniu na bieżące wyzwania, ale przede wszystkim oferuje im narzędzia: platformy do zarządzania biznesem, m.in. eurocash.pl czy EuroPlatform, programy lojalnościowe, atrakcyjne promocje i asortyment, które mają realny wpływ na wyniki sklepów. Przykładowo w sieciach Groszek, ABC i Euro Sklep, działających w ramach spółki Eurocash Sieci Partnerskie, dynamika wartości sprzedaży w sklepach stosujących promocje detaliczne jest średniorocznie o 2,8 proc. wyższa niż w sklepach, które z nich nie korzystają. Tak samo wygląda to w przypadku liczby paragonów. Placówki stosujące promocje wypadają też o 3,6 proc. lepiej pod kątem dynamiki ilości sprzedaży.

– Badania konsumenckie wyraźnie pokazują, że pomimo aktualnej presji na ceny i promocje, polski konsument ma coraz większą siłą nabywczą i coraz bardziej docenia jakość, świeżość, lokalność i personalizację. To wszystko atuty, które według europejskich benchmarków najlepiej spełniają franczyzy. Właśnie dlatego wierzymy w ten model i konsekwentnie realizujemy swoją strategię, stawiając na rozwój czołowej organizacji detalicznej w Polsce. Dostrzegamy ogromny potencjał w przyłączaniu nowych sklepów do naszych sieci i systematycznie zwiększamy udziały rynkowe, wzmacniając pozycję lokalnego handlu – komentuje Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.

Eurocash się opłaca – tak jak integracja

Aby uzyskać dostęp do najbardziej atrakcyjnych promocji, sklepy muszą być częścią silnych struktur sieciowych. Nad tym właśnie – z sukcesem – pracuje Eurocash w obszarze swoich sieci partnerskich, w których już prawie 6 z 7,5 tys. detalistów (80 proc.) dołączyło do EuroPlatform. Lewiatan i Gama są już w całości zintegrowane i z sukcesem wprowadzają komunikację opartą na lokalności. Zintegrowane są również Delikatesy Centrum, których wyróżnikiem są szerokie promocje i Delikarta – oparty o algorytmy AI program lojalnościowy, który w 2024 r. przekroczył próg 4 mln użytkowników.

– Trzydziestolecie Grupy Eurocash zbiegło się w czasie z bardzo wymagającym okresem dla całej branży spożywczej w Polsce. W wyniku gwałtownej inflacji, nawet po jej wyhamowaniu konsumenci dalej ograniczają wydatki, a sieci intensywnie o nich walczą. Nie brakuje też innych wyzwań, takich jak wchodzący w życie system kaucyjny. W takich okolicznościach szczególnie mocno wybrzmiewają argumenty za tym, że warto się organizować i korzystać z siły grupy. A jeszcze lepiej: z siły największego polskiego franczyzodawcy – podsumowuje Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.




1  CMR
2  ]Źródłem jest lista największych podatników CIT Ministerstwa Finansów za 2023 r. (dane za 2024 r. nie zostały jeszcze opublikowane przez Ministerstwo). Brak na niej franczyzodawców, którzy zorganizowani są jako wiele spółek i mniejszych podmiotów, ale według szacunków Deloitte ich przychody ze sprzedaży w segmencie FMCG nie mogły przekraczać 10 mld zł w 2023 r.
3  Nie licząc sklepów specjalistycznych i na stacjach benzynowych. PMR Market Experts, Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce, 2024.
4  CMR
5  CMR




Źródło: PR Hub
Fot: mat. prasowe

tagi: Eurocash , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,