Kategorie produktów

Mocne z pianką

Czwartek, 13 marca 2008 HURT & DETAL Nr 3 (25) / 2008
Do tej pory spożycie piw mocnych w Polsce stanowiło swoisty fenomen, o znaczeniu niespotykanym na zagranicznych rynkach piwnych. W ostatnim czasie obserwuje się jednak tendencję spadku zainteresowania piwami o podwyższonej zawartości alkoholu, jednakże posiadają one liczne grono swoich stałych miłośników, co z pewnością ma niebagatelny wpływ na stabilizację tego segmentu rynku. Preferencje konsumentów w ostatnich latach wyraźnie zmieniły się na korzyść piwa. Na przestrzeni ostatnich 10 lat krajowy rynek piwa wzrósł dwukrotnie odbierając konsumentów alkoholom mocnym. Analitycy prognozują, że trend ten będzie nam towarzyszył i w przyszłości. Wśród tych konsumentów znalazło się wielu miłośników trunku o większej zawartości alkoholu, którzy cenią sobie niepowtarzalną piwną goryczkę. Pozwoliło to piwom mocnym wypełnić swoistą lukę miedzy „ciężkimi alkoholami” a piwami o maksymalnej zawartości alkoholu do 6%.

Do tej pory spożycie piw mocnych w Polsce stanowiło swoisty fenomen, o znaczeniu niespotykanym na zagranicznych rynkach piwnych.
W ostatnim czasie obserwuje się jednak tendencję spadku zainteresowania piwami o podwyższonej zawartości alkoholu, jednakże posiadają one liczne grono swoich stałych miłośników, co z pewnością ma niebagatelny wpływ na stabilizację tego segmentu rynku. Preferencje konsumentów w ostatnich latach wyraźnie zmieniły się na korzyść piwa. Na przestrzeni ostatnich 10 lat krajowy rynek piwa wzrósł dwukrotnie odbierając konsumentów alkoholom mocnym. Analitycy prognozują, że trend ten będzie nam towarzyszył i w przyszłości. Wśród tych konsumentów znalazło się wielu miłośników trunku o większej zawartości alkoholu, którzy cenią sobie niepowtarzalną piwną goryczkę. Pozwoliło to piwom mocnym wypełnić swoistą lukę miedzy „ciężkimi alkoholami” a piwami o maksymalnej zawartości alkoholu do 6%.


„Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że segment ten ma jeszcze większą szansę na rozwój. Ale od czterech lat możemy mówić o stabilnej sytuacji segmentu piw mocnych” – mówi Eliza Panek, rzecznik prasowy Grupy Żywiec. Dodaje, że w porównaniu z dynamiką całego rynku szczególnie typowych pilsów, nie jest to segment, w którym spodziewamy się wielkich wzrostów. Z drugiej jednak strony, co piąta butelka kupowana przez Kowalskiego to właśnie piwo mocne.
Największą marką Grupy Żywiec w segmencie piw mocnych jest Tatra Mocne. Zrepozycjonowana marka Strong umiejscawiana jest na pograniczu piw mocnych,  premium i specjalności. Wśród specjalności w portfolio firmy znajdują się też piwa  wysokiej, prawie 9-procentowej, zawartości alkoholu Żywiec Porter warzony według tradycyjnej receptury z 1881 i Kaper jasne piwo o wyjątkowej jak na ten gatunek piwa, wysokiej zawartości alkoholu. 

Według Radosława Kasyka, dyrektora marketingu Royal Unibrew Polska Sp. z o.o. - „kluczową przyczyną spadku konsumpcji piw mocnych była zmiana nawyków konsumenckich Polaków, jaka dokonała się w ostatnich kilku latach. Wcześniej piwa o podwyższonej zawartości alkoholu były przez część konsumentów traktowane jako substytut tzw. ciężkich alkoholi. Stopniowa zmiana preferencji w kierunku alkoholi lżejszych, głównie klasycznego piwa i wina, dotknęła zatem również sub-kategorię piw mocnych. Wpływ na konsumpcje piw mocnych miały również zmiany stawek akcyzowych i wynikające z tego pogorszenie się relacji cenowych między tą kategorią a jej substytutami”.
Zatrzymanie spadkowej tendencji piw mocnych, to m.in. efekt działań marketingowych kluczowych marek w tej kategorii. Usamodzielnienie się niektórych marek spowodowało zwiększenie budżetów reklamowych, a co za tym idzie znacznie silniejszą niż wcześniej obecność w świadomości konsumentów.

Koneserzy smaku

Niezwykle ważną grupę konsumentów piw mocnych stanowią osoby, które są prawdziwymi koneserami tej kategorii. Zasadniczo wielkość i preferencje tej grupy nie zmieniają się od wielu lat, i to głównie dzięki tym konsumentom poziom spożycia piw mocnych ustabilizował się. Właśnie piwa mocne, a nie lekkie czy smakowe stanowią od wielu lat drugą pod względem popularności sub-kategorię piwa w Polsce.
„Wprowadzenie w 2002 roku marki Dębowe Mocne spowodowało ożywienie w segmencie piw mocnych. W marcu, rok po jej  pojawieniu się na rynku marka cieszyła się sporą popularnością, ożywiając w ten sposób całą kategorię. Był to historyczny moment dla tego segmentu piw, osiągnięty udział w rynku nigdy wcześniej nie sięgnął 25,8% (ACNielsen), i jak do tej pory nie został powtórzony.
Po tym sukcesie mieliśmy do czynienia ze spadkiem tej kategorii, jednak nie był on spowodowany zwróceniem się konsumentów w stronę piw o mniejszej zawartości alkoholu (do 5,5%). Przyczyną tej sytuacji był wzrost piw lower mainstream o nieco wyższej jego zawartości (ok. 6%) niż typowe piwa jasne. A zatem można powiedzieć, że średnia zawartość alkoholu w wypijanym piwie na przestrzeni ostatnich lat nieco wzrosła” – mówi Katarzyna Wilczewska, public affairs anager  w Kompanii Piwowarskiej. Dodaje, że obecnie co piąte piwo spożywane w Polsce, to piwo mocne. Udziały rynkowe na poziomie 22,3 %  z 2007 roku (ACNielsen) pokazują wysokie uznanie i popularność dla tych piw  wśród konsumentów. 
Głównymi motywami, dla których konsumenci sięgają po piwa mocne są: zawartość alkoholu i męski wizerunek. Piwo mocne jest bardziej charakterystyczne i wyraźne, ma  pełniejszy bukiet i głównie z tego względu jest wybierane przez piwoszy. Te dodatkowe walory uzyskuje się podczas procesu produkcji. Cechą różniącą go od produkcji piwa o mniejszej zawartości alkoholu jest proporcją użytych składników. Głównie chodzi tu o słód, którego zużycie jest większe, dzięki temu otrzymujemy bardziej skondensowaną brzeczkę, z której produkuje się piwo.
„Można zaryzykować stwierdzenie pomijając określenia techniczne, że piwa mocne są piwami bardziej skoncentrowanymi pod względem walorów smakowych i posiadają ich więcej. Określa się je często jako „bardziej piwne piwo” – mówi Katarzyna Wilczewska.

O miłośników trunku o większej zawartości alkoholu, którzy cenią sobie niepowtarzalną piwną goryczkę, dba również Perła - Browary Lubelskie S.A. W asortymencie tej firmy znajdziemy piwa mocne, które cieszą się dużą popularnością wśród konsumentów: Perła Mocna i Goolman Strong.
„Perła Mocna, to piwo wysokiej jakości, o wyraźnie wyczuwalnej goryczce, orzeźwiającym smaku i długo utrzymującej się pianie; warzone w tradycyjny sposób. Doskonałe surowce i odpowiednia dla piw mocnych, kryształowo czysta woda oligoceńska stawiają Perłę Mocną w ścisłej czołówce, zaś długi okres fermentacji i leżakowania daje jej prawdziwie rześki charakter” – zapewnia Grażyna Łojko – Prezes Zarządu Perła Browary Lubelskie S.A.
Perła Mocna (piwo jasne mocne, Blg 15,1% Alk. do 7,8% obj.), dostępne jest w opakowaniach: butelka zwrotna 0,5 l, puszka 0,5 l, KEG 30 litrów i KEG 50 litrów.
Perła Mocna została wielokrotnie doceniona zarówno przez konsumentów jak i specjalistów z branży piwowarskiej. Przykładem są nagrody przyznane Perle Mocnej podczas XXXVI Ogólnopolskiego Święta Chmielarzy i Piwowarów „Chmielaki” w Krasnymstawie oraz XIV Jesiennych Spotkań Browarników podczas Otwartego Konkursu Piw. Otrzymała ponadto zaszczytny tytuł Piwo Roku. Jest to tytuł i medal przyznawany przez Towarzystwo Promocji Kultury Piwa Bractwo Piwne. Tytuł ten jest wynikiem sumy ocen, jakie Perła Mocna uzyskała podczas konkursów piwnych, odbywających się w ciągu poprzedniego całego roku.
W styczniu 2007 roku Perła Mocna otrzymała Nagrodę Główną w konkursie „Wojewódzki Lider Smaku”. Celem konkursu jest wyróżnienie i promocja najlepszych produktów spożywczych oraz potraw wytwarzanych na terenie województwa lubelskiego, wyrobów zdrowych, smacznych i bezpiecznych. Konkurs stanowi doskonałą okazję do zaprezentowania różnorodności i wyjątkowości lokalnych produktów.

Kolejne piwo - Goolman Strong – jest perfekcyjnym połączeniem wysokiej jakości i przystępnej ceny. Wysoka jakość Goolmana osiągnięta została dzięki zastosowaniu komputerowej technologii na najwyższym europejskim poziomie.
„Wprowadzenie Goolmana Strong na rynek było odpowiedzią na zapotrzebowanie konsumentów. Stale rosnące udziały w rynku marki Goolman i coraz większa popularność wśród konsumentów wpłynęły na decyzję o wprowadzeniu na rynek jego mocnej odmiany. Była to trafna decyzja, gdyż  Goolman Strong, dzięki swej intensywnej goryczce, głębokiemu zapachowi chmielu i złocistej barwie, zdobywa coraz więcej zwolenników wśród wielbicieli piw z segmentu piw mocnych – mówi Grażyna Łojko. Walory te doceniła Komisja Konkursowa przyznając Goolmanowi Strong I miejsce w Konsumenckim Konkursie Piw „Chmielaki Krasnostawskie 2007” w kategorii piwa jasne pełne mocne podczas XXXVII Ogólnopolskiego Święta Chmielarzy i Piwowarów w Krasnymstawie.

Czesław Wojciech Szczepaniak, Prezes Zarządu Browaru Namysłów Sp. z o.o. twierdzi, że firma nie obserwowała spadku zainteresowania piwami mocnymi w ostatnim okresie. „Przeciwnie, obserwowaliśmy wzrost zainteresowania piwami mocnymi z segmentu średniego, do którego kierujemy markę Zamkowe Mocne, nagrodzoną złotym medalem na XV Jesiennym Spotkaniu Browarników, a także z segmentu ekonomicznego, który reprezentuje w naszym portfolio piwo Kozackie Mocne. Dodatkowo obserwujemy podlegający silnym wahaniom sezonowym, ale jednak stabilny wzrost piwa z kategorii piw super mocnych – Basztowego Super Mocnego, potrójnie chmielonego piwa o zawartości alkoholu 9,0%” – mówi Czesław Wojciech Szczepaniak. Jego zdaniem do zmian w zainteresowaniu kategorią piw mocnych mógł się przyczynić szerszy trend rynkowy: zmienia się struktura spożycia alkoholi z wysokoprocentowych, takich jak wódki, na te o niższej zawartości alkoholu, np. piwa.
Z jednej zatem strony piwosze sięgają po marki z mniejszą zawartością alkoholu, ale z drugiej strony dotychczasowi konsumenci mocniejszych trunków częściej wybierają piwa o wyższej zawartości alkoholu.

Przyszłość

„Wydaje się, że poziom konsumpcji piw mocnych ustabilizował się na najbliższych kilka lat. Niewątpliwie wśród piwnych marketerów istnieje pewien dystans w stosunku do wprowadzanych na rynek nowych marek, czy produktów w tej kategorii. Jednak zauważalna w tej chwili poprawa sytuacji może to podejście zmienić. Piwa mocne to stały element polskiego krajobrazu piwnego i nic nie wskazuje na to, żeby miało się to znacząco zmienić w przyszłości” – ocenia Radosław Kasyk z Royal Unibrew Polska.

„Obserwując dzisiejszy rynek piwny można zauważyć tendencję wzrostową zapotrzebowania na piwa mocne. Cieszą się one coraz większą popularnością wśród konsumentów. Jest to bardzo pozytywny sygnał również dla Browarów Lubelskich, których marki z segmentu piw mocnych cieszą się dużą popularnością ze względu na niepowtarzalny smak i jakość, o czym świadczą liczne nagrody  i rosnąca sprzedaż – dodaje Grażyna Łojko z lubelskiej Perły.

Zdaniem Czesława Wojciecha Szczepaniaka z Browaru Namysłów, obecnie najważniejszym trendem rynkowym są wzrastające wymagania konsumentów. Rynek piwa w Polsce wciąż rośnie, ale jednocześnie zmienia się jego specyfika: dla piwoszy coraz ważniejsza jest jakość piwa i jego charakter. Piwa z Browaru Namysłów otrzymały dwa złote medale w Otwartym Konkursie Piw zorganizowanym w ramach XV Jesiennego Spotkania Browarników. W ocenie kwalifikowanych degustatorów z całej Polski piwa Zamkowe oraz Zamkowe Mocne pokonały czołowe na rynku marki. „Należymy też do prestiżowej grupy browarów posiadających międzynarodową normę jakości ISO 22000:2005 certyfikowaną przez Lloyd’s Register Quality Assurance” – zaznacza Czesław Wojciech Szczepaniak.
Widoczną tendencją jest więc stabilizacja rynku piw mocnych. Firmy nie przewidują lawinowego wzrostu sprzedaży w tej kategorii jednak obecna sytuacja i pozytywne prognozy świadczą o tym, że kategoria ta obroniła się i będzie wciąż obecna na polskim rynku piwa, stanowiąc atrakcyjny segment dla producentów.

tagi: rynek piwa w polsce , rynek piwa , mocne z pianką,piwo mocne,piwo ,