Gdy po świątecznych i sylwestrowych szaleństwach przychodzi moment na powrót do „rzeczywistości”, może być to idealny moment na postanowienia. Dry January to światowa już akcja łącząca ludzi świadomie ograniczających konsumpcję alkoholu.
Celebracja bez wyrzeczeń
Dry January to akcja zainaugurowana w 2013r. w Wielkiej Brytanii. Wtedy wzięło w niej udział około 4 000 osób. Do 2018 r. liczba ta wzrosła do 40 000 i nadal rosła do 175 000 osób w 2023 r. Na przestrzeni lat Dry January rozszerzył się daleko poza granice Wielkiej Brytanii. Dla przykładu – tylko w 2023 roku, aż 15% dorosłych Amerykanów (ok. 26 mln), zobowiązało się do praktykowania.
Akcja z roku na rok jest coraz bardziej popularna także w Polsce.
Takim okazjom dedykowane są warianty bezalkoholowe. Napoje 0% to doskonałe rozwiązanie, gdy nie chcemy lub nie możemy spożywać alkoholu. To oferta skierowana do osób świadomie ograniczających konsumpcję alkoholu – liczących spożywane kalorie, przyjmujących leki czy kierowców. Produkty 0% to już wręcz stały element modnych imprez, wesel czy firmowych eventów.
- Chęć celebrowania wspaniałych chwil nie musi się wiązać z wyrzeczeniami – zauważa Joanna Semczuk, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Logistyki i Handlu w firmie Henkell Freixenet Polska.
W portfolio firmy Henkell Freixenet Polska jest przebogata oferta produktów 0% - bezalkoholowe odpowiedniki win spokojnych i musujących marki Freixenet oraz Mionetto, Mionetto Aperitivo 0% czy Lubuski Free. I nie jest to lista zamknięta.
- Mionetto 0% czy Freixenet 0% dają pełnię smaku wina, ale bez procentów. Z kolei dzięki Mionetto Aperitivo 0%, możemy bez problemu przygotować kultowy coctail Mionetto Spritz w wersji bezalkoholowej. To prawdziwy hit, produkt bardzo wyczekiwany zwłaszcza przez sektor HoReCa – tłumaczy Joanna Semczuk.
Mionetto 0%, czyli bezalkoholowy odpowiednik wina musującego, to zdecydowany lider w kategorii „Sparkling alcohol free”1.
- Produkty 0% to segment dopiero kształtujący się, który cały czas otwarty jest na nowości i jakościowe produkty – ocenia z kolei Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska. - Jako firma widzimy w nim olbrzymi potencjał i poświęcamy dużo uwagi, by zrozumieć motywy zakupowe konsumentów oraz zaoferować im najlepszy produkt. W mojej ocenie kluczem do serc konsumentów jest właśnie najlepszy możliwy smak i najwyższa jakość. Osobiście z entuzjazmem patrzę na rozwój tego segmentu, a także na jego bardzo ciekawą przyszłość.
NoLo idzie po sklepowe półki
Trend NoLo widać w liczbach. I choć z najnowszych badań firmy Nielsen IQ wynika, że warianty bezalkoholowe to nadal nisza, cieszą się one niesamowitymi wzrostami.
- Największe znaczenie w wartości sprzedaży mają wśród kategorii piw - jest to ok 7,5% - mówi Anna Wagner, Client Business Partner w firmie NieslenIQ. - Na drugim miejscu są wina odalkoholizowane, które odpowiadają za ok 2,2% wartości sprzedaży całej kategorii (przy czym w przypadku samych win musujących znaczenie wariantów bezalkoholowych sięga aż 5,7%, wartości sprzedaży tego segmentu), a na trzecim miejscu uplasował się odpowiednik ginu – to 1,4%2. Również w lokalach gastronomicznych, według corocznej ankiety CGA – an NIQ Company, konsumenci ograniczający spożycie alkoholu najbardziej lubią lub są skłonni do spróbowania piw bezalkoholowych (jest to 33% z nich), co czwarty sięga po wino odalkoholizowane, a co piąty po bezalkoholowe zamienniki alkoholi mocnych i różnego rodzaje mocktaile3.
Gdy popatrzymy na sklepowe półki, bez trudu już znaleźć można bezalkoholowe odpowiedniki praktycznie każdego trunku – piwa, wina, whisky, ginu czy rumu. Mało tego – są one coraz lepszej jakości.
- Z całą pewnością mogę stwierdzić, że rozwój produktów oznaczonych jako „alko free” to nie chwilowa moda, a trend, który zostanie z nami na długo i w perspektywie najbliższych lat nabierze przyspieszenia – uważa Joanna Semczuk, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Logistyki i Handlu w firmie Henkell Freixenet Polska. - Dostrzegły to również sieci handlowe oraz tradycyjne sklepy. Oferują naprawdę szeroką ofertę win odalkoholizowanych. Powstają specjalne strefy produktów bezalkoholowych, więc łatwiej będzie takie produkty odnaleźć – mówi Joanna Semczuk.
- Po szerokości oferty i dystrybucji widzimy, że trend umacnia się i można powiedzieć również, że staje się modny – przyznaje Halina Włodarska-Basek, dyrektor grupy produktów napoje-alkohole w sieci Auchan. - Dla konsumenta nie jest to już tylko alternatywa (gdy nie może skorzystać z procentów), a możliwość wyboru, nawet bardzo często - chęć. W obecnych czasach troska o zdrowie i świadomość tego, jak alkohol wpływa na organizm, nabrała ogromnego znaczenia. I to nie tylko wśród młodych, którzy preferują produkty bezalkoholowe w związku z obranym stylem życia, ale także wśród osób, których stan zdrowia na procenty nie pozwala. Podobnie jak w przypadku produktów alkoholowych, wśród bezalkoholowych alternatyw przestają mieć znaczenie stereotypowe spostrzeżenia na temat grup konsumenckich - mocne alkohole nie są przeznaczone wyłącznie dla mężczyzn, a lżejsze dla kobiet. W kontekście produktów bezalkoholowych panuje uniwersalność. Trend bezalkoholowy wpisuje się też w element doświadczania konsumpcji - smak, jakość, orzeźwienie, możliwość spożycia w trakcie dnia – to wszystko często jest ważniejsze niż same procenty – tłumaczy przedstawicielka sieci Auchan.
Jak to się robi?
Jak wygląda proces powstawania wina odalkoholizowanego?
Mówiąc ogólnie - jest ono wytwarzane z wina alkoholowego, które poddaje się dealkoholizacji. Zatem na samym początku trzeba stworzyć dobrej jakości wino, z dobrego surowca, jakim jest odpowiednia odmiana winogron. Następnie do produkcji bezalkoholowych odpowiedników win spokojnych lub musujących wybiera się jedną z trzech metod.
Pierwszą z nich jest destylacja próżniowa. To proces, który bazuje na powszechnej wiedzy, iż alkohol ma niższą temperaturę parowania niż woda. Temperatura wrzenia alkoholu etylowego to 78 stopni. Jednak chcąc odparować alkohol z wina w takiej temperaturze zniszczona zostałaby cała struktura bazowego produktu. Mówiąc bardziej obrazowo – wino w takiej temperaturze „umiera”. Dzięki obniżeniu ciśnienia, destylację przeprowadza się w temperaturze od 30 do 50 stopni Celsjusza (choć praktyka pokazuje, że zdecydowanie częściej temperatura zbliża się do tej niższej wartości)
Metoda ta jest powszechnie wykorzystywana, ponieważ dzięki jej odpowiedniemu zastosowaniu wino zachowuje swoje najlepsze cechy.
Kolejnym ze sposobów na wytworzenie wina 0% jest metoda wirujących stożków. Polega ona na rozdzielaniu cząstek o różnych masach przy wykorzystaniu siły odśrodkowej.
Bardzo często producenci wykorzystują również proces nazywany odwróconą osmozą. Metoda ta jest popularna, gdyż także umożliwia zachowanie większości smaku, aromatu i charakteru bazowego wina. Odwrócona osmoza polega na zasadzie różnicy ciśnień i selektywnego przenikania cząsteczek poprzez membrany. Oddziela od siebie składniki wina (najważniejszy jest oczywiście w tym przypadku alkohol) na podstawie ich wielkości i masy cząsteczkowej.
Podsumowując: kluczowy jest tu smak. To o niego toczy się walka. - Dobre wino odalkoholizowane musi po prostu genialnie smakować i wygrywa ten producent, który potrafi zaoferować taki produkt – podsumowuje Tomasz Potrzebowski.
1 Henkell Freixenet za NielsenIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż wartościowa, sprzedaż wolumenowa, w okresie w44 2022 – w43 2023 vs. w44 2023 – w43 2024, w kategorii: Wina musujące, Segment: Alcohol content: 0% - 0.49%
2 Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 52 tygodnie kończące się na 24 listopada 2024, porównywany do analogicznego okresu z przed roku, kategoria: alkohole, w tym warianty bezalkoholowe.
3 CGA – an NIQ company Annual survey 2024 NIQ
Źródło: ZP Polska Rada Winiarstwa
Fot: mat. prasowe