Kategorie produktów

Omnichannel i cross-border kluczowymi trendami logistycznymi rynku FMCG w 2025 roku

Piątek, 14 lutego 2025 HURT & DETAL Nr 02/228. Luty 2025
E-commerce zmienia oblicze wielu branż. Również rynek FMCG przechodzi intensywną transformację, napędzaną rozwojem handlu internetowego, który zwiększył rolę działań zorientowanych na klienta. W efekcie logistyka omnichannel czy dostawy cross-border zyskują na znaczeniu i w 2025 roku będą one z pewnościę jednymi z kluczowych zjawisk. Odgrywają bowiem istotną rolę w zarządzaniu łańcuchem dostaw, obsłudze klienta oraz rozwoju rynku.
W sprostaniu rosnącym oczekiwaniom konsumentów, zwłaszcza w szybko zmieniających się branżach, takich jak FMCG, kluczową rolę odgrywa logistyka. Dla e-commerce szczególnie dużą wagę ma tzw. logistyka ostatniej mili, będąca końcowym etapem łańcucha dostaw, obejmującym transport towarów z centrum dystrybucji do miejsca docelowego. Jej rozwój jest napędzany oczekiwaniami konsumentów, dotyczącymi otrzymywania zamówień w jak najszybszym czasie oraz w wybrany przez siebie sposób. Obszar ten będzie jednym z kluczowych pod względem konkurencji i innowacji w 2025 roku, stając się jeszcze ważniejszym elementem funkcjonowania e-commerce. Istotna będzie także globalna ekspansja, coraz bardziej ułatwiająca dostęp do produktów z całego świata. Wszystko po to, by zaspokoić rosnące potrzeby klientów, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów i negatywnego wpływu na środowisko.

Rosnące oczekiwania klientów a rozwój logistyki

Klienci coraz częściej oczekują spójnego doświadczenia zakupowego zarówno w kanałach online, jak i offline, przy jednoczesnym zagwarantowaniu możliwości swobodnego wyboru sposobu dostawy, składania zamówień oraz bezproblemowych zwrotów. Rosnące znaczenie tej integracji jest szczególnie widoczne w dobie coraz głębszego powiązania platform e-commerce z mediami społecznościowymi. Zgodnie z badaniem NielsenIQ, 34% polskich konsumentów odwiedziło sklep stacjonarny lub internetowy w poszukiwaniu produktu, który zauważyli w serwisach społecznościowych.

Stawia to operatorów logistycznych przed nowymi wyzwaniami. W związku z tym FM Logistic prognozuje, że 2025 rok będzie wiązał się z inwestycjami branży w płynne zarządzanie łańcuchem dostaw. Zmiany obejmą integrację różnych kanałów dystrybucji oraz optymalizację operacji magazynowych i transportowych. Coraz bardziej istotne będzie także skrócenie czasu dostawy, zwłaszcza w kontekście produktów szybko rotujących, takich jak żywność czy artykuły kosmetyczne. Jest to również znaczący czynnik dla kupujących. Jak przedstawia raport Gemiusa „E-commerce w Polsce”, 91% badanych deklaruje, że to sprawność dostawy motywuje ich do częstszych zakupów online. Sprawi to, że z perspektywy firm logistycznych, szczególnie ważna stanie się obserwacja wzrostu dynamiki usług dostaw ostatniej mili, będących najtrudniejszym i najkosztowniejszym etapem dostawy.

„Rozwój omnichannel sprzyja także rosnącej automatyzacji i cyfryzacji procesów logistycznych. Klienci dokonujący zakupów online oczekują pełnej przejrzystości, w tym możliwości śledzenia postępów realizacji zamówienia i trasy przesyłki. W nadchodzącym roku możemy spodziewać się dalszych innowacji, które pozwolą na jeszcze precyzyjniejsze dostarczanie informacji spełniających oczekiwania klientów” – mówi Dariusz Rurka, Senior Business Development Director w FM Logistic Central Europe.

Klucz do globalnej ekspansji e-commerce

Globalizacja i rozwój e-commerce sprawiły, że konsumenci coraz chętniej nabywają produkty dostępne poza lokalnym rynkiem. Popularność platform transgranicznych stale rośnie, umożliwiając łatwiejszy dostęp do towarów z coraz odleglejszych krajów. Prowadzi to do zwiększonego zapotrzebowania na dostawy międzynarodowe. Zgodnie ze wspomnianym raportem Gemiusa, 36% dokonuje zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, a specjaliści prognozują dalszy wzrost tego trendu. Aby sprostać tym wyzwaniom, firmy logistyczne w 2025 roku będą nadal intensywnie rozwijać infrastrukturę, otwierając magazyny w różnych częściach świata i inwestując w platformy specjalizujące się w dostawach cross-border.

„Zauważamy, że coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z usług cross-border, widząc w nich możliwość międzynarodowej ekspansji i udoskonalenia swoich działań. Spodziewamy się, że w najbliższym roku liczba przedsiębiorstw dążących do przeniesienia swojej działalności na poziom globalny, znacząco wzrośnie” – dodaje Dariusz Rurka.

Omnichannel i cross-border to kluczowe trendy kształtujące najbliższą przyszłość logistyki w branży FMCG. Wdrażanie tych strategii wymaga zaawansowanych technologii, elastyczności operacyjnej oraz głębokiego zrozumienia potrzeb konsumentów. Jednocześnie otwierają one nowe możliwości wzrostu oraz budowy przewagi konkurencyjnej. W dynamicznie zmieniającym się środowisku rynkowym, skuteczne zarządzanie tymi trendami może stanowić klucz do sukcesu dla wielu przedsiębiorstw.



tagi: Omnichannel , cross-border , logistyka , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,