Wywiady

Budujemy silną pozycję w dystrybucji alkoholi premium

Wtorek, 11 marca 2025 HURT & DETAL Nr 03/229. Marzec 2025
Wysoka jakość, wygoda i zróżnicowane smaki, a do tego wyrafinowane doznania – rynek alkoholi w Polsce kształtują zmieniające się preferencje konsumentów. W związku z tym wybór pozycji do portfolio wymaga szczegółowej analizy rynku. O selekcji marek, trendach wpływających na branżę alkoholi, nowych projektach i kierunkach rozwoju opowiada Robert Walewski, Dyrektor Generalny MV GROUP Distribution PL.
Portfolio MV GROUP Distribution PL obejmuje szeroką gamę kategorii alkoholowych. Jakie kryteria zadecydowały o włączeniu marek do polskiej oferty? Czy w najbliższym czasie planujecie jej dalsze poszerzenie?

Dokonując selekcji marek do naszego portfolio, opieramy się na wielopłaszczyznowej analizie rynku, biorąc pod uwagę m.in. obecne trendy konsumenckie czy potencjał wzrostu w poszczególnych kategoriach, nie tylko alkoholowych. Niezmiennie liczy się dla nas wysoka jakość produktów i ich unikalność, która pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Stawiamy na marki premium, które mają najlepsze receptury i składniki, prawdziwą, autentyczną historię i są cenione przez klientów, jak m.in. wódka Stumbras, szkockie whisky Jura i Tamnavulin, koniak Bache, bitter Angostura czy wina porto i sherry marki Sandeman. Oczywiście stale monitorujemy nowe możliwości, bo polski rynek alkoholi dynamicznie się rozwija. Obecnie jednym z naszych strategicznych celów rozwojowych w obszarze portfolio jest wzmacnianie pozycji w kategorii win, dostosowując ofertę do zmieniających się gustów konsumentów.

Analizując rynek alkoholowy w Polsce, które segmenty i kategorie alkoholi wykazują największy potencjał wzrostu dla produktów z Waszego portfolio? Jak zmieniają się preferencje konsumentów względem poszczególnych kategorii alkoholowych?

Mimo że kategoria wódek jest ustabilizowana na polskim rynku, to widzimy rosnącą tendencję do wybierania przez konsumentów produktów wyższej jakości, co potwierdzają świetne wyniki odsprzedażowe marki Stumbras – jest drugą najpopularniejszą importowaną marką wódki w Polsce. W ostatnim czasie duże wzrosty odnotowuje kategoria RTD, która przyciąga konsumentów wygodą i zróżnicowanymi smakami. Nasz brand gotowych koktajli MIX doskonale odpowiada na te oczekiwania, będąc już czwartym graczem na rynku w tym segmencie, z dużym potencjałem do dalszej ekspansji. Równocześnie rośnie popyt na whisky single malt, związany z docenianiem bardziej wyrafinowanych doznań smakowych i w te potrzeby znakomicie wpisują się nasze marki Jura i Tamnavulin.

Jakie globalne i lokalne trendy w kategorii alkoholi mają największy wpływ na strategię MV GROUP Distribution PL? Czy premiumizacja wciąż pozostaje kluczowym kierunkiem rozwoju branży? Jakie inne czynniki kształtują obecny rynek?

Nadal jednym z kluczowych trendów kształtujących rynek alkoholi na świecie jest premiumizacja, a nasze portfolio jest tego doskonałym odzwierciedleniem. Kierunek ten jest już dość mocno ugruntowany za granicą, w Polsce z każdym rokiem nabiera większego tempa. Nieustannie obserwujemy rosnące zainteresowanie produktami wyższej jakości, limitowanymi edycjami czy rzemieślniczymi destylatami. Konsumenci stali się bardziej świadomi, są otwarci na inwestowanie w trunki powstające w naturalnym procesie produkcji czy z transparentnym pochodzeniem składników. Na znaczeniu zyskały też takie aspekty, jak choćby dbałość o detale, design opakowania, wyróżniająca się etykieta. To wszystko sprawia, że marki premium są obecnie mocno pożądane i to nie tylko w segmencie alkoholi mocnych. Coraz większą popularnością cieszą się wina szczepowe, organiczne czy te pochodzące z nietypowych, nieznanych dotąd regionów winiarskich. Dlatego też systematycznie rozbudowujemy naszą ofertę w tym zakresie, wprowadzając do sprzedaży wiele nowych wariantów. Widzimy również dynamiczny rozwój kategorii produktów bezalkoholowych i tych o niższej zawartości procentów, co jest odpowiedzią na zmieniający się styl życia.

MV GROUP Distribution PL wprowadza na rynek nową linię smakową marki Stumbras. Jakie aspekty przemawiały za rozszerzeniem portfolio o te warianty? Jakie są kluczowe wyróżniki tej nowości?

W marcu na sklepowych półkach pojawiła się nowa linia Stumbras Infusions o niższej zawartości alkoholu. Te 30% napoje alkoholowe dostępne są w dwóch popularnych smakach: cytrynowym i wiśniowym. Obydwa warianty, wzbogacone sokami owocowymi, wyróżniają się orzeźwiającymi, słodko-kwaśnymi nutami. To propozycja, która wpisuje się w aktualne preferencje konsumentów zarówno w zakresie walorów smakowych, sensorycznych, jak i lekkości. Z danych rynkowych wiemy, że chętnie wybierają trunki będące lżejszymi alternatywami, a które jednocześnie są pełne smaku, aromatów i bazują na naturalnych składnikach.

Planujecie otwarcie trzech autorskich sklepów. Jakie cele biznesowe stoją za tym projektem? Czy zamierzacie rozwijać własną sieć sklepów w kolejnych latach?

Wprowadzenie do Polski sieci Bottlery, czyli konceptu specjalistycznych sklepów z alkoholem premium, to naturalny krok w rozwoju i strategii naszej firmy zarówno w skali globalnej, jak i na rynku polskim. Naszym celem jest dywersyfikacja modelu biznesowego, a jednocześnie zaoferowanie konsumentom szerokiego asortymentu jakościowych alkoholi, które tak samo sprostają oczekiwaniom koneserów, jak i klientów poszukujących wyjątkowych produktów na każdą okazję.

Sklepy Bottlery będą wyróżniać się nie tylko unikalną ofertą produktową, zawierającą ponad tysiąc różnych pozycji, z których znaczna część będzie dostępna jedynie w naszych sklepach, zaczynając od propozycji bardziej budżetowych po limitowane, kolekcjonerskie edycje z segmentu ultraprestige. To także szereg nowatorskich rozwiązań w tej kategorii, takich jak nowoczesny wystrój wnętrz odznaczający się minimalizmem i prostotą, doskonale zaplanowana przestrzeń z dużą ilością światła, profesjonalny zespół doradców czy atrakcyjny program lojalnościowy. Zależy nam na stworzeniu miejsca o przyjaznej, pozbawionej dystansu atmosferze, w którym każdy może poczuć się swobodnie, czerpiąc przyjemność z dokonywanych zakupów.

W tym roku otwarte zostaną trzy autorskie butiki w galeriach handlowych, mieszczących się w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Wierzymy jednak, że ten innowacyjny koncept doskonale odpowie na rosnące potrzeby klientów, poszukujących wyjątkowych doświadczeń zakupowych i starannie wyselekcjonowanych trunków, a w kolejnych latach sieć Bottlery stanie się znaną, rozpoznawalną marką obecną we wszystkich największych miastach Polski.

Jakie działania marketingowe i strategiczne podejmujecie w celu wzmacniania rozpoznawalności marek z portfolio MV GROUP Distribution PL w Polsce?

Nasze działania intensyfikujemy przede wszystkim wokół silnej obecności w punktach sprzedaży handlu tradycyjnego i nowoczesnego, wykorzystując atrakcyjne, dedykowane, wyróżniające się ekspozycje i materiały POS, wspierające widoczność oraz dostępność produktów. Ważną rolę w budowaniu wizerunku, zwłaszcza marek premium, odgrywa dla nas kanał HoReCa i współpraca ze środowiskiem barmańskim. Aktywnie uczestniczymy również w branżowych eventach i wydarzeniach, jak festiwale czy szkolenia, organizując degustacje i warsztaty dla klientów oraz ekspertów.

MV GROUP Distribution PL obchodzi 20-lecie działalności. Jakie kluczowe momenty w historii firmy ukształtowały jej pozycję na polskim rynku?

Od 20 lat konsekwentnie budujemy silną pozycję w dystrybucji alkoholi premium w Polsce, dostosowując nasze portfolio do zmieniających się potrzeb rynku. Początkowo koncentrowaliśmy się przede wszystkim na sprzedaży wódki. Pierwszym, przełomowym momentem było rozbudowanie naszej oferty o inne alkohole mocne i nawiązanie współpracy z renomowanymi producentami whisky oraz rumu, co otworzyło przed nami nowe możliwości. Kolejnym ważnym etapem było wejście w kategorię win i napojów light alko. Natomiast w 2022 roku podjęliśmy decyzję o rozszerzeniu działalności poza kategorię alkoholi – dziś dystrybuujemy także wybrane produkty FMCG, takie jak słodycze, kwas chlebowy czy toniki. Obecnie nasze portfolio obejmuje wszystkie najważniejsze kategorie alkoholi z różnych zakątków świata, a w swojej ofercie posiadamy ponad 80 brandów.

Jubileusz to również czas na spojrzenie w przyszłość. Jakie strategiczne cele rozwojowe stawia przed sobą MV GROUP Distribution PL na kolejne lata?

Naszym priorytetem jest niezmiennie umacnianie pozycji na polskim rynku poprzez przemyślaną rozbudowę portfolio i włączanie do oferty cenionych przez konsumentów marek. Nie zapominamy także o kluczowych klientach i partnerach, z którymi planujemy rozwijać współpracę opartą na długoterminowych relacjach biznesowych. Nasza uwaga w najbliższych latach będzie także w znacznym stopniu skupiać się na dynamicznym rozwoju sieci sklepów Bottlery. To ambitny projekt z dużym potencjałem, który ma szansę stać się uznanym adresem dla konsumentów zainteresowanych jakościowymi alkoholami.

Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk





tagi: MV GROUP Distribution PL , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,