Rynek kosmetyków słonecznych z roku na rok rośnie, jego wartość w 2007 roku wyniosła ponad 91 mln. złotych. W stosunku do roku 2006 nastąpił wzrost o 12%.( MEMRB, 2007 r.). Największą kategorię w rynku kosmetyków słonecznych stanowią kosmetyki do opalania (70%), natomiast największą dynamikę wzrostu wykazują preparaty brązujące i samoopalacze.
„Rosnące zainteresowanie kosmetykami słonecznymi to wynik wzrostu świadomości Polaków odnośnie konieczności ochrony skóry przed szkodliwym efektem działania promieniowania słonecznego. W kampanię promująca bezpieczne opalanie włączyły się zarówno media, producenci kosmetyków słonecznych jak i Komisja Europejska, wydając zalecenia w sprawie ujednolicenia oznakowań na opakowaniach produktów ochrony przeciwsłonecznej. To wszystko pozwala przypuszczać, że prognozy dotyczące rozwoju tej kategorii rynku są optymistyczne" - mówi Joanna Krupińska, brand manager w Grupie Kolastyna.
Zdaniem Katarzyny Boguckiej, PR managera NIVEA Polska Sp. z o.o., wzrost sprzedaży produktów do opalania mimo kiepskiego lata spowodowany jest większą świadomością Polaków oraz wzrostem penetracji. W 2005 roku jedynie 20% Polaków używało produktów do opalania, w ubiegłym roku to grono się podwoiło - 40% Polaków sięgnęło po produkty do opalania (źródło - Pentor 2005 i 2007) - informuje Katarzyna Bogucka.
Produkty do ochrony skóry przed promieniami słonecznymi to najbardziej dynamicznie rozwijający się na świecie segment kosmetyków pielęgnacyjnych w ciągu ostatnich kilku lat.
Perspektywy branży Sun Care są wielce obiecujące, szczególnie na rynkach mniej dojrzałych. Z roku na rok wzrasta zapotrzebowanie konsumentów na produkty ochrony przeciwsłonecznej, ze względu na rosnącą świadomość konsekwencji niewłaściwego sposobu korzystania z kąpieli słonecznych. Ochrona skóry przed słońcem wplata się w ogólnoświatowy trend przeciwdziałania przedwczesnemu starzeniu się.
Współczesne społeczeństwa starzeją się bowiem szybciej niż kiedykolwiek, dlatego nie słabnie trend rozwoju preparatów opóźniających starzenie, a do takich można zaliczyć kosmetyki przeciw promieniowaniu UV.
„Obecna sytuacja polskiego rynku kosmetyków do ochrony i pielęgnacji słonecznej, charakteryzująca się dwucyfrową dynamiką wzrostu, bardzo dobrze wróży branży Sun Care. Polacy - mimo, iż wydają na kosmetyki słoneczne ciągle jeszcze mniej niż społeczeństwa wysoko rozwinięte - dzięki edukacji m.in. w mediach i wzrostowi świadomości zdrowego opalania, a także pod wpływem wzorców zachodnich, zmieniają styl życia i nawyki higieniczne, konsumując więcej i lepiej, a przede wszystkim zdrowiej" - mówi Wanda Urbańska, kierownik działu marketingu produktowego w firmie Pollena-Ewa S.A..
Co nowego?
Jak co roku firmy kosmetyczne jeszcze przed okresem letnim wprowadzają wiele nowości. Laboratorium Kolastyna w nadchodzącym sezonie proponuje unowocześnioną linię kosmetyków słonecznych, w skład której wchodzą preparaty do stosowania podczas kąpieli słonecznej, kosmetyki po opalaniu, produkty opracowane z myślą o delikatnej skórze dziecka oraz samoopalacze. Jak podkreśla Joanna Krupińska, brand manager Grupy Kolastyny, kosmetyki posiadają filtry UVA i UVB, są wodoodporne, fotoochronne. W ofercie znajdziemy szeroką ofertę preparatów o różnych faktorach ochronnych i formach aplikacji: od tradycyjnych emulsji, balsamów, po olejki, kremy i łatwe w użyciu spray'e. Nasze kosmetyki zostały dostosowane do wymogów Komisji Europejskiej zarówno pod względem receptur jak i oznaczeń na opakowaniach. Nowości w naszej ofercie to m.in. Ujędrniająca emulsja do opalania SPF6 w spray'u, Krem ochronny do twarzy SPF30, Emulsje do opalania dla dzieci SPF30 oraz SPF50.
Produkty słoneczne Kolastyny cieszą się od lat niesłabnącym zaufaniem konsumentów, były też wielokrotnie nagradzane w licznych konkursach, m.in. Produkt Roku, Złoty Laur Konsumenta, SUPERPRODUKT.
Dwie nowości wprowadza również na rynek NIVEA. Będą nimi Krem do twarzy chroniący przed słońcem oraz Mleczko przyśpieszające opalanie Golden Bronze będące dopełnieniem szerokiej oferty.
„W 2008 NIVEA Sun będzie wspierany w mediach. Na okres wakacyjny zaplanowana jest kampania telewizyjna oraz internatowa. Linia będzie również wspierana aktywnościami prowadzonymi przez dział PR. Będziemy też w całym sezonie obecni w prasie: zarówno w magazynach kobiecych, urodowych jak i zdrowotnych. Ponadto przez cały rok obecni jesteśmy w katalogach największych biur podróży oraz współpracujemy z jednym z największych turystycznych portali internetowych: http://www.easygo.pl/" - mówi Katarzyna Bogucka, PR manager NIVEA Polska Sp. z o.o.
Umiejętnie korzystanie ze słońca może być nie tylko źródłem przyjemności, ale także zdrowia. Promieniowanie ultrafioletowe stanowi cenne uzupełnienie terapii wielu schorzeń skóry, w tym również dermatoz alergicznych. Dlatego również firma OCEANIC oferuje serię AA Sun polecaną nawet dla osób o skórze wrażliwej i skłonnej do alergii. Nowością w ofercie są dostępne od kwietnia 2 preparaty w linii AA PRESTIGE Age Corrector:
Krem przeciw fotostarzeniu SPF 15 i Serum regenerujaco - rozświetlające przeciw fotostarzeniu. Wsparciem sprzedaży nowych produktów jest kampania reklamowa w prasie, w tytułach takich jak " Uroda", "Party", "Gala" z udziałem KAYAH, która jest ambasadorem marki AA" - mówi Jolanta Górska, kierownik działu ds. komunikacji z mediami OCEANIC.
Marka OLAY proponuje natomiast OLAY Complete Słoneczna Cera - krem nawilżający z właściwościami samoopalającymi. Produkt pojawił się na rynku w marcu 2007 r, Kosmetyk dostępny jest w dwóch wariantach o różnej zawartości DHA, odpowiednio dostosowanych do karnacji skóry, dzięki czemu może nadawać odcień subtelniejszej i głębszej opalenizny.
„Jest to pierwszy rok obecności produktu na rynku. W tym czasie zaobserwowaliśmy, iż w miesiącach poprzedzających letnią porę, kobiety głównie sięgały po produkt nadający ciemniejszą opaleniznę. Jesienią większym zainteresowaniem cieszył się wariant produktu o niższej zawartości DHA" - mówi Małgorzata Mejer, PR Manager Procter & Gamble. Dodaje, że ze względu na duże zainteresowanie produktami z tego segmentu, firma postanowiła rozszerzyć ofertę o kolejne preparaty pomagające uzyskać „bezpieczną opaleniznę". Już teraz konsumentki mogą sięgnąć po OLAY Total Effects Słoneczna Cera, kosmetyki, które nie tylko nadają cerze słoneczny odcień, ale jednocześnie pomagają zwalczać znaki starzenia skóry.
„Ponadto dla uzyskania lepszych efektów, w naszej „słonecznej" ofercie, znajdują się także kosmetyki, przeznaczone do pielęgnacji skóry nocą. Już teraz Polki przez całą dobę mogą nie tylko dbać o aktualne potrzeby ich skóry, ale także zapewnić sobie „bezpieczną opaleniznę" - mówi Małgorzata Mejer.
Także oferta słoneczna firmy Ziaja stale się powiększa. „Seria Sopot sun jest bardzo ceniona przez klientów już od kilku lat, co przełożyło się na wysoką pozycję sprzedaży w tym segmencie. W tym roku nowością będzie żel chłodzący po opalaniu, który nie tylko koi skórę, ale również przywraca jej odpowiednie nawilżenie. Wyjątkowość preparatu w postaci żelu polega na tym, że szybko się wchłania, nie brudzi i nie pozostawia tłustej warstwy" - mówi Joanna Kowalczuk, kierownik działu marketingu. W tym wypadku również sprzedaż preparatów słonecznych wsparta będzie działaniami promocyjnymi skierowanymi do hurtowników, detalistów i sieci handlowych oraz kampanią reklamową w wysokonakładowej prasie konsumenckiej.
Na sezon 2008 POLLENA-EWA przygotowała rozbudowaną ofertę kosmetyków słonecznych: linia EVA SUN składa się z 16 produktów w nowoczesnych formułach, spełniających wszystkie najnowsze rekomendacje europejskie.
Są wśród nich preparaty ochronne, produkty po opalaniu, samoopalacze, a także kosmetyki ułatwiające i przyspieszające opalanie. Kosmetyki EVA SUN, w zależności od produktu, zapewniają niski, średni, wysoki lub bardzo wysoki stopień ochrony przeciwsłonecznej, i mają współczynnik ochrony SPF odpowiednio od 6 do 50+. Optymalny układ fotostabilnych filtrów mineralnych i chemicznych zapewnia ochronę DNA komórek skóry i stymuluje naprawę uszkodzeń skóry. Produkty EVA SUN chronią przed poparzeniami słonecznymi i fotostarzeniem, są odporne na wodę i piasek, a także przyjemnie pachną.
„W tym roku szczególnie polecamy nowości EVA SUN: mleczko do opalania w sprayu SPF 20, mleczko do opalania SPF 30 do skóry wrażliwej, dwa preparaty dla dzieci: balsam SPF 50+ dla dzieci powyżej 6 miesiąca życia oraz balsam SPF 30 dla dzieci starszych (ten ostatni produkt zawiera dodatkowo naturalny środek odstraszający owady), krem ochronny SPF 50+ na superwrażliwe miejsca - w wygodnej tubce z aplikatorem, pomadkę ochronną do ust SPF 15. Do oferty EVA SUN wkrótce dołączą także chusteczki samoopalające" - mówi Wanda Urbańska, Kierownik Działu Marketingu Produktowego POLLENA-EWA S.A.
Do ścisłej czołówki producentów kosmetyków do opalania należy również DAX Cosmetics. Bogatą ofertę, na którą składa się obecnie 25 kosmetyków, tworzą nowoczesne preparaty do opalania i po opalaniu - balsamy, olejki, żele i pianki o faktorach od SPF 2 do SPF 60 oraz samoopalacze. Firma proponuje kosmetyki słoneczne dla dorosłych, dla dzieci oraz preparaty rodzinne, a także dla osób o wrażliwej skórze i dla wypoczywających aktywnie. „Warto zauważyć, że DAX Cosmetics ma najbogatszą ofertę preparatów ochronnych dla dzieci i niemowląt. Słoneczne preparaty DAX Cosmetics są dostępne w całej Polsce - w drogeriach, super- i hipermarketach oraz aptekach" - mówi Agnieszka Czółnowska, Brand Manager Dax Cosmetics.
W tym roku DAX Cosmetics planuje szerokie wsparcie sprzedaży dla kosmetyków słonecznych m.in. poprzez udział w dużych eventach promocyjnych na najbardziej popularnych plażach nad morzem, poprzez dermokonsultacje i badania wrażliwości skóry na słońce. Planowana jest edukacyjna kampania internetowa oraz specjalna słoneczna strona internetowa, na której znajdą się informacje dotyczące opalania, określania fototypu skóry oraz ciekawe konkursy. „W planach mamy także inne działania niestandardowe mające na celu umocnienie pozycji preparatów ochronnych dla niemowląt i dzieci" - mówi Agnieszka Czółnowska.
Spragnieni słońca, narażamy się na szkodliwe promieniowanie, które, poza głębszymi uszkodzeniami, prowadzi do wysuszenia skóry i poparzeń. W takich sytuacjach możemy sięgnąć po dermokosmetyki Pantenol Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona. Firma proponuje Piankę Pantenol do twarzy i ciała regenerująco - łagodząca oraz Balsam Pantenol do twarzy i ciała rewitalizująco - naprawczy zawierający system chłodzenia Effect Duo Cooling o dwukierunkowym działaniu: 1. zapewnia uczucie chłodu na powierzchni skóry, 2. obniża jej temperaturę, niwelując uczucie przegrzania naskórka i skóry właściwej oraz przywraca wewnętrzną równowagę komórkową.
„Na wiosnę planujemy poszerzenie linii o kolejne dermokosmetyki" - zapowiada Małgorzata Waliczek z Laboratorium Kosmetyków Naturalnych Farmona.
Natomiast Eveline Cosmetics w sezonie 2008 kontynuuje ofertę produktów najlepiej rotujących na Polskim rynku. Seria była zmodyfikowana w 2007 roku i zawiera produkty z szerokim spektrum filtrów oraz preparaty po opalaniu. Bardzo popularne są: żel chłodzący po opalaniu oraz balsam po opalaniu ze złocistym pyłem.
„W sezonie 2008 produkty do opalania i po opalaniu będziemy wspierać intensywnymi promocjami dla dystrybutorów i sprzedawców. Pojawią się również propozycje promocji konsumenckich, gdzie konsument w prezencie otrzyma piłkę plażową, torbę plażową czy miniprodukt" - mówi Małgorzata Włodarczyk brand manager Eveline Cosmetics.
Oprócz kosmetyków zabezpieczających skórę przed opalaniem producenci oferują preparaty przyspieszające opalanie, po które w szczególności sięgają osoby korzystające z solarium. Doskonałymi kosmetykami pomagającymi utrzymać piękna opaleniznę oraz nadającymi skórze brązowy odcień są kosmetyki brązujące.
Większość producentów kosmetyków posiada w swojej ofercie preparaty brązujące i samoopalacze.
„Firma BARWA oferuje linię BARWY SŁOŃCA, w skład której wchodzą m.in.: Balsam opalizująco-brązujący, który zawiera ekstrakt z Palmy Buriti, masło Shea, wyciąg z orzecha włoskiego i karotenu oraz złote drobinki pięknie rozświetlające skórę. BARWA poleca także Mleczko brązująco-ujędrniające z ekstraktami z: Palmy Buriti, alg morskich i imbiru oraz Krem samoopalający do twarzy i ciała" - mówi Joanna Korzonkiewicz - Kabat, specjalista ds. marketingu Barwa Sp. z o.o..
Słońce dla zdrowia i urody
Większość kobiet jest przekonana, że czuje się lepiej, gdy ich skóra jest delikatnie opalona. Słoneczna cera sprawia, że wyglądają pięknie i zdrowo. Jednocześnie Polki doskonale wiedzą, że długie przebywanie na słońcu czy zbyt częste wizyty w solarium szkodzą pięknu i wpływają na przyspieszenie procesu starzenia się skóry, a mimo to nadal pragną cieszyć się możliwością „posiadania" słonecznej cery. Latem, kiedy ich cera szczególnie narażona jest na szkodliwe działanie promieni słonecznych część pań rezygnuje z nadmiernego opalania i wybiera produkty zapewniające naturalnie wyglądającą opaleniznę bez wyrzeczeń i przykrych konsekwencji.
„Coraz bardziej wyedukowany konsument polski kupuje nie tylko produkty ochrony przeciwsłonecznej, ale i preparaty samoopalające, jako zdrowszą alternatywę dla naturalnego opalania, a także kosmetyki po opalaniu zapewniające skórze ładny i zdrowy wygląd po kąpieli słonecznej. Przywiązuje on także coraz większą wagę do wygodnej aplikacji kosmetyków (spraye, aplikatory, chusteczki jednorazowe) oraz do ich atrakcyjnego zapachu" - mówi Wanda Urbańska.
Można tez zaobserwować, że w Polsce z roku na rok wydłużający się sezon na sprzedaż kosmetyków słonecznych, co jest zgodne z tendencjami na światowym rynku sun care. Poprawa dobrobytu polskiego konsumenta przekłada się bowiem także na rosnący popyt na kosmetyki do opalania w ciągu całego roku.
Świadomość nie tylko konsumentów, ale i producentów kosmetyków dotycząca szkodliwego wpływu promieniowania UV sprawia, że kosmetykom sun care stawiane są najwyższe wymagania. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami Komisji Wspólnot Europejskich kosmetyki przeciwsłoneczne powinny chronić zarówno przeciw promieniowaniu UVB, jak i UVA, aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia. Opakowania tych produktów powinny zawierać informację dla klienta o zagrożeniach wynikających z nadmiernego przebywania na słońcu, w szczególności zaś w odniesieniu do dzieci. Produkty ochrony przeciwsłonecznej powinny być opatrzone instrukcjami używania celem zagwarantowania deklarowanej skuteczności produktu.
Zdaniem Małgorzaty Włodarczyk z firmy Eveline Cosmetics sprzedaż kosmetyków do opalania na rynku polskim należy do dość ryzykownych biznesów. Nieprzewidywalna pogoda w Polsce może spowodować duże zwroty z rynku lub wręcz przeciwnie niedoszacowanie planu sprzedaży. Na etapie planowania nie jesteśmy w stanie dokładnie tego przewidzieć. „Firma Eveline Cosmetics zmniejsza ryzyko sprzedaży produktów do opalania poprzez intensywną ekspansję na rynki zagraniczne. Bardzo prężnie działamy na rynku bułgarskim, chorwackim i tureckim" - mówi Małgorzata Włodarczyk.
Mimo wszystko rynek tego typu preparatów stale się rozrasta, nadążając za potrzebami klientów. Preparaty dostępne są w szerokiej gamie filtrów SPF, a także w różnej postaci: olejków, emulsji, żelów, pianek. Coraz większą popularnością cieszą się również kosmetyki po opalaniu, pomagające odpowiednio pielęgnować skórę wystawioną na działanie słońca i wody.
Zdaniem Agnieszki Czółnowskiej coraz ważniejsze staje się zapewnienie klientowi wartości dodanej, która podnosi atrakcyjność produktu lub zaproponowanie ciekawej, wygodnej formuły. Przykładowo DAX Cosmetics oferuje innowacyjny krem do twarzy z pomadką do ust 2w1 SPF 30, a także preparaty do opalania i po opalaniu ze złocistym pyłem, które oprócz właściwości pielęgnujących, dodają urody. „Mamy też preparaty dla całej rodziny, w dużych familijnych butlach. Obserwując rynek i analizując sprzedaż preparatów DAX Cosmetics, należy przypuszczać, że głównie rozwija się segment preparatów o wysokim faktorze ochronnym, szczególnie dla dzieci" - mówi Agnieszka Czółnowska.
Te wszystkie tendencje widać w statystykach sprzedaży kosmetyków słonecznych. Według badań Pentor w 2005 roku jedynie 20% Polaków używało produktów do opalania, w ubiegłym roku to grono się podwoiło i już 40% rodaków po nie sięgnęło.
tagi: kosmetyki do opalania , sun care , rynek kosmetyków , rynek opalania ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...