Polski rynek mrożonek, w tym gotowych dań warzywnych i warzywno – mięsnych, jest niewątpliwie rynkiem perspektywicznym; nieustannie się rozwija i wzrasta o kilka procent rocznie. Spożycie mrożonych warzyw i owoców wynosi obecnie w naszym kraju ok. 2,5 kg rocznie na osobę, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej – ok. 8-15 kg. Mamy tu zatem sporo do nadrobienia.
„Przewidujemy, że struktura polskiego rynku mrożonek będzie się coraz bardziej upodabniać do europejskiej, co jest związane m.in. z rosnącą zasobnością portfela polskiego konsumenta oraz sukcesywnym upodabnianiem się stylu życia Polaków i mieszkańców państw Europy Zachodniej. Na podstawie obserwacji rynku europejskiego można stwierdzić, że istnieje korelacja między poziomem PKB per capita a poziomem rocznego spożycia mrożonek na osobę” – mówi Radosław Drzewiecki, dyrektor ds. handlu i marketingu Globus Polska Sp. z o.o.
„Konkurencja w branży mrożonek z pewnością będzie coraz większa. Niemal każdego miesiąca pojawia się na rynku nowa marka. Są to jednak głównie producenci marek prywatnych lub innych wyrobów z mniej znanych źródeł. Ci, którzy znajdują swoje miejsce na rynku, próbują się wyróżnić przede wszystkim niską ceną, co rzadko przekłada się na wysoką jakość” – uważa Agata Zielińska asystent ds. public relations FRoSTA sp. z o.o.
„Konsumenci, ze względu na rosnące tempo życia coraz częściej sięgają po posiłki szybkie w przygotowaniu, ale też zdrowe, jakimi niewątpliwie są produkty na bazie mrożonych warzyw. Rynek tych produktów rośnie z roku na rok i przewidujemy dalszy wzrost, choćby ze względu na to, że spożycie tego typu produktów za granicą jest nadal o wiele wyższe niż w Polsce” – mówi Joanna Kowalik, Brand manager w firmie Hortex Holding S.A.,
Polacy najchętniej kupują mrożone owoce i warzywa późną jesienią, zimą i wczesną wiosną, kiedy świeże nie są ogólnie dostępne lub ich jakość nie jest zadowalająca. Tymczasem mrożone warzywa i owoce Hortex, zamrażane tuż po zbiorach, zachowują pełnię witamin i składników odżywczych będąc doskonałą alternatywą w zimnych porach roku.
Mrożone zdrowie
Wzrost zamożności polskiego społeczeństwa przekłada się na tendencję do większej dbałości o wysoką jakość spożywanych produktów i ich walory zdrowotne.
Wszechobecny trend zdrowego odżywiania wpływa pozytywnie na rozwój mrożonek, które są dużo zdrowsze niż posiłki typu fast food czy dania gotowe z puszek lub słoików. Konsumenci mają mniej czasu na gotowanie, ale jednocześnie coraz częściej dbają o zdrowe odżywianie, tymczasem mrożone warzywa są często bogatsze w wartości odżywcze niż warzywa świeżo kupione na targu.
Wpisując się w ten trend, FroSTA dołączyła do programu „Wiem, co wybieram” – logo programu na produkcie oznacza, że jest to produkt o obniżonej zawartości tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych typu trans, sodu oraz cukru – według WHO głównych winowajców chorób cywilizacyjnych.
Oczekiwania klientów doskonale spełniają mrożonki owocowe i warzywne, dlatego prognozuje się, że ich udział w całym rynku produktów mrożonych będzie stale rosnąć, zarówno jeśli chodzi o wolumen produkcji, jak i sprzedaży.
Jeśli chodzi o mrożonki warzywne, sezonowość ich sprzedaży utrzymuje się najsilniej w kategorii produktów typu mono oraz tradycyjnych mieszanek warzywnych. Natomiast mrożone dania gotowe i warzywa na patelnię to produkty, które doskonale rotują praktycznie przez cały rok.
„W okresie jesienno-zimowym odnotowuje się pewien wzrost popytu, jednak w przypadku obu tych kategorii sezonowość sprzedaży ma mniejsze znaczenie i z roku na rok spada” – informuje Jarosław Drzewiecki, dyrektor ds. handlu i marketingu Globus Polska.
Jeśli chodzi o mrożonki owocowe, zapotrzebowanie klientów na te produkty wzrasta w okresie od października do kwietnia, spada natomiast latem i wczesną jesienią. Największy wpływ na sezonowość tych produktów ma dostępność świeżych owoców na rynku.
Jak podkreśla Agata Zielińska, , asystent ds. public relations w firmie Frosta, najlepszym okresem w sprzedaży wszystkich produktów FRoSTY jest okres jesienno – zimowy. Jest to czas, gdy wracamy z wakacji, dzieci idą do szkoły i mamy coraz mniej czasu na przygotowywanie posiłków. Często sięgamy wówczas po gotowe dania mrożone. Natomiast uboższa oferta świeżych warzyw w tym okresie sprzyja zainteresowaniu mrożonkami warzywnymi.
„Dla Frosty najważniejszą kategorią są ryby i tutaj jesteśmy rynkowym liderem – top produktem są Złote paluszki rybne. Bardzo dobrze mają się również dania gotowe – Paella i Mexican Chicken oraz linia ekskluzywnych dań gotowych do przyrządzenia w kuchence mikrofalowej (m.in. Polędwiczki z kurczaka w pomidorach, Filet z łososia w sosie musztardowym)” - informuje Agata Zielińska.
Ze względu na długą obecność na rynku dużą popularnością cieszy się niezmiennie kategoria warzyw mono, spośród których najlepiej sprzedają się brokuły, fasola żółta czy szpinak, oraz mieszanek warzywnych takich jak „Sałatka Cesarska”, „Włoszczyzna” czy „Mieszanka warzywna do zup”. Udział obu tych kategorii w rynku mrożonek wynosi obecnie po 26%. Na przestrzeni ostatnich kilku lat ich sprzedaż charakteryzowała się dużą stabilnością, choć są to w dużym stopniu produkty sezonowe.
„Z naszych obserwacji wynika, że najszybciej rozwija się obecnie kategoria dań gotowych takich jak: „Mexico” Felco, „Kurczak po prowansalsku” Felco i „Warzywa po flamandzku” Felco. Choć ich udział w całym rynku mrożonek wynosi obecnie ok. 4% i jest jeszcze relatywnie niewielki, to kategoria ta rozwija się najbardziej dynamicznie. Bardzo chętnie Polacy kupują także produkty stanowiące bazę do przygotowania dania głównego, np. warzywa na patelnię i tzw. mieszanki zupowe. Wśród owoców dużą popularnością cieszą się „Wiśnie bez pestek” Felco oraz „Truskawki” Felco. Są one doskonałymi składnikami ciast, koktajli i deserów i co równie ważne – można wykorzystywać w kuchni przez cały rok” – mówi Radosław Drzewiecki.
Natomiast z produktów marki Hortex, od wielu lat cenionej na rynku mrożonych warzyw i owoców, szczególną popularnością cieszą się produkty z linii Warzywa na Patelnię Hortex oraz Zupy Hortex. Jak mówi Joanna Kowalik, Brand Manager Hortex Holding SA., wynika to z coraz większej otwartości konsumentów na ciekawsze propozycje i kompozycje smakowe, chociaż niezmiennie w czołówce pozostają warzywa solo czy mieszanki warzyw. Nowością w ofercie są Zupy Kremy dostępne w trzech smakach: jarzynowym, zielonego groszku oraz brokułowo-kalafiorowym. Jest to absolutna nowość na polskim rynku i idealny pomysł na wyjątkowy posiłek.
„Konsumenci stają się coraz bardziej otwarci na nowe produkty, oryginalne propozycje i smaki. Równocześnie coraz bardziej cenią swój czas i skłaniają się ku szybkim, ale zdrowym daniom obiadowym. Tym samym wydaje się, że segment dań gotowych na bazie warzyw, w którym wprowadziliśmy nowość - Danie Indyjskie Hortex - ma ogromny potencjał” – mówi Joanna Kowalik z firmy Hortex Holding S.A..
Trendy
Ewolucja upodobań konsumentów wiąże się z trzema podstawowymi czynnikami – rosnącą popularnością zdrowego trybu życia, zwiększeniem zapotrzebowania na produkty szybkie i łatwe w przygotowaniu, a także wzrostem otwartości i mobilności społeczeństwa, rozwojem turystyki i popularnością produktów z różnych zakątków świata.
Pierwsza z tendencji powoduje, że spodziewamy się rosnącej popularności mrożonek odpowiadających szczególnym wymaganiom żywieniowym. Przykładem mogą być np. fit Mixy Warzywne Felco do gotowania na parze.
„Na początku br. wprowadziliśmy na rynek nowy dietetyczny produkt z tej linii, czyli „fit Mix Dyniowy” Felco. Mieszanka składa się z dyni (50%), cukinii, marchwi, ananasa (15%) i groszku. W zależności od upodobań, może być podawana saute lub z odrobiną soli oraz dietetycznego tłuszczu. Doskonale sprawdzi się w roli przystawki, gorącego dodatku do dania głównego lub pełnowartościowego posiłku dla osób o szczególnych wymaganiach żywieniowych, będących na diecie lub wegetarian. W skład linii wchodzą również mieszanki „fit Mix Brokułowy”, „fit Mix Marchwiowy” oraz „fit Mix Fasolowy”, czyli pierwsze w Polsce kompozycje warzyw stworzone specjalnie do gotowania na parze” – mówi Radosław Drzewiecki.
Druga z tendencji – rosnące zapotrzebowanie na produkty łatwe w przygotowaniu – przyczynia się do popularności mrożonych dań gotowych. Doskonale wpisują się one w styl życia osób aktywnych zawodowo, czyli wszystkich tych, którzy mają niewiele czasu na samodzielne przyrządzanie posiłków. Za wprowadzeniem tych produktów do codziennej diety przemawia fakt, że dzięki nim można w ciągu 15 minut przygotować smaczny, zdrowy i bogaty w składniki odżywcze obiad. Wszystko to sprawia, że konsumenci – coraz bardziej świadomi swoich potrzeb żywieniowych, a zarazem wymagający.
Trzecia tendencja – wzrost otwartości i mobilności społeczeństwa – wpływa na wspomnianą już popularność dań z różnych zakątków świata.
„W ofercie marki Felco można znaleźć m.in. mrożonki o charakterze orientalnym (np. „Azja”), a także produkty typowe dla kuchni francuskiej, włoskiej i hiszpańskiej („Risotto”, „Salsa”, „Espana”, „Nicea”, „Napoli”). Jest to inspirująca propozycja dla wszystkich osób ciekawych świata, ceniących etniczną i regionalną kuchnię” – mówi Radosław Drzewiecki.
Wszystkie te tendencje wskazują na to, że mrożone warzywa, owoce i dania gotowe powinny w najbliższym czasie sprzedawać się coraz lepiej.
tagi: mrożonki,rynek mrożonek,mrożone owoce,mrożone warzywa,mrożone dania gotowe ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...