Kategorie produktów

Proteinowy zawrót głowy, czyli białkowe produkty wchodzą na salony

Czwartek, 16 stycznia 2025 HURT & DETAL Nr 01/227. Styczeń 2025
Propozycji z podwyższoną zawartością białka na sklepowych półkach cały czas przybywa. Nie są to już tylko wysokobiałkowe produkty mleczne – trend ten obejmuje coraz więcej kategorii. Oznaczenia „high protein” pojawiają się na mięsie, wyrobach wędliniarskich, a nawet przekąskach, słodyczach i lodach. Co wpływa na wzrost ich popularności?
Produkty z wysoką zawartością białka nie stanowią jeszcze bardzo szerokiej kategorii, ale z roku na rok zyskują na znaczeniu. Konsumenci sięgają po nie coraz częściej – i nie jest to już wyłącznie kwestia ciekawości, ale też świadomych, zaplanowanych wyborów. Zmiany nawyków żywieniowych kreują nowe trendy i tym samym pojawianie się innowacyjnych produktów spożywczych.

Zdrowy trend

Obecnie obserwuje się zwrot w kierunku zdrowego i aktywnego życia. Konsumenci poszukują nieprzetworzonych produktów, które dostarczą organizmowi niezbędnych składników. Jednym z nich jest białko, którego ilość w diecie początkowo liczyli przede wszystkim sportowcy i inne osoby aktywne fizycznie. Teraz coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na jego odpowiednią zawartość w posiłkach.

Białko to podstawowy makroskładnik odżywczy, który pozwala na utrzymanie masy mięśniowej oraz jej odbudowę. Dlatego zaleca się, aby osoby aktywne fizycznie sięgały po produkty wysokobiałkowe. Poleca się je także kobietom w ciąży, osobom starszym i w okresie rekonwalescencji. Wyroby „high protein” wybierają także ci na diecie odchudzającej, ponieważ duża ilość białka zapewnia sytość na długi czas1.

„Rosnące zainteresowanie białkiem wynika ze świadomości jego roli w budowaniu mięśni, regeneracji i zapewnianiu długotrwałego uczucia sytości. Diety, takie jak keto, low-carb czy wysokobiałkowa, napędzają popyt na te produkty, a skuteczny marketing i edukacja dodatkowo wspierają ich popularność” – zauważa Karolina Mańkowska, analityczka ASM SFA.

Generalnie produkty wysokobiałkowe skierowane są do osób, które chcą dbać o zdrowie, bez względu na wiek i poziom aktywności. Trend ten w dużej mierze zapoczątkowali ludzie młodzi, którzy zaczęli zwracać większą uwagę na to, jak się odżywiają – zależy im na wysokiej jakości i funkcjonalności. Ich styl życia wpłynął na producentów, którzy zaczęli tworzyć coraz więcej wyrobów wzbogaconych o białko oraz na detalistów, których sklepowa oferta produktów „high protein” staje się coraz szersza.

Nowy rok, nowy/a ja

Styczeń to czas, kiedy wiele osób zaczyna realizować postanowienia noworoczne. „Zacznę regularnie ćwiczyć”, „schudnę” czy „będę zdrowo jeść” – to założenia, które w tym czasie pojawiają się bardzo często. A osoby chcące osiągnąć wymarzoną sylwetkę sięgają właśnie po wysokobiałkowe produkty, które wspierają organizm w osiągnięciu celu.

Dlatego w styczniu obserwuje się gwałtowny wzrost dodań na listy zakupowe produktów proteinowych. Jak wskazują dane Listonic ads2, w grudniu następuje wyraźny spadek zainteresowania tego typu produktami. Związane jest to z przygotowaniami świątecznymi, podczas których wyroby wysokobiałkowe nie odgrywają istotnej roli. Jednak już w styczniu następuje znaczący wzrost wynikający właśnie z podjętych postanowień noworocznych.

Z zebranych danych wynika też, że popularność tego typu produktów rośnie z roku na rok. „Porównując pierwsze sześć miesięcy 2022 oraz 2023 roku był to wzrost o 85% w przypadku produktów proteinowych oraz wzrost o 50% w kategorii skyrów oraz kvargów” – czytamy w analizie.

Podobne wnioski płyną z danych NielsenIQ. „Porównując dane sprzedażowe rok do roku z kategorii produktów mlecznych o wysokiej zawartości białka, widoczny jest dwucyfrowy trend wzrostowy. Jeżeli przykładowo przyjrzymy się bliżej kategorii jogurtów, odnotujemy ponad trzykrotny wzrost sprzedaży, zarówno pod względem wielkości, jak i wartości sprzedaży produktów wysokobiałkowych w kategorii jogurtów w skali całego kraju” – zauważa Karol Krakówko z instytutu. Dodaje, że dynamika w kategorii produktów mięsnych stałowagowych jest jeszcze większa. Na przestrzeni ostatniego roku segment odnotował prawie pięciokrotny wzrost wartości sprzedaży i dziewiętnastokrotny pod względem wielkości sprzedaży.

Różnorodność wyboru

Produkty wysokobiałkowe cieszą się zainteresowaniem wielu grup. Począwszy od sportowców, przez osoby starsze, po kobiety i dzieci. Tak zróżnicowane grono odbiorców powoduje, że wybór produktów „high protein” na sklepowych półkach jest coraz szerszy – po to, aby trafić w gusta i potrzeby wszystkich konsumentów.

„Jeszcze kilka lat temu produkty wysokobiałkowe kojarzyły się głównie z osobami zawodowo zajmującymi się wyczynowym dźwiganiem ciężarów. Obecnie można zauważyć trend, że »high protein« to nie tylko odżywki białkowe, ale również produkty mięsne i ich zamienniki, produkty mleczne, wegańskie i wegetariańskie, a także przekąski RTE (ready to eat)” – zauważa Karol Krakówko z NielsenIQ.

Produktów z podwyższoną zawartością białka na półkach będzie coraz więcej i z czasem zaczną obejmować także nowe kategorie, ponieważ wielu producentów będzie chciało skorzystać na tym trendzie. Dlatego detaliści powinni śledzić zmieniające się nawyki konsumentów i już teraz zaopatrzyć swoje placówki w propozycje „high protein”.

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor






1 źródło: https://www.forummleczarskie.pl/raporty/1425,produkty-wysokobialkowe-nowoczesne-wybory-dla-zdrowego-stylu-zycia, dostęp: 12.12.24 r.
2 źródło: https://ads.listonic.com/aktualnosci/produkty-fit-analiza/, dostęp: 11.12.24 r.




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,