Komentarz Branżowy

Carlsberg Polska: Rok 2024 przyniósł branży piwnej wiele wyzwań

Piątek, 17 stycznia 2025 HURT & DETAL Nr 01/227. Styczeń 2025
Rok 2024 przyniósł branży piwnej wiele wyzwań. Ogrom pracy wiązał się z przygotowaniem wdrożenia systemu kaucyjnego. Przez kilka miesięcy działaliśmy na nieprecyzyjnym, wręcz nieprzewidywalnym gruncie legislacyjnym. Brak jasnych regulacji utrudniał organizację systemu i przygotowanie rynku do zmian.
Po dramatycznym roku 2023 spadek sprzedaży piwa wyhamował, ale branża zmaga się z negatywną narracją wokół kategorii piwa. Błędnie zrównuje się naszą nisko- i bezalkoholową kategorię z segmentem alkoholi mocnych. Pomija się fakt, że kultura spożycia obu typów trunków bardzo się od siebie różni. Konsumenci wybierają piwo dla smaku, nie dla zawartości alkoholu. Dlatego od lat spada segment piw mocnych, a jedynym rosnącym są piwa bezalkoholowe. Jest to wzrost bardzo dynamiczny – 17% (w pierwszych 3 kwartałach). Kategoria pozostaje liderem trendu NoLo – no alcohol, low alcohol. Widzimy też regularny spadek udziału alkoholu w piwie.
Dodatkowo kroczący wzrost akcyzy powoduje, że dziś średnia cena piwa w Polsce jest wyższa niż w Niemczech, Czechach czy Słowacji. Skutkuje to spadkami sprzedaży detalicznej (-3% w ujęciu rocznym).

Agata Koppa
Dyrektorka CA & ESG
Carlsberg Polska





tagi: Carlsberg Polska , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,