Kategorie produktów

Jaki był rok 2007 dla branży mleczarskiej?

Czwartek, 13 marca 2008 HURT & DETAL Nr 3 (25) / 2008
Podsumowanie roku w branży mleczarskiej

Dariusz Sapiński, Prezes Zarządu, Grupa Mlekovita

Firma MLEKOVITA odniosła w roku 2007 wiele sukcesów. Nastąpiło umocnienie jej pozycji na rynku krajowym i zagranicznym. Zacieśniła się więź między MLEKOVITĄ a konsumentami jej produktów. Dowodem tego są przede wszystkim wysokie wyniki finansowe przedsiębiorstwa, ale także tak prestiżowe nagrody, jak m.in. FIRMA ROKU 2007. Kapituła PKB nagrodziła MLEKOVITĘ za innowacyjność działania, wysoką jakość produktów mlecznych i skuteczność w umacnianiu pozycji na polskim rynku żywności.

MLEKOVITA to przedsiębiorstwo działające wg zasady: „Wciąż odważnie iść do przodu”. Stawia na rozwój i innowacje. Nieustannie zabiega o surowiec najwyższej jakości. Pracuje nad udoskonalaniem technologii wytwarzania produktów. Posiada nowoczesny park maszynowy, wyspecjalizowane laboratorium, które zapewnia szybki i dokładny monitoring jakości surowca. Dlatego wyroby firmy to produkty doskonałe – znane i cenione tak w kraju, jak i za granicą. Z roku na rok cieszą się coraz większym zaufaniem klientów. Dzieje się tak dlatego, że nieustannie, konsekwentnie i świadomie wzmacniamy markę MLEKOVITA.

Współczesny konsument to człowiek czynu – niezwykle zapracowany, zabiegany, a jednocześnie mający dużą świadomość żywieniową. Spożywa przede wszystkim produkty gotowe wysokiej jakości – zdrowe, smaczne i ładnie, wygodnie zapakowane. Dlatego hitem, głównie ostatniego roku, były produkty funkcjonalne: zdrowe jogurty probiotyczne – jogurty marki POLSKIE i FRESKOVITA. Wymienione produkty MLEKOVITY oprócz naturalnych żywych kultur bakterii jogurtowych dodatkowo wzbogacone są kulturami probiotycznymi – Lactobacillus acidophilus i Bifidobacterium posiadającymi właściwości antybakteryjne, zapobiegające zakażeniu przez większość popularnych wirusów i bakterii. Regularne spożywanie jogurtów zawierających bakterie probiotyczne powoduje zasiedlanie przez te bakterie przewodu pokarmowego człowieka, blokując w ten sposób miejsce dla bakterii i wirusów chorobotwórczych. Ponadto stosowanie jogurtów probiotycznych w codziennej diecie zapobiega osteoporozie (przez dostarczanie łatwo przyswajalnego wapnia i fosforu) i anemii (przez ułatwienie wchłaniania żelaza), ułatwia syntezę witamin w organizmie, wspomaga układ odpornościowy, odtruwa organizm z toksyn, pomaga przy zaparciach, wzdęciach, stanach zapalnych jelit oraz hamuje rozwój nowotworów przewodu pokarmowego.

W skład linii POLSKIE wchodzi także posiadające wysokie walory smakowe i odżywcze mleko świeże, natomiast linia FRESKOVITA obejmuje również pyszne świeże mleko, maślanki oraz kefiry.
Nowe linie świeżych produktów wytwarzane są według unikalnej, najnowocześniejszej technologii, która pozwala na osiągnięcie najwyższej jakości markowych produktów.
Zmiany jakie zaobserwowałem w naszej branży, w stosunku do roku 2006, dotyczą też segmentu serów „żółtych”. Trendy ostatniego roku to sery twarde plastrowane. W minionym roku pojawiły się na rynku wyroby Mlekovity w nowatorskim opakowaniu - ze sztywnej folii z mechanizmem „zamknij-otwórz”: Ser Sokół, Gouda i Edamski. To sery twarde dojrzewające, plastrowane. Charakteryzują się elastyczną konsystencją, nietuzinkowym smakiem i aromatem. Są wspaniałym dodatkiem do kanapek oraz sałatek. Sery te posiadają nowoczesne, funkcjonalne opakowanie z mechanizmem ułatwiającym wielokrotne otwieranie i zamykanie, dzięki czemu chronią produkt przed wysychaniem, są wygodne w przechowywaniu, dłużej zachowują świeżość. Ponadto stanowią naturalny, starannie wytworzony produkt o wysokiej zawartości potrzebnych dla organizmu związków mineralnych i witamin. Zawierają witaminy A,D,B2 i B12, które poprawiają stan skóry i włosów. Dlatego sery SOKÓŁ, GOUDA, EDAMSKI cieszą się ogromną popularnością wśród konsumentów – zwłaszcza ser SOKÓŁ, który zdobył wiele nagród, np.:

- ZŁOTY MEDAL, tytuł PRODUKT DOSKONAŁY, tytuł SMAK DOSKONAŁY (Targi Polagra Ford 2007),
- certyfikaty: NAJLEPSZE W POLSCE, POLSKI PRODUKT ŚWIATOWY,
- I miejsce oraz medal w XXII Krajowej Ocenie Serów i Mlecznych Nowości Rynkowych,
- statuetka WYSOKA JAKOŚĆ (Targi Mleko Expo 2006).
W 2008 roku MLEKOVITA będzie rozwijała portfolio w zakresie specjalizacji poszczególnych grup asortymentowych.


Jacek Wyrzykiewicz PR & Trade Marketing Manager Hochland Polska

Generalnie wszystkie rodzaje serów cieszyły się w minionym roku większym zainteresowaniem konsumentów. W firmie Hochland największą dynamikę wzrostu odnotowaliśmy w przypadku serów dojrzewających w plastrach, serów pleśniowych i kremowych twarogowych, w tym Almette. Oczywiście naszą sztandarową pozycją pozostają nadal sery topione, których w swojej ofercie mamy niezwykle dużo, są to krążki, plasterki, bloczki, w najróżniejszych smakach.

Na rynku widać wyraźną polaryzację, z jednej strony segment ekonomiczny, a z drugiej premium, zanika tzw. środek. Ma to związek z rosnącymi dochodami i ich rozwarstwieniem. Jest jednak coraz więcej konsumentów zwracających uwagę na jakość i smak produktu, wizerunek marki i gotowych do zapłacenie za nie. Jeżeli chodzi o plany na rok 2008, to liczymy na zainteresowanie rynku naszą ostatnią nowością: serami topionymi Hochland o wyrazistym smaku sera – Gouda, Maasdamer, Emmentaler i Camembert – przeznaczonymi do smarowania pieczywa, w ładnych i wygodnych kubeczkach. Jesteśmy również zaawansowani w przygo¬towaniu innych produktów. 

Tomasz Krajanowski , Dyrektor ds. Handlu SML „OSTROŁĘKA”

Rok 2007 był bardzo niestabilnym rokiem dla produ¬centów nabiału. Sprzedaż w naszej firmie w dużej mierze dyktowana była trendami światowymi, czyli dużymi wahaniami cen na masło i mleko w proszku. Cena od drugiej dekady dynamicznie rosła i z takim samym skutkiem w 4-tej dekadzie spadła. Wykorzystaliśmy w tym czasie możliwości rozwoju innych produktów, takich jak np. mleka spożywczego ESL Milandia. Pozostali producenci w okresie hossy na mleko w proszku i masło, nastawili się wyłącznie na ich produkcję. My natomiast rozwijaliśmy również inne kategorie, co daje nam dziś efekty sprzedażowe.

Większe zmiany jednak na rynku nie nastąpiły. Dużo więcej firm zajęło się sprzedażą zagraniczną nawet rezygnując z produkcji wyrobów na rynek rodzimy, co wykorzystały inne umacniając pozycję swoich towarów na rynku polskim. Pojawiło się dużo nowych, innowacyjnych produktów, zmieniając trendy zakupowe konsumentów. Głównym wyróżnikiem nowych produktów są w głównej mierze funkcjonalne opakowania.

Jeżeli chodzi o rok 2008, to zmiany mogą być spowodowane zachowaniem się rynków światowych, na których polskie przedsiębiorstwa doskonale sobie radzą, dostosowując szybko rodzaj produkcji do popytu. Nie bez znaczenia będzie również postępująca konsolidacja firm - zarówno produkcyjnych, jak i dystrybucyjnych. Konsolidacja powoduje ograniczanie asortymentu istniejących produktów, jednocześnie rozwijając silnie nowe lub ugruntowane marki na rynku. (TP)

 

tagi: mleko,branża mleczarksa,podsumowanie roku ,