Rynek produktów do szyb tworzą głównie rozpylacze i zapasy, które stanowią 92,8% rynku (źródło: MEMRB: VI/06-VII/07, Cała Polska). Największą popularnością cieszą się rozpylacze, które stanowią 64,6% sprzedaży wartościowej. Zapasy sprzedają się na poziome prawie 50% wartości sprzedaży rozpylaczy.
„Rynek środków do mycia okien stanowi istotną część rynku chemii gospodarcze a wartość sprzedaży środków do mycia szyb waha się od kilku lat w granicach 110 mln. Dzięki temu rynek ten wciąż jest ważnym sektorem działania dla wielu producentów” – mówi Krzysztof Niemancewicz, Trade Strategy/Cat.Man. Dep SC Johnson Poland.
W segmencie tym firma SC Johnson jest reprezentowana przez markę Mr Muscle. Udział Mr Muscle wynosi 21,1%, co daje firmie SC Johnson drugie miejsce, po marce Clin (posiadający aktualnie ponad 36% udziałów w rynku - MEMRB 1-10’07).
Ponieważ sprzedaż środków do mycia szyb rośnie szczególnie w okresie wiosennych i jesiennych przedświątecznych porządków, dlatego wiele firm wspiera swoje produkty właśnie w tym okresie. Dla przykładu przed świętami Wielkanocy S.C. Johnson prowadzi akcje „rozwiązanie na sprzątanie”, w której wspiera kompleksową gamę środków czyszczących (głównie Mr Muscle, Pronto i Toilet Duck).
Z kolei działania marketingowe dla marki Clin koncentrowały się w ostatnim roku na konsumencie – pozyskaniu jego świadomości i znajomości marki, zaoferowaniu produktu o wysokiej jakości i korzystnej cenie w szerokiej gamie wariantów. Produkty Clin otrzymały bardzo silne wsparcie mediowe, poprzez specjalne działania, ambientowe (akcja mycia okien skierowana do konsumentów) oraz promocyjne – zarówno w postaci ofert cenowych jak i animacji z udziałem hostess w punktach sprzedaży.
Łatwo, miło i przyjemnie?
Ponieważ mało kto lubi mycie okien, firmy starają się stworzyć produkty, które ułatwia tą czynność. Edyta Wróbel, Junior Brand Manager Clin, Bref podkreśla, że Clin dzięki zawartości alkoholu i substancji czyszczących, pozwala bardzo łatwo usunąć brud z powierzchni okien (szyb, ram, parapetów) jednocześnie alkohol przyspiesza schnięcie szyb, przez co nie dochodzi do powstania smug i zacieków.
„Produkty Clin oparte są na formule nano protect, dzięki, której nano cząsteczki tworzą niewidoczną powłokę ochronną zapewniającą jednorodne rozprowadzanie wody na powierzchni szyby. Dlatego deszcz nie spływa strugami, lecz jednorodnie po całej powierzchni, bez pozostawiania smug i zacieków po wyschnięciu. W ten sposób powierzchnie są zabezpieczone przed szybkim ponownym zabrudzeniem (75% mniej zanieczyszczeń). W rezultacie czyszczone powierzchnie pozostają 2 razy dłużej czyste niż wtedy, gdy czyszczone są zwykłym środkiem do mycia szyb” – mówi Edyta Wróbel.
Do mycia okien, framug i powierzchni szklanych firma poleca produkty Clin Windows, które dostępne są w trzech wersjach zapachowych: Lemon, Apple, Flora. Clin Anty-para zapobiega zaparowywaniu powierzchni – do luster, glazury i szyb samochodowych. Do mycia i czyszczenia wszelkich gładkich powierzchni m.in. piecyków, płyt ceramicznych, ekranów telewizorów polecamy Clin Universal. W myciu pozostałych powierzchni niezastąpiony okaże się CLIN Okna, Ramy i Inne.
Na rynku obecna jest także firma BARWA, która opracowała koncentrat RAMA FIX. Jest on przeznaczony do mycia ram okiennych z PCV, drewna i aluminium, parapetów zewnętrznych i wewnętrznych oraz szyb. Dzięki zawartości alkoholu zapobiega powstawaniu smug i zacieków. Produkt ten zaliczany jest do średniej półki cenowej.
Klient wybiera
Mimo iż cena wciąż pozostaje ważnym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe konsumentów, dla wielu z nich równie ważne (lub nawet ważniejsze) są wartości funkcjonalne produktów. Według badań przeprowadzonych przez grupę badawczą holding profit we wrześniu 2005 roku jednym z głównych czynników decydujących o zakupie środka czystości jest oczekiwanie konsumentów odnośnie efektów jego działań czyszczących. Do pożądanych przez konsumentów rezultatów użycia środka czystości zaliczyć można jak najdłuższy brak kurzu i brudu na odświeżonych powierzchniach, „błysk" - widoczny gołym okiem na posprzątanych powierzchniach, dezynfekcja - zwłaszcza podłóg, bez względu na jej rodzaj (szczególnie, gdy bawią się na niej dzieci), brak smug i "śladów" po użyciu preparatów do różnych powierzchni, antystatyczność, ładny zapach, łatwość użycia, rozprowadzenia na powierzchni i ergonomiczne opakowanie.
„Ponadto zmiany stylu życia (coraz większe zaangażowanie kobiet w pracę zawodową, mnogość pasji i zainteresowań) przyczyniają się do tego, że konsumenci mają coraz mniej czasu na sprzątanie. Dlatego poszukując produktów do sprzątania chętniej sięgają po produkty wygodne w użyciu, które poza wysoką skutecznością pozwolą im także zaoszczędzić czas” – wyjaśnia Krzysztof Niemancewicz.
Polski konsument jest ponadto coraz bardziej świadomy, czego następstwem jest wzrost zainteresowania skutecznymi i łatwymi w użyciu produktami specjalistycznymi a szukając takich produktów coraz chętniej sięgają po produkty markowe, za które są gotowi zapłacić więcej i które zwiększają tym samym wartość całej kategorii.
W sieciach handlowych w ostatnim czasie pojawiły się preparaty do mycia okien, które dzięki specjalnemu rozpylaczowi tworzą na czyszczonych powierzchniach pianę. Producenci oferują produkty, które oprócz podstawowych funkcji czyszczących zapewniają dodatkowe korzyści np. zapobiegają parowaniu szyb.
Charakteryzując kategorię środków do mycia okien należy zwrócić uwagę na dużą sezonowość sprzedaży tych produktów. Wiąże się to z przyzwyczajeniami polskich konsumentów. Rynek środków do mycia okien osiąga najwyższa wartość przed świętami Wielkiej Nocy i Bożym Narodzeniem. Polki nie wyobrażają sobie świąt bez czystych okien. Dodatkowym sezonem na mycie okien jest okres po wakacjach tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego.
Należy również dodać, że na rynku tym panuje duża konkurencja, która stanowi barierę wejścia do punktów sprzedaży hurtowej i detalicznej. „Mniejsze firmy, ze względu na niewielkie możliwości finansowe nie są w stanie przeprowadzić profesjonalnych kampanii reklamowych, które jak wiadomo są „dźwignią handlu”, efektem czego jest ograniczona możliwość dotarcia do potencjalnego klienta” – mówi Joanna Korzonkiewicz-Kabat Specjalista ds. Marketingu „Barwa” Sp. z o.o.
Robert Żak District Manager Werner & Mertz Delta Polska Sp. z o.o. zaznacza natomiast, że niebagatelną sprawą są okresowe promocje dla konsumentów w postaci obniżenia ceny lub podanie produktu z dodatkową gratisową zawartością płynu . „Naszym zdaniem rozwój płynów do mycia szyb będzie dalej ewoluował w kierunku poprawy formuł , receptur mających na celu szerokie zastosowanie nie tylko do szyb, ale i do pozostałych powierzchni zmywalnych , jak również do ultranowoczesnych rozwiązań z zakresu nano technologii, jednakże będzie to zdeterminowane nakładami finansowymi na rozwój nowych technologii jak i w konsekwencji ostatecznej ceny dla konsumenta” – mówi Robert Żak. W ofercie firmy Werner & Mertz Delta Polska znajdziemy płyn do mycia szyb marki Frosch na bazie spiritusu o zawartości 500 ml oraz nowy artykuł tej marki - Płyn do mycia szyb o zapachu cytrynowym o zawartości 750 ml.
„Ogromny potencjał istnieje w penetracji rynku, m.in. z uwagi na to, iż wiele osób nadal używa do mycia szyb płynów do mycia naczyń! Udział środków czystości, także wyspecjalizowanych, będzie się zwiększał wraz z poziomem świadomości konsumentów. Dzięki edukacji będą oni uważniej wybierać produkty odpowiadające ich wąsko zdefiniowanym potrzebom” – mówi Maher Eldaly, Group Product Manager HHC Colgate-Palmolive Poland.
A ponieważ klienci szukać będą coraz lepszych środków chemicznych do czyszczenia szyb nie obędzie się także bez rozwoju segmentu ściereczek do czyszczenia.
“W mojej opinii do lamusa przechodzą tradycyjne sposoby mycia okien. Czyszczenie gazetami, pieluchami tetrowymi, ścierkami z irchy lub wiskozy to przeżytek. Świadczy o tym rosnąca sprzedaż produktów z mikrofibry naszej marki premium, czyli Stella pack. Ściereczka z mikrofibry do szyb i luster jest bowiem w tym momencie najlepiej sprzedającym się produktem w swojej kategorii” – mówi Łukasz Sorbian PR Manager Stella Pack S.A.
O zakupie konkretnego produktu decyduje przede wszystkim jego jakość. Nie bez znaczenia jest również design opakowań – minął bowiem czas kiedy produkt premium może być zapakowany w folię, woreczek itp.
„W tym momencie kartonik z wielokolorowym nadrukiem jest standardem obowiązującym przy tego typu produktach - każde inne pakowanie repozycjonuje produkt z mikrofibry do kategorii ekonomicznej. Wiążą się z tym oczywiście dużo wyższe koszty produkcji, jednak zadowolenie konsumenta, wyróżnienie się na półce oraz sam wygląd półki z produktami są dla nas kwestią priorytetową” – wyjaśnia Łukasz Sorbian.
Jak co roku, pierwsze ciepłe dni wiosenne większość z nas wiąże z robieniem „generalnych porządków". To przeważnie w tym czasie zmywamy z okien zimowy brud. Jeśli włożymy w sprzątanie na tyle dużo energii, że okna faktycznie będą lśniły blaskiem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że następną gimnastykę ze ścierką na parapecie przeżyjemy dopiero jesienią. Coraz więcej firm proponuje jednak wygodne rozwiązania produktowe, żeby okna lśniły przez cały rok.
tagi: rynek chemii gospodarczej,rynek środków do mycia szyb , mycie szyb , rynek chemii w polsce ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...