Kategorie produktów

Walentynki: słodkie wyznania prosto ze sklepowej półki

Środa, 15 stycznia 2025 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 01/227. Styczeń 2025
Mimo że walentynki nie są polskim świętem, to już dawno na dobre zagościły w naszej kulturze. Czekolady, praliny i inne słodkości czy alkohole – wszystko z okazji tego dnia ma wyjątkową, romantyczną oprawę. A celem jest szczęście zakochanych. Walentynki są także doskonałą okazją dla producentów, aby rozkochać Polaków w swoich produktach.
Tradycja wręczania kartek i podarunków ukochanym ma swój początek w XVIII wieku w Anglii, natomiast w latach 40. XIX wieku w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto masową produkcję kartek walentynkowych. Do Polski święto zakochanych w takiej formie dotarło w latach 90. XX wieku.

Obecnie już ponad połowa krajanów obchodzi walentynki. Według badania przeprowadzonego przez Payback w ubiegłym roku, święto to celebrowało 57% respondentów. Co ciekawe samo obchodzenie walentynek nie ogranicza się tylko do spędzenia go z partnerem/partnerką (19%), narzeczonymi (14%) czy małżonkami (54%), ale także z rodziną (7%) i przyjaciółmi (6%).

Kolacja w restauracji czy wieczór w domu?

Pomysłów na spędzenie tego wyjątkowego dnia jest wiele. Wyjście do kina, na romantyczny spacer czy kolacja w domu – wśród zakochanych pewne formy spędzania walentynek zdecydowanie się wyróżniają. Deklaracjom tysiąca konsumentów na całym świecie przyjrzała się firma Salesforce. Z badania wynika, że 55% respondentów planuje uczcić walentynki kolacją w restauracji. Kolejnym popularnym sposobem spędzenia tego dnia jest spokojny wieczór razem w domu: tę odpowiedź wskazało 29% badanych. 14% woli uczcić tę okazję z rodziną, a 11% planuje świętować z przyjaciółmi. Część stawia na wyjazdy (11%), a inni decydują się na pobłażanie sobie organizując np. cheat day, maraton ulubionego serialu czy gaming.

Oprócz zaplanowania tego dnia w wyjątkowy sposób, zakochani wręczają sobie prezenty. Taki zwyczaj zadeklarowało 74% respondentów. Jak sprawdził Salesforce, najczęściej są to kwiaty (42%). Na drugim miejscu jest opłacenie kolacji czy wyjścia na miasto (40%), a na trzecim miejscu są słodycze (34%). Popularnym wyborem na walentynkowy prezent jest też biżuteria (28%), kartki okolicznościowe (27%), odzież (24%) i karty podarunkowe (21%). Według Payback w ubiegłym roku na wydatki walentynkowe Polacy przeznaczali najczęściej od 51 do 150 zł.

Przez żołądek do serca

Kulinarna celebracja specjalnych okazji jest bardzo popularna wśród Polaków. Walentynki to także okazja wyjścia do ulubionej restauracji, bądź degustacji kuchni w nowym miejscu. Włoska, chińska, indyjska, gruzińska, amerykańska, japońska, polska czy meksykańska – wybór jest naprawdę duży.

Zamiast randki w zatłoczonej restauracji zakochani przygotowują także wspólny posiłek w domu. Wyjście poza utarte schematy może być kreatywnym i najbardziej romantycznym prezentem dla drugiej połówki. W tym przypadku wystarczy dokonać odpowiednich zakupów w pobliskim sklepie. A dzięki popularności dań z całego świata na półkach sklepowych powinny pojawić się m.in. makarony, mąki, sosy, fixy, warzywa, buliony czy przyprawy do przygotowania specjalności różnych kuchni.

W przypadku spędzenia tego święta w domu, wygodną opcją jest zamówienie jedzenia z dowozem. Portal Pyszne.pl sprawdził, które z nich cieszą się największą popularnością. Z danych obejmujących okres od 23 grudnia 2023 r. do 8 marca 2024 r. i miejscowości wypoczynkowych w trzech województwach dolnośląskim, śląskim oraz małopolskim wynika, że szczególną popularnością podczas wyjątkowych okazji, takich jak walentynki i Dzień Kobiet cieszyła się pizza. Włoska specjalność była najczęściej wybieranym daniem we wszystkich branych pod uwagę województwach zarówno 14 lutego, jak i 8 marca. Wyjątkiem okazało się jedynie województwo śląskie w Dzień Kobiet – tego dnia najczęściej zamawiano tam sushi. Śląsk wyróżnił się wtedy także pod innym względem, ponieważ klasyczne pizze zostały zdeklasowane przez kontrowersyjną dla niektórych pizzę hawajską.

W województwie dolnośląskim w walentynki oprócz pizzy zamawiano także pasty – najczęściej spaghetti bolognese i carbonarę. W małopolskim dzień zakochanych celebrowano za to często przy… gorącym rosole.

Idealnym zakończeniem wieczoru może być seans filmowy urozmaicony o przekąski, takie jak np. ciastka, chipsy, paluszki, precelki, praliny, czekolady, cukierki czy owoce. A więc walentynki w sklepie to nie tylko słodycze w kształcie serca. Aczkolwiek pełnią one ogromną rolę.

Miłość jest słodka

Wśród słodyczy jedną z przodujących kategorii w sprzedaży 14 lutego są praliny. Notuje ona nie tylko duże wzrosty sprzedaży, ale także ceny. Jak wskazuje Przemysław Bojanowski, analityk danych w Centrum Monitorowania Rynku, na przestrzeni całego roku najwięcej pralin sprzedaje się w dyskontach: w tym kanale sprzedaży wydawana jest nieco mniej niż co druga złotówka. Prawie co czwarta zostaje w sklepach małoformatowych do 300 mkw. 17% wartości sprzedaży należy do supermarketów, a 12% do hipermarketów.

Według CMR wartość sprzedaży pralin w tygodniu z 14 lutym wzrasta o około 130%, w porównaniu do tygodnia wcześniej. Natomiast liczba sprzedanych opakowań jest o około 120% wyższa. Różnica wynika z ceny. „Z okazji dnia zakochanych średnia cena za opakowanie jest wyższa o około 70 gr w porównaniu do wcześniejszego tygodnia. Dodatkowo zmienia się średnia waga – spada o około 7%. Czyli zakochani kupują mniejsze opakowania, wydając na nie nieco więcej” – wyjaśnia Przemysław Bojanowski.

Za wzrost liczby sprzedanych opakowań odpowiada rotacja. Przeciętny sklep małoformatowy sprzedaje około 85% więcej opakowań niż tydzień wcześniej. Oprócz rotacji rośnie również liczba opakowań kupowanych podczas jednej transakcji o około 7%.

Nie tylko praliny pomagają wyrazić uczucia w walentynki. Wielu konsumentów wybiera również czekolady. W przypadku tej kategorii, podobnie jak dla pralin, dyskonty stanowią największy kanał sprzedaży. Przypada na niego nieco ponad 50% wydanych złotówek. Za 27% wartości odpowiadają sklepy małoformatowe do 300 mkw., za 14% supermarkety, a za 7% hipermarkety.

„Wzrost wartości sprzedaży tabliczek czekoladowych w tygodniu z walentynkami nie jest tak wysoki jak pralin i wynosi w sklepach małoformatowych ponad 10%. Wzrost ten jest wyższy niż wzrost liczby sprzedanych opakowań, który wynosi około 7%. Różnica wynika ze zmiany struktury sprzedaży. Zakochani często wybierają duże tabliczki o wadze powyżej 150 g. Tempo wzrostu tych produktów jest wyższe i wynosi ponad 30%” – mówi Przemysław Bojanowski.

Słodycze, produkty do przygotowania wykwintnego dania i butelka wina znajdą się w niemal każdym koszyku zakupowym klientów sklepów spożywczych 14 lutego. Warto zadbać o dostępność i dobrą widoczność tych produktów. A dekoracja w odcieniach czerwieni nie tylko przypomni o wyjątkowym dniu, ale także pozwoli poczuć klimat, co może zadecydować o dodatkowych pozycjach w koszyku zakupowym. A to tylko jedna z wielu okazji mogących wpłynąć na zwiększenie sprzedaży danych kategorii. W kalendarzu znajduje się ich znacznie więcej, chociażby Dzień Kobiet czy święta wielkanocne. Oferta okazjonalna w wyjątkowej oprawie to stały element dobrze zarządzanego sklepu.

Monika Książek
Zastępca Redaktora Naczelnego


Fot: AdobeStock



tagi: Walentynki , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,