Symbol TymbarkuPewnego dnia w 1998 roku do zakładu w Tymbarku zawitał bocian biały, który szybko zadomowił się w tym miejscu, otrzymując imię Tymbek. Ptak ten od razu stał się prawowitym członkiem rodziny Tymbarku, zakładając gniazdo na kominie jednego z budynków, a po pewnym czasie dołączyła do niego partnerka. W 2023 roku, wraz z rozbudową zakładu, marka Tymbark we współpracy z ornitologiem, postanowiła zatroszczyć się o bezpieczeństwo bociana i przenieść jego gniazdo w nowe miejsce. Tymbek i jego partnerka wrócili do gniazda i szybko się w nim zadomowili. Ich codzienne życie można podglądać na żywo na stronie poświęconej tymbarkowym bocianom: https://bocian.tymbark.com/.
Wsparcie dla bocianów
Historia bociana Tymbka zainspirowała markę do pomocy innym bocianom. W tym roku, we współpracy z Małopolskim Towarzystwem Ornitologicznym w okresie zimowym, kiedy gniazda bocianie są puste, przeniesiono, naprawiono lub zabezpieczono siedem bocianich gniazd na terenie Polski – Prowadzone działania były precyzyjnie dopasowane do potrzeb. Wybraliśmy gniazda wymagające największego wsparcia. Część z nich ze względu na wielkość i ciężar, sięgający nawet ponad 1,5 tony, trzeba było „odchudzić”, by nie uległy zawaleniu. W innych dokonaliśmy zabiegów przycięcia gałęzi zasłaniających swobodny dolot bociana do gniazda. Były też przypadki, gdzie musieliśmy przenieść gniazda na nową, bardziej stabilną konstrukcję – wyjaśnia Stanisław Czyż, Koordynator Programu Poznania i Ochrony Białego Bociana w Polsce z Małopolskiego Towarzystwa Ornitologicznego.
Od zawsze z Tymbarku
Marka Tymbark jest liderem w kategorii soków, nektarów i napojów w Polsce, eksportując produkty do prawie 40 krajów na całym świecie. Pierwszy zakład marki powstał w 1936 roku w Tymbarku na terenie malowniczego Beskidu Wyspowego słynącego z czystości natury. Ten związek z naturą symbolizuje właśnie bocian, który w prowadzonej od jesieni kampanii odgrywa rolę przewodnika po okolicy. Wraz z wiosenną odsłoną akcji i powrotem bociana do gniazda w Tymbarku rozpoczęły się dodatkowe działania w mediach społecznościowych, na kanale YouTube oraz na stronie internetowej dedykowanej bocianowi Tymbkowi.
– Historia naszego zakładowego bociana jest dla nas na tyle ważna i wyjątkowa, że przeniesienie jego gniazda, kiedy sytuacja tego wymagała, zainspirowało nas również do pomocy innym bocianom. Nawiązaliśmy współpracę z Małopolskim Towarzystwem Ornitologicznym, aby przy pomocy ekspertów zadbać o bezpieczeństwo tych ptaków i komfort ich bytowania. Teraz czekamy aż wszystkie wrócą do swoich domów – dodaje Daniel Karaś, rzecznik prasowy i manager ds. CSR Grupy Maspex, do której należy marka Tymbark.
Źródło: HOPE
Fot: mat. prasowe