Walentynki to kolejna okazja do świętowania z kieliszkiem wina musującego w dłoni. To właśnie prosecco jest jednym z najczęściej wybieranych napojów do romantycznych kolacji. Na jakie marki w tym roku postawią Polacy?
Walentynki to kolejny dzień po Sylwestrze, który jest świętowany na całym świecie. W związku z celebracjami konsumenci częściej decydują się na zakup proscecco, aby uczcić dzień zakochanych ze swoją drugą połówką. Tego rodzaju napoje zwykle stają się dodatkiem do romantycznej kolacji lub randki. eLeader, spółka technologiczna specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań do wspierania sprzedaży, sprawdziła jak w ciągu ostatniego półrocza 2024 oraz w styczniu 2025 wyglądała półka win musujących. Badanie przybliża obecną sytuację w branży przed nadchodzącym świętem i wskazuje liderów w kategorii. Najbardziej widocznymi na sklepowych półkach brandami były w tym okresie: Monte Santi, Mionetto, Martini, Dorato i Cin&Cin. Najwięcej miejsca na ekspozycji w tej kategorii w drugiej połowie 2024 roku zajmowało Monte Santi z 13 proc. udziałem półkowym, nieznacznie wyprzedzając Mionetto.
– W Polsce segment win musujących stale się rozwija i zyskuje na znaczeniu. Z badań Nielsen IQ wynika, że Polacy między listopadem 2022 a październikiem 2023 wydali na włoskie wino musujące prosecco blisko 396 mln zł w ciągu 12 miesięcy, czyli o 15,9 proc. więcej niż rok wcześniej, jednocześnie to właśnie ono odpowiada za 45 proc. sprzedaży w kategorii win musujących – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
Jakie wina musujące dominują?
Z przeprowadzonej przez eLeader analizy ekspozycji półkowej win musujących, wynika, że w ostatnim półroczu na półkach dominował brand Monte Santi z udziałem w ekspozycji na poziomie 13 proc. Jednak w poszczególnych miesiącach minionego roku na miejscu lidera były także wina Mionetto i Martini. Z ostatnich danych ze stycznia 2025 roku można wyczytać, że na półkach dominowało już Martini z 11,1 proc. udziału półkowego, a Monte Santi posiadało jedynie 10,6 proc. udziału na półkach, ustępując miejsca także Mionetto, posiadającemu 10,9 proc. ekspozycji. Rywalizacja o obecność na półkach jest także widoczna w przypadku win Dorato oraz Cin&Cin, zajmujących w ostatnim półroczu 2024 roku kolejno średnio 8,2 proc. i 8 proc. Jeszcze w czerwcu 2024 roku brand Cin&Cin posiadał nieznacznie więcej udziałów na półce niż brand Dorato, który stopniowo zwiększał swoje udziały na przestrzeni ostatniego półrocza. W styczniu 2025 roku Dorato zajmowało już 9,2 proc. półek, podczas gdy Cin&Cin posiadał 7,5 proc. udziałów w ekspozycji.
– Z danych dotyczących ekspozycji półkowych wynika, że rywalizacja w kategorii win musujących jest bardzo zacięta pomiędzy trzema najbardziej widocznymi brandami, czyli Monte Santi, Mionetto i Martini. W każdym badanym miesiącu tytuł lidera kategorii należał do innego producenta, ale zawsze do jednego z tych trzech brandów. Jednak po analizie półrocznej możemy stwierdzić, że Monte Santi zajmowało największy procent ekspozycji. Podobna rywalizacja trwa także pomiędzy brandami Dorato i Cin&Cin, które zajmują już mniejszy procent miejsca na sklepowych półkach – mówi Iwona Puchacz-Wośko, analityk ekspozycji w eLeader.
W jakich sklepach dominują liderzy ekspozycji win musujących?
Najmniej zdominowaną przez liderów półkę w kategorii win musujących, także tych bezalkoholowych, w drugiej połowie 2024 roku miała sieć sklepów Delikatesy Centrum, gdzie aż 82,1 proc. ekspozycji należało do marek innych niż 5 dominujących. Niski procent dominacji liderów jest także na półkach takich sklepów, jak Kaufland, Leclerc, Carrefour i Auchan. Ponad 50 proc. półek w tych sklepach zajmują brandy inne niż 5 dominujących. W portfolio sklepów Delikatesy Centrum znajdują się wina pochodzące z Faktorii Win i CERVILLE, a francuskie i niemieckie sieci posiadają także dużą część asortymentu pochodzącą od swoich centralnych producentów. W 4 sieciach sklepów na półkach dominuje Martini i w tylu samych Mionetto. Monte Santi dominuje w trzech sieciach. Natomiast Stokrotka jako jedyna z badanych sieci sklepów w największym stopniu postawiła na Cin&Cin i Dorato.
W związku z dużą popularnością win musujących można się spodziewać, że staną się one częstym wyborem podczas obchodów Walentynek. Badania firmy NielsenIQ pokazują, że popularność win musujących sprawia, że branża jest jednak coraz mniej zależna jest od sprzedaży w okresie świąteczno-noworocznym, co może przyczyniać się do rozrastania się sklepowych półek w tej kategorii niezależnie od okazji do celebracji.
Badanie ekspozycji win musujących na półkach, eLeader wykonał na podstawie danych z 14 sieci handlowych za pomocą narzędzia Shelf Recognition AI, które umożliwia producentom automatyczną analizę ekspozycji jedynie za pomocą zdjęcia sklepowej półki wykonanego smartfonem. Nie jest to pierwsze takie badanie przeprowadzone przez polską firmę. Wcześniej eLeader wykorzystał tę samą technologię, by przedstawić m.in. ekspozycje napojów, piw, musów w tubkach czy napojów energetycznych. Wyniki wszystkich badań można znaleźć na stronie eLeader.
Źródło: eLeader
Fot: Pixabay