Z rynku FMCG

Nowa era w Cukrowni Strzelin

Środa, 05 marca 2025
Należąca do Südzucker Polska S.A. Cukrownia Strzelin podsumowuje kampanię buraczaną 2024/2025. To było szczególne 151 dni i pierwsza taka kampania w ponad 150-letniej historii strzelińskiego zakładu produkcyjnego.
Kampania buraczana 2024/2025 we wszystkich czterech zakładach produkcyjnych Südzucker Polska S.A. dobiegła końca. Zakończyły ją kolejno Cukrownia Ropczyce, Cukrownia Cerekiew, Cukrownia Świdnica i Cukrownia Strzelin. Szczególnie intensywnie przebiegła ona w ostatnim ze wspominanych zakładów. Równolegle z kampanią buraczaną trwały zaawansowane prace modernizacyjne, będące jednymi z kluczowych elementów globalnej strategii zrównoważonego rozwoju Dywizji Cukru w ramach Grupy Südzucker, której częścią jest Südzucker Polska S.A. Pod koniec roku udało się ukończyć dofinansowaną ze środków Funduszu Modernizacyjnego* wymianę kotła węglowego na wysokosprawny kocioł gazowy. 31 grudnia 2024, po wcześniejszej fazie testów, w strzelińskiej cukrowni w pełni zastąpiono węgiel kamienny mniej emisyjnym gazem ziemnym. Przejście na bardziej przyjazne środowisku „błękitne paliwo”, pozwoliło zredukować w ciągu  miesiąca emisję CO2 o ok. 5 000 ton. Dla porównania – taką ilość dwutlenku węgla mogłoby pochłonąć z atmosfery w ciągu roku ok. 230 000 drzew (tj. ponad 100 ha lasu). Przyjmując, że jedno drzewo pochłania średnio ok. 22 kg CO2.
 
Podczas kampanii buraczanej 2024/2025 w Cukrowni Strzelin sfinalizowano także budowę 9-kilometrowego odcinka gazociągu. Zadanie zrealizowała Polska Spółka Gazownicza.

Wspominane projekty to milowy krok w kierunku znaczącej redukcji emisji CO2 podczas produkcji w kampanii 2025/2026, a tym samym czystszego powietrza w okolicy i zmniejszenia oddziaływania procesu produkcyjnego na środowisko, przy jednoczesnym utrzymaniu wydajności zakładu. Prognozuje się, że w ciągu roku od całkowitej rezygnacji z węgla i zastąpienia go gazem ziemnym, zredukuje się emisję CO2 o blisko 50% oraz emisję pyłów o około 96%. Cukrownia Strzelin dąży tym samym do uzyskania 100% redukcji emisji CO2 podczas kolejnych kampanii cukrowniczych, a rezygnacja z węgla i koksu na rzecz mniej emisyjnego gazu ziemnego oraz źródeł własnych, takich jak biogaz z wysłodków buraczanych to kluczowe etapy na drodze zmian.




Źródło: Open Media
Fot: mat. prasowe



tagi: Cukrownia Strzelin , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,