PIH: sprzedaż w sklepach małoformatowych w listopadzie
Piątek, 20 grudnia 2024
W listopadzie 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,5% wyższa niż rok wcześniej, ale liczba transakcji spadła o niemal 6% w porównaniu z październikiem 2023 r. - wynika z danych PIH i CMR Panel.
Najlepszy pod kątem obrotów był tydzień tuż po długim weekendzie z piątkowym dniem Wszystkich Świętych, kończący się kolejnym przedłużonym weekendem (z poniedziałkowym Świętem Niepodległości, kiedy znaczna część sklepów jest zamknięta). Taka kumulacja wolnych dni sprzyja większym zakupom – w sklepach małoformatowych najwięcej klientów odnotowano właśnie w piątek i sobotę 8 i 9 listopada. W listopadzie średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wzrosła aż o 4%, do 4 opakowań, natomiast średnia wartość paragonu zwiększyła się aż o 11%, do 26,82 zł.
W listopadzie w sklepach małoformatowych spadki sprzedaży kolejny miesiąc z rzędu odnotowały ważne dla tego formatu kategorie takie jak: piwo (klienci kupili o 3% mniej litrów piwa niż w listopadzie 2023 r.), wódki czyste (spadek o 5%), a także papierosy (sprzedało się ich o 1% mniej niż rok wcześniej). Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2024 r. w sklepach małoformatowych klienci rzadziej niż przed rokiem sięgali również po elektroniczne papierosy jednorazowe (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria, zmniejszyła się o 4%), wzrosła natomiast sprzedaż podów i płynów do elektronicznych papierosów, a także woreczków nikotynowych.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach duże wzrosty sprzedaży odnotowały napoje funkcjonalne (liczba paragonów z tą kategorią była o 24% wyższa niż rok temu) i izotoniczne (wzrost liczby paragonów o 13%), jednak sprzedaż napojów energetyzujących była nieco niższa niż przed rokiem (liczba transakcji spadła w porównaniu z listopadem 2023 r. o 4%). Wśród grup produktów, które pojawiały się na paragonach częściej niż 12 miesięcy temu znalazły się również m.in. drinki, kawa mrożona czy napoje roślinne. Spadła liczba paragonów, na których występowały m.in. mąki, margaryna, oleje czy cukier, a także mocno drożejące masło.
W porównaniu z październikiem 2024 r. łączne obroty sklepów małoformatowych spadły w październiku o 9,4%, natomiast liczba klientów była o 13% niższa. Trzeba jednak pamiętać, że październik jest o jeden dzień dłuższy, nie występują w nim święta, w które większość sklepów jest zamykana, a końcówka października (dni tuż przed Wszystkich Świętych) to czas wzmożonych zakupów – dlatego taki listopadowy spadek sprzedaży obserwowany jest co roku.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Już ponad 38% dorosłych Polaków słyszało o tym, że ktoś...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.