Kategorie produktów

Batony i wafle

Czwartek, 13 marca 2008 HURT & DETAL Nr 3 (25) / 2008
Batony i wafle czekoladowe uważane są za jeden z najszybciej rosnących segmentów słodyczy. Do tego rynek jest niezwykle konkurencyjny, pełen marek cieszących się wysokim uznaniem wśród stałych konsumentów.

Cały rynek wyrobów czekoladowych w ostatnich miesiącach nadal wykazywał trend dynamicznego wzrostu. Najszybciej rosła kategoria pralin, która wykazała 21% tempo wzrostu w ujęciu wartościowym (O/N MAT 2007 vs O/N MAT 2006), na drugim miejscu plasowały się wafle w czekoladzie +20%, a na następnym batony w czekoladzie +15%.
Konsumpcja słodyczy w Polsce stale rośnie, jednak w porównaniu do krajów Europy Zachodniej, Polacy nadal spożywają przeciętnie mniej słodyczy. W związku z tym jest wielce prawdopodobne, że trend ten będzie utrzymywał się w przyszłości. Na przestrzeniu najbliższego roku kategoria produktów czekoladowych będzie wykazywała dalsze wzrosty, jednak tempo wysokiego wzrostu segmentu wafli i batonów nastąpi znacznemu wyhamowaniu, do poziomu poniżej 10%.

Segmenty batonów i wafli zajmują szczególne miejsce na rynku słodyczy. Wszelkie zmiany dotyczące tych segmentów związane są bezpośrednio z polityką prowadzoną przez wiodących producentów, często światowe koncerny. Obydwa segmenty dynamicznie rosną z roku na rok. Nie zapowiada się, aby ten trend miał zostać nagle zahamowany. Batony i wafle to zupełnie osobne dwie kategorie w ramach rynku słodyczy. Co więcej, sama kategoria wafli dzieli się na wafle impulsowe oraz rodzinne.
„W kategorii batonów Jutrzenka oferuje kilka produktów, jak chociażby Alibi, które w ostatnim roku podbiły angielskie sklepy. Dobrze sprzedają się również batony Jeżyki. Natomiast w kategorii wafli nasze produkty wiodą prym na rynku, proponując Polakom doskonałe wafelki impulsowe i familijne” – mówi Anna Szmyt, kierownik marketingu Jutrzenki S.A. Dodaje, że Grześki są liderem rynku w swojej kategorii. Odzyskały dawną świetność po intensywnych działaniach marketingowych i sprzedażowych, które rozpoczęły się wiosną 2006. Bardzo dobrze zostały też przyjęte na rynku nowości takie jak Mega Grześki. „Nadal będziemy tą markę intensywnie wspierać i niewykluczone, że jeszcze w tym roku pojawią się nowości Grześków” – zapowiada Anna Szmyt. Dodaje, że z uznaniem konsumentów spotykają się również Wafle Familijne.
Na produktach impulsowych w kategorii wyrobów czekoladowych skupiona jest natomiast oferta Nestlé Polska. Są to: wafle w czekoladzie PRINCESSA oraz batony LION i KIT KAT. „PRINCESSA w ujęciu wartościowy jest liderem rynku wafli w czekoladzie z udziałem ponad 25% (wg. Nieslen D/J 2007 MAT). Batony LION i KIT KAT należą do ścisłej czołówki segmentu batonów, plasując się w pierwszej piątce pod względem udziału wartościowego” – mówi Paweł Patyra, Dyrektor Działu Wyrobów Cukierniczych w Nestlé Polska. 
 

Sukces kategorii batonów czekoladowych na runku słodyczy i słonych przekąsek uzależniony jest m.in. od szerokiej dystrybucji. „Firma Mars Polska jako niekwestionowany lider kategorii batonów wprowadza u coraz większej ilości swoich klientów kompleksowe projekty z zakresu Category Management powodujące permanentny wzrost udziałów kategorii w całym koszyku zakupów słodyczy w Polsce” – zaznacza Jarosław Kutelski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Masterfoods Polska Sp. z o.o. Dodaje, że na długofalowy rozwój kategorii batonów ogromny wpływ ma wprowadzenie innowacyjnych produktów takich jak np. Mars Delight. „Wypełnienie niszy rynkowej połączone z szeroką dystrybucją i w rezultacie doskonałym wynikiem sprzedażowym jest niewątpliwym rozwojem kategorii powodującym długoterminowy jej wzrost zarówno w ujęciu wartościowym jak i ilościowym” – wyjaśnia Jarosław Kutelski.

Warto tu również wspomnieć o nowościach na polskim rynku – produktach funkcjonalnych takich jak np. SNICKERS 220V. Nowa funkcjonalność takich produktów uzyskana dzięki innowacyjnym dodatkom (guarana, l-karnityna) bezpośrednio związana z dodatkową energią, powoduje poszerzenie grona odbiorców, a co za tym idzie w konsekwencji dalszy rozwój kategorii batonów.

Bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na wzrost całej kategorii batonów są intensywne kampanie reklamowe. W tym miejscu należy zwrócić szczególną uwagę, że kategoria batonów, o której tu mowa, zalicza się do grupy produktów impulsowych. Około 70 % klientów w Polsce nie planuje zakupu słodyczy. Zatem ogromne znaczenie ma w tym miejscu właściwe połączenie reklamy z jak najlepszą dostępnością produktu. Należy również wspomnieć o tzw. kotwicach kategorii – czyli markach, produktach, które powodują przyciągnięcie klienta do półki ze słodyczami i po marce pomagają zlokalizować całą kategorię batonów. Dlatego też firma Mars Polska, właściciel takich marek jak SNICKERS, MARS, TWIX, BOUNTY czy MILKY WAY stawia na prawidłową ekspozycję swoich topowych brandów. Dobra ekspozycje i dystrybucja wsparta dobrze przygotowaną kampanią reklamową powoduje wzrost zainteresowania produktem, a co za tym idzie większą jego sprzedaż, a to z kolei przekłada się na dalszy rozwój całej kategorii.
Wzrost rynku napędzają przede wszystkim silne marki wspierane w mediach oraz nowości. Klienci chętnie sięgają po batony i wafle w czekoladzie, więc należy przypuszczać, że kategoria ta wciąż będzie się rozwijać i słodkich nowości znajdziemy w sklepach coraz więcej.

tagi: batony i wafle , rynek batonów w polsce , rynek batonów , wafle w czekoladzie , MARS,Masterfoods,rynek słodyczy ,