Kategorie produktów

Karnawał – przepis na idealną imprezę

Środa, 15 stycznia 2025 Autor: Katarzyna Jurkitewicz, HURT & DETAL Nr 01/227. Styczeń 2025
Rozpoczął się okres karnawałowych imprez i domówek. W tym roku będzie wyjątkowo długi, bo potrwa aż do 4 marca. W tym czasie niektóre kategorie produktów odnotowują wzrosty sprzedaży. Co więc wybierają konsumenci na ten wyjątkowy czas?
Do kończącej karnawał Środy Popielcowej jeszcze wiele dni, a przy tym okazji do świętowania i zabawy. Polacy w tym czasie udają się na bale oraz organizują spotkania we własnych domach, którym towarzyszą muzyka, tańce oraz oczywiście przekąski i napoje. Podpowiadamy, w co warto zaopatrzyć placówki handlowe, aby każdy imprezowicz znalazł ofertę odpowiednią dla siebie.

Coś na ząb…

Słone i słodkie przekąski to obowiązkowa pozycja na każdym karnawałowym stole – wszyscy z pewnością chętnie sięgną po coś do pochrupania. Dlatego gospodarze spotkań i ich goście będą na sklepowych półkach szukać produktów smacznych i łatwych do podzielenia się.

Według danych NielsenIQ Polacy najwięcej wydają na chipsy i chrupki (5 mld zł), ciastka i herbatniki paczkowane (3,9 mld  zł), praliny (2,9 mld zł) oraz tabliczki czekoladowe (2,8 mld zł). Łączna wartość rynku przekąsek od kwietnia 2023 r. do marca 2024 r. wyniosła 27,1 mld zł.

„Niemal wszystkie kategorie wchodzące w skład rynku przekąsek odnotowały dynamiczny, dwucyfrowy wzrost wartości sprzedaży w ostatnich dwunastu miesiącach. Największym wzrostem wartości wyróżniały się batony musli, słone wypieki oraz chipsy i chrupki. Każda z tych kategorii urosła o ponad 20%” – wskazuje Wojciech Rydzewski z NielsenIQ.

Słone przekąski kupowane są głównie w dyskontach i sklepach małoformatowych. Według CMR każdy z tych kanałów generuje ok. 40% transakcji z tą grupą produktów. Inaczej rozkładają się udziały, jeśli weźmie się pod uwagę wartość sprzedaży. W tym przypadku większe znaczenie mają dyskonty, które odpowiadają za 48% udziałów w obrotach. Do małego formatu należy 32%.

…i na większy głód

Przekąski to obowiązkowy element na karnawałowej imprezie, ale nie jedyny. Wiele osób organizujących takie spotkania, przygotowuje także kilka bardziej sycących propozycji na ciepło. Dlatego konsumenci w tym czasie chętnie skorzystają z prostych rozwiązań i ze sklepowych półek wybiorą dania gotowe i półprodukty.

Jedną z takich kategorii są mrożone pizze i frytki. Te pierwsze najczęściej kupuje się w dyskontach (39% transakcji), sklepach małoformatowych (34%) i supermarketach (17%). Dostępne są w 8 na 10 placówek małego formatu, a konsumenci mają do wyboru średnio 6 wariantów. Najszerszą dystrybucję posiada Dr. Oetker, co przekłada się na dominację tego producenta w udziałach sprzedaży.

Z kolei w kategorii mrożonych frytek liderem w sklepach małoformatowych w 2023 r. było Aviko. Producent ten odpowiadał za ok. 57% wszystkich transakcji. Poza tym dobrze sprzedawały się produkty marek własnych i od Iglotex.

Popularnością cieszą się także dania mączne, czyli pierogi, kopytka, pyzy czy kluski zarówno w wersji mrożonej, jak i chłodzonej. Do nich wystarczy przygotować sos, który również można znaleźć w ofercie wielu sklepów i sałatkę – a wtedy wszyscy goście z pewnością docenią starania gospodarza.

Takie pozycje najczęściej sprzedaje się w dyskontach. Według CMR w pierwszych 3 kwartałach 2023 r. odpowiadały one za 43% wszystkich transakcji w daniach mącznych. Kolejne miejsca należą do sklepów małoformatowych (31% transakcji), supermarketów (17%) i hipermarketów (8%).

Konsumenci będą w tym czasie szukać także półproduktów, tj. spody do pizzy czy ciasto francuskie, które mogą stanowić bazę do własnoręcznie przygotowanych ciepłych dań. Można z nich przyrządzić oczywiście pizze z własnymi dodatkami, tarty, roladki czy paszteciki.

Bąbelki

Karnawałowe imprezy to także napoje, w tym te alkoholowe. Najpopularniejsze są propozycje musujące, szczególnie wina, takie jak prosecco, asti, cava czy szampan. Według Tomasza Potrzebowskiego, Międzynarodowego Eksperta ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska, w karnawale prym niezmiennie wiedzie prosecco.

„Ulubione wino musujące Polaków to od długiego już czasu nieodłączny element wielu imprez i spotkań. Szczególnie lider rynkowy – Prosecco Mionetto – jest kojarzony z celebracją zarówno tych małych, codziennych radości, jak i tych większych, bardziej spektakularnych. Karnawał jest zatem idealnym momentem, by otworzyć butelkę swojego ulubionego prosecco” – wskazuje ekspert.

Drugą propozycją jest hiszpańska cava. „Doskonale sprawdzi się w towarzystwie lekkich przekąsek, owoców morza, a także popularnych, hiszpańskich tapas. Także oliwki, pieczone ryby, chorizo, twarde sery, warzywa i dania mięsne będą się z tymi hiszpańskimi bąbelkami idealnie komponowały” – wskazuje Tomasz Potrzebowski.

Wina musujące mają się dobrze nie tylko w okresie karnawału. Jak wynika z danych NielsenIQ, w 2024 r. pozytywną dynamikę wielkości sprzedaży odnotowano wyłącznie wśród tego rodzaju alkoholi. Oznacza to, że konsumenci sięgają po nie przez cały rok, a teraz – szczególnie często.

Wina spokojne

Wina spokojne to kolejna pozycja, którą warto wyeksponować w tym czasie w sklepach. Wybiorą je ci, którzy nie przepadają za musującymi wersjami, a jednocześnie doceniają winny smak. Na półkach najwięcej jest opcji czerwonych, białych, a najmniej różowych.

W zimowe miesiące roku rośnie zainteresowanie winami czerwonymi. Dobrze komponują się z cięższymi potrawami, które w tym czasie częściej się serwuje. Konsumenci sięgają także po wersje deserowe, idealne do słodkich przysmaków.

O tej porze roku nie sposób pominąć kategorii grzańców – ciepłych i doprawionych korzennymi przyprawami win, które doskonale wpisują się w nastrój długich, zimowych wieczorów w gronie najbliższych. Napój można wzbogacić o dodatek miodu lub owoców cytrusowych.

Do przygotowania grzańca można wykorzystać czerwone wino deserowe i dodać do niego składniki według własnych preferencji lub kupić gotową kompozycję. Jak wynika z danych CMR, w Polsce najbardziej popularną marką jest Grzaniec Galicyjski (JNT Group), z udziałem w wolumenie sprzedaży osiągającym nawet ok. 70%.

Ulubione trunki bez alkoholu

Organizując imprezę dla przyjaciół i rodziny należy także zadbać o tych, którzy świadomie rezygnują z alkoholu, a jednocześnie chcą celebrować wyjątkowe chwile. Dla takich osób producenci przygotowali ofertę 0%.

Jak zauważa Magdalena Zielińska, Prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, takie propozycje cieszą się rosnącym zainteresowaniem. To ze względu na zmieniające się nawyki Polaków, którzy coraz większą uwagę przykładają do kwestii zdrowia.

Oferta alkoholi 0% w sklepach jest coraz szersza i spokojnie można z niej przygotować kolorowe, karnawałowe koktajle. „Bezalkoholowy odpowiednik wina musującego – Mionetto 0% – oraz szeroka gama produktów Freixenet 0% to propozycja dla wszystkich tych, którzy świętują, nie wykorzystując do tego celu wina lub innych alkoholi” – wskazuje Tomasz Potrzebowski z Henkell Freixenet Polska.

Jak wskazują eksperci Mazurskiej Manufaktury Alkoholi, w tej kategorii konsumenci najchętniej sięgają po bezalkoholowe piwa, wina czy koktajle w gotowych puszkach. Prognozują, że trend ten utrzyma się w 2025 roku, a producenci odpowiedzą na niego tworząc coraz bardziej rozbudowane i zróżnicowane portfolio produktów nisko- i bezalkoholowych.

Mocne alkohole

Karnawał to jednak nie tylko wina musujące czy bezalkoholowe odpowiedniki klasycznych wersji. Sprawdzą się również mocne alkohole, które można łączyć z innymi napojami i tworzyć koktajle lub wypić je solo.

Jedną z największych kategorii są wódki. Grudzień i następujące po nim miesiące karnawału to okres najwyższych udziałów tej grupy w wartości i wolumenie sprzedaży w sklepach małoformatowych. Generalnie mały format jest dla tego rodzaju trunków głównym kanałem sprzedaży – według CMR odpowiada za ok. 70% wartości wódek czystych oraz 85% smakowych. Jeśli chodzi o wersje smakowe, to widać kontynuację trendu spadku zawartości alkoholu. Jak wskazuje Roman Szymanda z CMR, taki zabieg pozwala na wyhamowanie podwyżek spowodowanych przez wzrost akcyzy.

W tej grupie w minionym roku pojawiło się też sporo nowości. „Są to np. różne warianty linii Chill Lubelska, z wariantem Lychee na czele (Stock). W okresie karnawałowym na czoło wysuwają się takie marki, jak Żubrówka Biała (CEDC), Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe (Stock) z wódek czystych, a także Żołądkowa Gorzka (Stock) oraz Cytrynówka Lubelska (Stock) w wódkach smakowych” – dodaje Roman Szymanda z CMR.

Warto, aby na sklepowych półkach w tym czasie pojawiła się także oferta whisky, brandy, koniaków i winiaków, czyli tak zwanych brown spirits. Największym segmentem wśród nich są whisky i bourbon, dla których najważniejszymi kanałami sprzedaży są dyskonty i sklepy małoformatowe. Do mieszania z innymi alkoholami i napojami bezalkoholowymi doskonale sprawdzą się także gin i rum. W 2023 r. odnotowały one niewielkie spadki wielkości sprzedaży. Jak zauważa Anna Wagner z NielsenIQ, w tych kategoriach lepiej radzą sobie warianty smakowe.

Lżejsze propozycje

Choć karnawał i ogólnie chłodniejsze miesiące raczej sprzyjają sięganiu po produkty o wyższej zawartości alkoholu, to jednak nie sposób pominąć segmentu piw. To największa wolumenowo i wartościowo kategoria w sklepach małoformatowych. Jak podaje CMR, kanał ten generuje aż 80% transakcji. Zimą dominują piwa mocne i lagery.

O znaczeniu tego trunku świadczą także dane NielsenIQ. „Piwo to 86% całego wypijanego alkoholu w Polsce i niemal co druga złotówka jest wydawana właśnie na nie” – wskazuje Agnieszka Wagner z instytutu. Jednak mimo tego segment odnotowuje niewielkie spadki wielkości sprzedaży.

Podobnie jest w przypadku cydrów – karnawał nie jest dla nich najlepszym czasem, nie znaczy to jednak, że należy zrezygnować z ich oferty. Roman Szymanda z CMR, analizując dane z grudnia 2023 r., zauważa, że konsumenci w tym czasie sięgają po ich bardziej zimowe smaki – jabłko w karmelu, jabłko z cynamonem czy cydrowe grzańce.

Napoje bezalkoholowe

Podczas karnawałowej imprezy nie może zabraknąć przekąsek, dań ciepłych, trunków i oczywiście napojów bezalkoholowych. Popijają je wszyscy zebrani, niezależnie od wieku i upodobań. Szczyt ich sprzedaży przypada oczywiście na miesiące letnie, jednak podczas towarzyskich spotkań Polacy także chętnie sięgają po tego rodzaju produkty.

Te niesłodzone, w tym przede wszystkim woda, to najlepsza opcja dla tych, którzy czują pragnienie i chcą się po prostu nawodnić. Wersje słodzone i gazowane wybierają z kolei ci, którzy sięgają po napój dla smaku. Są one też częstym dodatkiem do koktajli.

Dla tej kategorii kluczowym kanałem sprzedaży są sklepy małoformatowe do 300 mkw. Według danych NielsenIQ realizuje się w nich 45% wydatków. W ostatnim czasie znaczenie małego formatu nieco spada na rzecz dyskontów, które odpowiadają za 1/3 wydatków na tę kategorię. Zdecydowanie mniejsze znaczenie dla segmentu mają super- i hipermarkety, które odpowiadają za odpowiednio 13% i 6% wartości sprzedaży napojów bezalkoholowych.

Biorąc pod uwagę wolumen sprzedaży, to dominującą pozycję zajmują dyskonty. Na ten kanał przypada ok. 50%. Drugie miejsce należy do sklepów małoformatowych (29%). Ponownie, super- i hipermarkety odgrywają mniejszą rolę.

W okresie karnawału większe znaczenie zyskują napoje gazowane i soki/nektary/napoje niegazowane, które pojawiają się na niemal każdym spotkaniu w większym gronie osób. A ich wybór na sklepowych półkach jest naprawdę imponujący – jak podaje CMR, w sklepach małoformatowych na półce znajdziemy średnio 50 różnych wariantów napojów gazowanych, a soków, nektarów i napojów niegazowanych aż 74.

Wyjątkowo zróżnicowana jest także oferta smaków i rozmiarów opakowań. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2024 r. konsumenci mieli do wyboru napoje gazowane o smakach: coli, owocowych – pomarańcza, cytryna, mango, grejpfrut itp. – także oranżady, toniki oraz mniej popularne propozycje typu kwas chlebowy czy podpiwek. W tym czasie najczęściej sięgali po produkty o smaku cola, które według CMR odpowiadały za blisko 69% sprzedaży wartościowej kategorii.

Konsumenci mają do wyboru napoje gazowane w małych opakowaniach, puszkach, średnich pojemnościach i rodzinnych. Na spotkania w czasie karnawału z pewnością sprawdzą się większe wersje, którymi można się podzielić z gośćmi.

Największe znaczenie dla kategorii mają dwaj producenci. Pozycja lidera w sklepach małego formatu należy do koncernu Coca-Cola – odpowiada za blisko 55% sprzedaży wartościowej. Na drugim miejscu plasuje się PepsiCo (28%) z takimi markami, jak Pepsi, Mirinda czy 7UP. Pozostali generują udziały w granicach 3-5% lub jeszcze mniejsze.

Z kolei segment soków, nektarów i napojów niegazowanych zdominowany jest przez firmę Maspex, której udziały w wartości sprzedaży od stycznia do października 2024 r. wynosiły 60%. Do spółki należą najbardziej znane marki: Tymbark, Kubuś, Tarczyn i Caprio. Producent zdecydowanie deklasuje konkurencję, ponieważ wicelider ma 50% udziałów mniej. Miejsce to należy do Hortex.

Różnorodność pojemności soków, nektarów i napojów niegazowanych również jest bardzo duża. Najpopularniejsze to 1 l, 500 ml i 300 ml. Największe udziały mają te w opakowaniach pet (53%) i kartonach (27%).

Kilka zasad

W czasie karnawału na półkach warto wyeksponować przede wszystkim przekąski i napoje zarówno te z procentami, jak i bez. Pomoże to zwiększyć wartość koszyków zakupowych i zachęci klientów do ponownego odwiedzenia placówki. Dodatkowo można zastosować kilka zasad, które pomogą osiągnąć wyższe obroty.

Warto postawić na duże pojemności i wielopaki. Większe kartony czy butelki napojów sprawdzą się podczas licznych spotkań. Do tego oferty wielopaków i akcji typu „2+1 gratis” zachęcą konsumentów do wyboru tych produktów.

Polacy chętnie kupują produkty na promocjach, dlatego warto, aby w czasie karnawału przygotować takie propozycje. Istotne jest, żeby każdego dnia obejmowały inne kategorie. Należy odpowiednio wcześniej zakomunikować klientom sklepu o planowanych rabatach. Wtedy celowo udadzą się do placówki po promocyjne produkty, a przy okazji włożą do koszyków dodatkowe pozycje. Pomocne może okazać się także komplementarne ułożenie artykułów – przy chipsach warto postawić sosy i dipy, a przy alkoholach umieścić regał z przekąskami1.

Karnawał to czas, w którym detaliści powinni zadbać o odpowiednia ofertę w wielu kategoriach. Każdy ma inny pomysł na świętowanie – jedni zdecydują się na tematyczną, zakrapianą alkoholem imprezę z tańcami, inni na wieczór przy planszówkach z lekkimi drinkami i talerzami pełnymi smakołyków. Niezależnie od formy celebracji, przekąski oraz napoje alkoholowe i bezalkoholowe pojawiają się na każdym spotkaniu. Ich szeroki wybór w tym czasie to podstawa udanej imprezy i zysków detalistów.

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor





1 źródło: https://www.grupaeurocash.pl/blog/karnawal-w-twoim-sklepie-jakie-produkty-i-promocje-przygotowac-na-ten-wyjatkowy-czas-cz-2, dostęp: 19.12.2024 r.

Fot: AdabeStock



tagi: karnawał , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,