Wiadomości

Parkingi kluczowe dla klientów centrów handlowych

Czwartek, 13 lutego 2025
Aż 73% Polaków uznaje funkcjonowanie parkingu za element determinujący wybór galerii handlowej wynika z badania Omnisense[1] zrealizowanego na zlecenie Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) i Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych (PSNPH).
Należy podkreślić, że wszystkie koszty parkingu ponoszą najemcy w ramach kosztów wspólnych – oczekując, by ich klienci mieli swobodny i bezpłatny dostęp do miejsc postojowych podczas -pobytu w centrach handlowych. Przychody z opłat za parking nie są rozliczane w ramach kosztów wspólnych i tym samym są dodatkowym zyskiem dla właścicieli obiektów.

1a.JPG

„Dostępność parkingu i brak opłaty minimum do dwóch godzin parkowania to kluczowe aspekty, decydujące o wyborze centrum handlowego. Oczywistym jest, że najemcy oczekują, aby parking spełniał wymagania klientów i nie obniżał podstawowego standardu centrum handlowego Wszystkie koszty funkcjonowania parkingów ponoszą najemcy w ramach kosztów wspólnych. Każda dodatkowa opłata za parking to dodatkowy zysk właściciela obiektu. Nie znamy przypadku centrum handlowego, którego najemcy otrzymali obniżkę kosztów wspólnych w związku z wprowadzeniem czy podwyższeniem opłat za parking lub skróceniem godzin bezpłatnego parkowania. Zebrane środki co do zasady nie są przeznaczane na modernizacje parkingów – na przykład poprawę oznakowania czy oświetlenia – co jest bardzo istotne dla klientów, jak wynika z naszych badań. W wielu obiektach powinna być poprawiona nawigacja oraz wjazdy i wyjazdy z parkingów. Niejednokrotnie wymaga to współpracy z władzami miast. Niedawno można było obserwować, że wielogodzinne korki wyjazdowe z parkingu w Galerii Młociny zmusiły klientów do pozostawienia samochodów na noc i powrotu do domu pieszo. Zapewne nie jest sprawą prostą zrozumienie lub przewidzenie działań ZDM, ale to leży w wyłącznej kompetencji zarządcy centrum. Od niego właśnie oczekujemy zapewnienia komfortu dojazdu, parkowania i wyjazdu z centrum. O Młocinach mówię jedynie tytułem przykładu – wskazując, jak wiele należy poprawić w tym aspekcie, bo podobnych sytuacji, stresujących dla klientów centrów handlowych, w przeszłości było znacznie więcej” – wskazuje Zofia Morbiato, dyrektor generalny Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU).

Badania Omnisense potwierdziły, że najważniejsze kwestie dla klientów odwiedzających centra handlowe to: czystość toalet (91% wskazań) i brak opłat za nie (89%), łatwość dostępu do toalet (85%), wybór sklepów w galerii handlowej (89%), komfort cieplny (79%), oznaczenia i nawigacja w obiekcie (74%), funkcjonowanie parkingu (73%) oraz łatwy dojazd samochodem (74%). Nieistotne natomiast są takie elementy, jak: rodzaj posadzek w sklepach, sposób pozyskiwania energii elektrycznej, widoczność instalacji podsufitowych czy rodzaj szkła w witrynach sklepowych.

Poziom preferencji klientów galerii handlowych2 – procent wskazań oraz średnia ocena w skali 1-5, gdzie 1 oznacza "w ogóle nie ważne" (czerwony), a 5 "bardzo ważne" (zielony):
2a.JPG

Ponadto z badań wynika, że działania najemców w internecie stymulują odwiedzalność w centrach handlowych. Aż 52% klientów centrów handlowych odwiedza je w wyniku zainteresowania zakupem produktu wyszukanego w internecie, podobnie 52% udaje się do galerii w celu sprawdzenia produktu wyszukanego w internecie. To oznacza, że sklepy działające i budujące swoją ofertę w internecie bardzo silnie wpływają na wzmacnianie odwiedzalności centrów handlowych. Trend ten jest jeszcze wyraźniejszy wśród ludzi młodych: to aż 72% w grupie 18-24, 65% w wieku 25-34 i 58% w grupie 35-44 lata. Ponadto już 28% badanych odwiedza centra handlowe w wyniku zainteresowania zakupem produktu wyszukanego w social mediach, wśród najmłodszej grupy 18-24 lata odsetek ten sięga aż 54%.

Dane te znajdują potwierdzenie w spadającym poziomie odwiedzalności centrów handlowych – wg ostatnich dostępnych danych Proxi.cloud za 2024 rok ruch w centrach i galeriach handlowych spadł o blisko -3,5% w porównaniu z rokiem 2023, a liczba unikalnych klientów zmniejszyła się o prawie -3,1% rdr3.

Trendy te widać również w systematycznie spadającej sprzedaży detalicznej wg danych GUS w segmencie ‘tekstylia, odzież, obuwie’ oraz ‘meble, RTV, AGD’ (w cenach stałych, czyli oczyszczonych z inflacji). Segment ten stanowi dużą część oferty galerii handlowych, a także odpowiada większości firm zrzeszonych w ZPPHiU. Od roku sprzedaż w tym segmencie spada – przy niewielkich wzrostach sprzedaży detalicznej ogółem. Warto zauważyć, że od początku 2024 roku spadki te pogłębiły się i z wyjątkiem marca w każdym miesiącu są dwucyfrowe:

3a.JPG




1  Badanie Omnisense przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1011 dorosłych Polaków (klientów galerii handlowych) w dniach 2-6 września 2024.
2  Badanie Omnisense przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1011 dorosłych Polaków (klientów galerii handlowych) w dniach 2-6 września 2024.
3  https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/galerie-i-centra-handlowe-traca-klientow-polacy-wybieraja-inne-opcje/0d3bp8y




Źródło: GENESIS PR
Fot:



tagi: centra handlowe , galerie handlowe , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,