Sezon grillowy w Polsce trwa w zależności od pogody nawet pół roku - od kwietnia do końca września, a sprzedaż przypraw osiąga wtedy kilkakrotnie większą wartość niż w ciągu miesięcy jesienno-zimowych. „Podravka odnotowuje wówczas prawie trzykrotny wzrost sprzedaży przypraw do grilla" - mówi Michał Jung, Dyrektor Marketingu Podravka Polska .
Dynamiczny rozwój tego segmentu przypraw potwierdzają badania MEMBR. Zgodnie z nimi w roku 2007 wartość rynku przypraw do grilla wynosiła 19,8 mln zł, a wielkość sprzedaży 374 ton. W stosunku do roku 2006 rynek przypraw do grilla wzrósł wartościowo o 11,6%.
Warto podkreślić, iż przyprawy do grilla uznawane są za zakup impulsowy, który jest dokonywany najczęściej w małych punktach sprzedaży, w pobliżu miejsca grillowania.
„W związku z rozpoczęciem tegorocznego sezonu grillowego oferujemy konsumentom specjalistyczne mieszanki przyprawowe. Najważniejsza z nich to oczywiście Vegeta Mix do grilla przeznaczona do różnorodnych dań z rusztu. Obok tej typowo grillowej mieszanki polecamy także przyprawy specjalne takie, jak Vegeta Mix do kurczaka czy Vegeta Mix do ryb. Przyprawy te są doskonałe do przyrządzania marynat do grillowanych udek, piersi i skrzydełek kurczaka oraz wszelkiego rodzaju ryb. Polacy grillują nie tylko tradycyjne kiełbaski, karkówkę, żeberka, ale także udka kurczaka, ryby, sery, jarzyny, grzyby i owoce. Do ich przygotowywania wykorzystywane są właśnie wspomniane produkty sypkie z linii Vegeta Mix, a także tradycyjna Vegeta uniwersalna. Doskonałym dodatkiem do grillowanych dań są sałatki w stylu śródziemnomorskim doprawione Vegetą Ziołową" - zachęca Michał Jung.
Sięgając po przyprawy do grilla, konsumenci oczekują nie tylko urozmaicenia smaku potrawy, ale również wygodnego i funkcjonalnego opakowania. Te oczekiwania spełnia Vegeta Mix do grilla, która sprawdzi się zarówno w trakcie barbecue w ogródku, jak i weekendowych wyjazdów. Dostępna jest w wygodnych 100-gramowych tubach, ze szczelnym zamknięciem i specjalnym dozownikiem, który składa się z otworów o różnej wielkości. Sprzedawana jest także w praktycznych 20-gramowych torebkach umożliwiających przyprawienie potraw akurat podczas jednego grillowania.
Także firma Ziołopex posiada w swej ofercie bogaty wybór przypraw jednorodnych, jak również mieszanek przyprawowych, które z pewnością przydadzą się w nadchodzącym sezonie grillowym.
W portfolio marki Appetita znajduje się linia Smaczne grillowanie. Jest to najszersza oferta mieszanek przyprawowych przeznaczonych do potraw z grilla dostępna na polskim rynku. W jej skład wchodzą obecnie: Przyprawa do grilla klasyczna, Przyprawa do karkówki, Przyprawa do kurczaka z grilla, Przyprawa do grilla pikantna oraz Przyprawa do szaszłyka.
„Seria ta cieszy się dużą popularnością klientów. Polscy smakosze dań z grilla coraz chętniej sięgają po gotowe, starannie skomponowane mieszanki przypraw, które znacznie ułatwiają przygotowanie grillowych smakołyków. W mieszankach linii Smaczne Grillowanie zawarte są takie składniki, jak: słodka cebulka, czosnek, majeranek, papryka i kolendra. Tak dobrany zestaw spowoduje, że każde nasze danie z rusztu okaże się prawdziwym sukcesem kulinarnym" - mówi Magdalena Sarnowska - Brand Manager w firmie Ziołopex.
Zwolennicy częstego grillowania mogą skorzystać z poręcznych, 100- gramowych tub do wielokrotnego użytku. Tego typu opakowania pozwalają na długotrwałe zachowanie walorów smakowych mieszanek. Obecnie w wygodnych tubach aluminiowych dostępne są: Przyprawa do grilla klasyczna oraz Przyprawa do karkówki. Nowym produktem, który dołączy do linii Smaczne grillowanie w tym sezonie grillowym będzie 100 gramowe opakowanie - tuba popularnej Przyprawy do kurczaka z grilla.
„Na nadchodzący sezon grillowy przygotowaliśmy też prawdziwą nowość: marynaty do mięs sygnowane marką Appetita, które z pewnością ucieszą wytrawnych smakoszy mięsnych potraw z grilla. Będą to: Marynata do mięs staropolska, Marynata do mięs klasyczna i Marynata do mięs pikantna. Marynata jest produktem pomocniczym do przygotowywania potraw mięsnych. Poprawia kruchość mięsa oraz nadaje mu wyjątkowy aromat. Jest idealnym sposobem na przygotowanie pysznego dania z rusztu" - mówi Magdalena Sarnowska.
Cenioną marką jest również Prymat. W ofercie marki znajdują się zarówno przyprawy jednorodne, jak i specjalistyczne mieszanki przyprawowe. Prymat oferuje trzy główne linie mieszanek przyprawowych: "smak tradycji", "kuchnie świata" oraz "grill". Na sezon grillowy 2008 Prymat przygotował szereg pozycji produktowych. Wśród nich znajdziemy przyprawę do steku gruboziarnistą oraz nowe marynaty.
Wszystkie pozostałe przyprawy do grilla w ofercie marki: grill klasyczny Prymat, grill ziołowy Prymat, grill pikantny Prymat oraz przyprawa do karkówki Prymat zyskały nowe opakowania zarówno saszetek, jak i tub grillowych. Nowe opakowania przypraw grillowych są zgodne z nowym wizerunkiem i szatą graficzną opakowań przypraw Prymat, które wprowadzone zostały w drugiej połowie 2006 roku.
Na sezon grillowy Prymat poleca także: przyprawę do kurczaka klasyczną, przyprawę do kurczaka ziołową, przyprawę do kurczaka pikantną, przyprawę Kebab-Gyros, pikantny sos czosnkowy Tzatziki, przyprawę do ryb i przyprawę do sałatek. W czasie trwania sezonu grillowego wszystkie powyższe przyprawy będą oznaczone specjalną naklejką "polecamy na grilla".
Do grillowanych dań podawać można również warzywne dodatki. Podravka proponuje na przykład aromatyczne pasty Ajvar łagodny i Ajvar ostry, Pindżur, Relish oraz produkty pomidorowe, np.: Pomidory krojone i Pomidory krojone z oliwkami.
„Produkty te stanowią doskonały dodatek do dań z rusztu oraz składnik, który nie tylko podkreśla smak gorących potraw, ale także pomoże przyrządzić zimne przekąski" - mówi Agnieszka Cichewicz, Brand Manager marki Podravka.
Kuszenie klienta
Dodatkowe ekspozycje produktów w różnych miejscach sklepu to dobry sposób na zwiększenie sprzedaży. Przyprawy są bardzo specyficznym produktem, gdyż w różnych sezonach pasują tematycznie do różnych miejsc w sklepie. Na przykład w sezonie grillowym dodatkowym miejscem ekspozycyjnym dla przypraw będzie stoisko mięsne lub z akcesoriami grillowymi.
Od trzech lat niezmiennie najczęściej kupujemy przyprawy do grilla zarówno w osiedlowych sklepikach, jak i hipermarketach. Tradycyjny kanał dystrybucji generuje około 40% wolumenu sprzedaży przypraw do grilla. Każdego roku zwiększa się udział nowoczesnego kanału dystrybucji w ogólnym wolumenie sprzedaży. Łącznie hipermarkety i supermarkety generują 45% obrotów handlem przyprawami do grilla. Segment produktów grillowych nie różni się więc szczególnie od całego rynku spożywczego w tym zakresie.
„Najskuteczniejszą metodą wspierania sprzedaży przypraw do grilla są materiały typu POS, gdyż one są najbardziej widoczne i przyciągają wzrok klienta. Bardzo ważna jest prawidłowa ekspozycja materiałów POS; powinny się one znaleźć w promieniu wzroku konsumentów. Muszą się znajdować maksymalnie blisko półki z przyprawami, gdyż po zapoznaniu się z materiałem promocyjnym, klient musi mieć natychmiastowy dostęp do szukanych produktów" - wyjaśnia Przemysław Pająk Public Relations Manager marki Prymat.
Mięsne specjały
Oczywiście najważniejszym składnikiem grillowania jest samo mięso. Można grillować każde mięso jednak końcowy efekt będzie zasadniczo różny. Grillowanie to specyficzny proces obróbki termicznej "na otwartym powietrzu". Niektóre mięsa ze swojej natury nie grillujemy ze względu na ich wymagany długi czas grillowania lub możliwą utratę oczekiwanych właściwości (wygląd, smak, kolor etc.) Stąd zazwyczaj wybór ogranicza sie do sprawdzonych mięs i elementów.
Wśród mięs króluje wieprzowina oraz drób. Natomiast do najchętniej wybieranych elementów należą: z wieprzowiny: karkówka, boczek, polędwiczki oraz żeberka, a z drobiu: udka, piersi, podudzia i oczywiście skrzydełka.
„Warto też nadmienić o rosnącej popularności hamburgerów zrobionych najczęściej z mięsa wołowego. Z wędlin najchętniej wybieramy tradycyjne tzw. kiełbasy cienkie takie jak mazurska, zwyczajna, wyborcza czy podwawelska" - mówi Jakub Drumlewski, Category Manager Animex S.A.
Także wśród wędlin i mięs znajdziemy nowości przeznaczone specjalnie na grilla.
„Oferta czysto sezonowa to linia produktów Grill Party sprzedawana od kilku już lat pod marką Morliny oraz - możemy powiedzieć nowa - ubiegłoroczna oferta z produktów z mięsa białego (drobiu) nazwana Yano Grill" - mówi Jakub Drumlewski.
W ofercie Grill Party, na którą się składa ponad 20 produktów pojawią sie nowe pozycje w postaci kilku nowych odmian kiełbas oraz mięsa w marynacie. Zupełną nowością jest: "kiełbasa gilowa z czosnkiem niedźwiedzim" charakteryzująca się dużo delikatniejszym aromatem w porównaniu z tradycyjnym czosnkiem.
Z kolei Zakłady Mięsne Skiba stworzyły pełną gamę produktów grillowych. Są to zarówno wyroby takie jak kiełbasa grillowa, biała grillowa czy kiełbasa serowa, jak i specjalnie przyprawione mięsa świeże boczek grillowy, żeberka na grilla czy karczek na grill.
„Menu grillowe może się składać z wielu produktów. Pamiętajmy, iż nie musi się ono ograniczać do jednego produktu. Właśnie podczas grillowych przygód kulinarnych nadarza się okazja do nowych odkryć. Równie dobrze z grilla smakują przecież kiełbaska pieprzowa, kaszanka czy polędwiczka" - mówi Karolina Talaśka Specjalista ds. marketingu Zakłady Mięsne SKIBA.
„Co roku wzbogacamy naszą ofertę produktów grillowych o kolejne pozycje" - mówi Maria Masłowska Członek Zarządu ZM NOVE. W tym roku firma wprowadziła specjalną serię idealnych na grilla Bratwurstów NOVE - kiełbasek w marynatach: paprykowej, bardzo pikantnej meksykańskiej i ziołowej o smaku pieprzowo-cebulowym. Nową propozycją jest również Kiełbaszanka NOVE, czyli kiełbasa z kaszą jęczmienną, wędzona a następnie parzona, o wyraźnie wyczuwalnym aromacie przypraw śródziemnomorskich.
„Są to produkty, które świetnie uzupełniają naszą dotychczasową linię grillową. Mamy też nadzieję, że dołączą one do grona najbardziej popularnych produktów ZM NOVE sezonu grillowego, jakimi niezmiennie od lat pozostają Kiełbasa grillowa z serem NOVE oraz Śląska Extra NOVE" - mówi Maria Masłowska.
Natomiast w ofercie Polskiego Koncernu Mięsnego DUDA już tradycyjnie znajdują się specjalnie doprawione i gotowe do wyłożenia na ruszt porcje mięsa wieprzowego w marynacie - karkówka w plastrach, odpowiednie plastry łopatki czy szynki bez kości oraz schab i boczek. „Aby uatrakcyjnić ofertę handlową wprowadziliśmy niedawno na rynek nową grupę produktów z kategorii mięs kulinarnych, o tradycyjnych walorach smakowych, t.j.: łopatkę z przyprawami ekstra vac, karkówkę z przyprawami ekstra vac, schab z przyprawami ekstra vac, szynkę z przyprawami ekstra vac" - mówi Halina Osińska Dyrektor sprzedaży PKM Duda S.A. Dodaje, że produkty te są przygotowywane wg starannie opracowanej receptury, z indywidualnie dobieranymi mieszankami przypraw, zapewniającymi wyjątkowość doznań smakowych.
Na wszystkich prezentowanych produktach znajdują się etykiety opisujące sugerowany sposób przygotowania, który pozwoli uzyskać najlepszy efekt kulinarny - soczystą i kruchą pieczeń.
„Coraz liczniej konsumenci wybierają produkty markowe. Produkty grillowe są szczególną grupą produktów, wymagają bowiem wartości dodanej. Jest nią właśnie marka - gwarancja smaku. Z mięs zdecydowanym faworytem jest „jej wysokość karkówka", która zdecydowanie prowadzi w rankingu sprzedaży produktów grillowych. Powodzeniem również cieszy się boczek, ale tylko ten najwyższej klasy, chudy w specjalnie skomponowanej marynacie. Na prawdziwym grillu nie może zabraknąć kiełbasy i kaszanki. Szczególnie polecam kaszankę z cebulką - grillowego hitu ostatnich lat" - mówi Elżbieta Czajkowska Kierownik Działu Marketingu Peklimar Sp. z o.o.
„Towarzyskie spotkania na wolnym powietrzu: pikniki, majówki i ogniska od dawna cieszą się Polsce dużą popularnością, ze względu na znacznie swobodniejszą formę i łatwość przygotowania. Grillowanie przywędrowało do Polski dopiero kilkanaście lat temu, ale niemal zupełnie wyparło już działkowe ogniska. Obecnie trudno sobie wyobrazić festyny, biesiady czy kiermasze bez unoszącego się w powietrzu zapachu i aromatu grillowanego mięsa, najlepiej przygotowanych już przez producentów porcji do bezpośredniego smażenia na grillu" - dodaje Halina Osińska, Dyrektor sprzedaży PKM Duda S.A.
Niewiele jest rzeczy, które sprawiając nam przyjemność, są jednocześnie zdrowe, a grillowanie łączy w sobie obie te cechy. Z jednej strony przyrządzanie jedzenia na świeżym powietrzu jest znacznie przyjemniejsze niż gotowanie wewnątrz, a potrawy z rusztu są nie tylko aromatyczne, ale dostarczają także często zupełnie nowych wrażeń smakowych. Z drugiej strony, są także bardziej dietetyczne, zawierając znacznie mniej tłuszczu.
Te wszystkie zalety wraz z szeroką ofertą producentów sprawią, że z pewnością większość z nas chętnie spotka się ze znajomymi i rodziną przy grillu.
tagi: grill , produkty na grilla , przyprawy do grilla , animex , mięso na grilla , potrawy z grilla , rynek przypraw , rynek mięsa ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...