Z rynku FMCG

Q-commerce w Polsce nabiera rozpędu

Wtorek, 25 lutego 2025
Ponad 90 sklepów objętych usługą, sobotnie szczyty zamówień i kajzerka jako pozycja obowiązkowa na liście zakupów. Trzy miesiące po ogłoszeniu strategicznej współpracy, Pyszne.pl i Carrefour Polska podsumowują pierwsze efekty projektu, oferującego w krótkim czasie dostawę zakupów spożywczych online. Rozwiązanie jest już dostępne w 23 miastach, a jego rosnąca popularność pokazuje potencjał drzemiący w q-commerce.
Aż o 22% – tak imponujący wzrost odnotował segment e-grocery w Polsce w ciągu ostatnich 4 lat według autorów raportu Strategy& na temat polskiego e-commerce1. Jednocześnie ten segment sektora e-commerce ma rozwijać się najszybciej w perspektywie do 2028 r. Konsumenci z apetytem patrzą na rozwiązania pozwalające oszczędzić czas i zapewniające szybką realizację aktualnej potrzeby w ciągu kilku kliknięć.

W trend convenience postanowiły wpisać się Pyszne.pl i Carrefour Polska z usługą dostaw zakupów spożywczych online w ciągu kilkudziesięciu minut. Rozwiązanie początkowo testowane w Warszawie zyskuje zwolenników w kolejnych miastach, a analiza dotychczasowych zamówień pokazuje, jak szybko konsumenci przyzwyczajają się do nowego rodzaju wygody.

Największy fan: prawie 40 zamówień w 3 miesiące

O tym, jak proste i wygodne jest zamawianie produktów z Carrefoura poprzez aplikację Pyszne.pl, może świadczyć rekord pewnego użytkownika, który złożył 38 zamówień w przeciągu zaledwie 90 dni funkcjonowania usługi. To średnio jedno zamówienie co niemal 2,5 dnia!

– W ostatnich latach obserwujemy fundamentalną zmianę w zachowaniach konsumentów – zasadniczo klienci coraz bardziej cenią sobie wygodę i możliwość otrzymania zamówionych produktów już nawet nie tego samego dnia, ale wręcz w ciągu 1-2 godzin, prosto pod drzwi swojego domu. Dotyczy to nie tylko jedzenia, ale, jak udowadniamy, również produktów spożywczych – komentuje Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl.

Chociaż q-commerce pozwala nam zamawiać na tu i teraz, można zaobserwować potencjał e-grocery również w przypadku większych zakupów. Dzięki współpracy firm, użytkownicy Pyszne.pl są w stanie robić zakupy dla całej rodziny wybierając spośród ulubionych produktów Carrefour bez konieczności wychodzenia z domu. Jak wynika z danych Pyszne.pl i Carrefour rekordowa wartość pojedynczego zamówienia w pierwszych trzech miesiącach wspólnej usługi wyniosła aż 1145,62 zł!

Polska nie jest jedynym krajem, w którym rynek q-commerce systematycznie rośnie. Spółki należące do grupy Just Eat Takeaway.com, której częścią jest Pyszne.pl, nawiązują podobne partnerstwa również w innych krajach Europy. We wrześniu zeszłego roku Lieferando rozpoczęło współpracę z największą siecią supermarketów w Niemczech, oferując dostawę produktów w ponad 40 miastach.

Kajzerka króluje w koszyku

Wśród najpopularniejszych produktów zamawianych w Carrefour za pośrednictwem Pyszne.pl znajdują się przede wszystkim niezbędne artykuły żywnościowe. W top 10 króluje niepozorna kajzerka, która znajduje się w co 5. zamówieniu. Podium dzieli z bananem, a trzecie miejsce zajmuje doskonale nam znany ziemniak. Za nimi możemy znaleźć takie produkty jak marchew, papryka, mandarynki, woda niegazowana, croissanty i ogórki.

– Q-commerce w Polsce ma ogromny potencjał. Klienci oczekują wygody i szybkości podczas robienia zakupów spożywczych, bez konieczności wychodzenia z domu. A to właśnie zapewniamy w ramach współpracy z Carrefourem. Wyniki pierwszych miesięcy utwierdzają nas w przekonaniu, że obrana strategia jest słuszna, dlatego będziemy kontynuować rozwój tego segmentu naszej oferty i planować kolejne partnerstwa – dodaje Krupicz.

Gorączka sobotnich zakupów

Dane Pyszne.pl nie pozostawiają wątpliwości – to właśnie w weekend notuje się największe natężenie zamówień. Prawie co czwarte z nich miało miejsce w sobotę, kiedy to w niedoczasie, przygotowując kolację dla znajomych, domawiamy ostatnie składniki potrzebne do przygotowania kolacji. Wśród dni powszednich prym wiedzie poniedziałek. Aż 17% wszystkich zamówień miało miejsce właśnie w pierwszy dzień tygodnia. To sugeruje, że klienci wykorzystują tę usługę aby uzupełnić zapasy po weekendzie.

Kolejne miasta objęte usługą

Gdy Pyszne.pl i Carrefour Polska rozpoczęły współpracę w październiku 2024 roku, możliwość zamówień ograniczała się jedynie do Warszawy. Usługa jest jednak systematycznie rozszerzana na kolejne ośrodki – obecnie obejmuje już 91 sklepów w 23 miastach Polski, a jej zasięg ma być dalej rozwijany. Zapewnienie przez Carrefour odpowiedniej bazy logistycznej, z której kurierzy Pyszne.pl mogą odbierać zamówione produkty, stanowi niezwykle istotny element całego projektu.

– Partnerstwo Carrefour Polska z Pyszne.pl to jeden z filarów wzrostu polskiego rynku Q-commerce. Jak pokazują pierwsze 3 miesiące naszej współpracy, Polacy chcą mieć możliwość  skorzystania z szybkich i wygodnych zakupów spożywczych dostarczonych wprost pod własne drzwi. Cieszymy się, że coraz więcej klientów korzysta z tej możliwości, bo dzięki temu jesteśmy w stanie dotrzeć z naszą szeroką ofertą produktów i konkurencyjnymi cenami do jeszcze większej liczby konsumentów. Zakupy “z własnej kanapy” nigdy nie był aż tak wygodne i przyjemne – podsumował Marek Garus, Dyrektor e-commerce w Carrefour Polska.

Zawsze tam, gdzie konsument

Jak wynika z analizy zachowań osób korzystających z usługi – pozytywne doświadczenia zakupowe przekładają się na kolejne zamówienia i to niezależnie od lokalizacji. Przykładem może być użytkownik z Warszawy, który w przeciągu ostatnich 3 miesięcy skorzystał z możliwości zakupów w aż 6 różnych lokalizacjach Carrefour.

– To tylko pokazuje, że nie zamawiamy tylko do domu czy do miejsca pracy, ale wszędzie tam, gdzie właśnie przebywamy. Konsument przywiązuje się do marki, usługi, rozwiązania i nie ogranicza go fakt, że jest daleko od „swojego” sklepu. Chce tego samego doświadczenia tam, gdzie akurat jest i gdzie narodziła się jego potrzeba. A my na nią potrafimy odpowiedzieć – dodaje Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl.





1  E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój



Źródło: Burson
Fot: mat. prasowe



tagi: Q-commerce , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,