Kategorie produktów

Menu dla milusińskich

Czwartek, 21 lutego 2008 HURT & DETAL Nr 2 (24) / 2008
Kategoria produktów żywnościowych dla niemowląt i dzieci stale się rozwija. Producenci oferują coraz więcej nowości, a rodzice coraz chętniej sięgają po bezpieczne i zdrowe specjały dla najmłodszych. Jak będzie w przyszłości?

Skończył się kolejny, bardzo dobry rok dla rynku produktów dla niemowląt. Dynamika sprzedaży gotowych posiłków w słoikach w 2007 wyniosła 22%, zaś dynamika soków dla niemowląt 15% (Nielsen, MAT 12/2008). Wyniki te stawiają gotowe produkty dziecięce w czołówce najsilniej rozwijających się kategorii FMCG.

„Przewidujemy, że najbliższe lata przyniosą dalszy dynamiczny rozwój tych kategorii. Większość czynników sprzyja takiej optymistycznej prognozie na przyszłość” – ocenia Agnieszka Żybura, Alima-Gerber S.A. Sales Support Manager. Wyjaśnia, że w Polsce trwa „baby boom” – w 2007 urodziło się o 4% więcej dzieci niż rok wcześniej.

„Estymujemy, że w roku 2008 liczba urodzeń nadal będzie rosnąć. Wynika to głównie z faktu, że dzieci urodzone w wyżu demograficznym z początku lat 80-tych teraz zaczynają zakładać własne rodziny i posiadać dzieci. Wydaje się ponadto, że zapanowała moda na bycie rodzicem – wielkie gwiazdy, zarówno polskie jak i zagraniczne, chętnie pozują do kolorowych magazynów ze swoimi pociechami i opowiadają z dumą o macierzyństwie” – mówi Agnieszka Żybura.

Agnieszka Karolak, Marketing Manager w Nestle Polska również zauważa dużą dynamikę wzrostu wszystkich segmentów, która jest wyższa od wskaźnika przyrostu naturalnego. Wiąże się to ze zmieniającymi się trendami żywieniowymi, a także coraz szybszym tempem życia. Matki szybko wracają do pracy, rezygnując coraz częściej z samodzielnego gotowania, w związku z tym chętniej sięgają po produkty gotowe.
Jeden z najszybciej rozwijających się segmentów na rynku żywności dla dzieci i niemowląt to właśnie gotowe posiłki, czyli zupki, obiadki, deserki i musy owocowe. Wyniki badania ACNielsen Polska w 2006 r. pokazują, że gotowe posiłki miały 25,8 proc. udziałów w sprzedaży. Od grudnia 2005 r. do listopada 2006 r. ich sprzedaż wzrosła w porównaniu z analogicznym okresem 2005 r. o 14 proc. To drugi pod względem wartości sprzedaży, po mleku modyfikowanym, segment rynku, a doświadczenia z rynków zachodnich pokazują, że jego udział w rynku będzie nadal zyskiwał na znaczeniu.
Mając do dyspozycji gotowe i bezpieczne posiłki najwyższej jakości, matki mają pewność dobrego wyboru i mogą więcej czasu poświęcić na zabawę z dzieckiem zamiast samodzielnie przygotowywać przeciery.

Dla rozwoju rynku produktów dla najmłodszych istotną rolę odgrywają także czynniki socjo-ekonomiczne. Poprawia się koniunktura gospodarcza, spada bezrobocie, rosną zarobki. Stopa bezrobocia pod koniec listopada 2007 r. wynosiła 11,2 %, wobec 14,8 % w listopadzie 2006 r (GUS, 11/2007). Wynagrodzenia natomiast wzrosły w ciągu 11 miesięcy 2007 r. o 12%.
Bardzo aktywni są także producenci produktów dla dzieci oferując wiele innowacyjnych, ciekawych produktów, które aktywizują sprzedaż. Aktywne są także media, które promują zdrowy styl życia i uświadamiają młodym rodzicom jak prawidłowo żywić maluchy. To wszystko sprawia, że biznes dziecięcy bardzo prężnie się rozwija i jest nadal niezwykle perspektywiczny.
„Oceniamy, że nowości produktowe są jednym z głównych czynników rozwijających kategorie gotowych produktów dla dzieci. Mamy szukają nowych smaków, chętnie kupują nowości. To pozwala im jeszcze bardziej urozmaicić dietę dziecka, sprawićże posiłki są różnorodne, a żywienie pozbawione monotonii” – mówi Agnieszka Żybura. Firma Alima-Gerber wykorzystuje dobry moment na rynku i rozwija porfolio zarówno w kategorii posiłków w słoikach jak i w sokach.
W roku 2006 firma wprowadziła na rynek nową linię dań, deserów i koktajli pod nazwą Menu Smakosza - posiłki inspirowane ulubionymi smakami dorosłych. W roku 2007 w ofercie pojawiła się woda dla niemowląt i małych dzieci, pod marką Gerber, której ogromną zaletą jest to, że nie wymaga gotowania przed podaniem. Kolejnymi nowościami były soki Gerber z ziołami oraz nowe smaki w ofercie soków Bobofrut. „W roku 2008 nasi klienci mogą liczyć na dalsze, ciekawe propozycje produktów w ramach marek Gerber i Bobo Frut, będą zarówno nowe pyszne posiłki w słoiczkach jak i nowe, owocowe soki” – zapowiada Agnieszka Żybura.

Zdaniem Agnieszki Karolak, Marketing Managera w Nestle, receptury produktów będą stale udoskonalane - tak, by były smaczniejsze i jednocześnie jeszcze zdrowsze (np. poprzez ograniczanie zawartości soli i cukru bez uszczerbku dla smaku). Równolegle duży waga będzie przykładana do funkcjonalności żywności dla niemowląt, która jest niezwykle istotna z perspektywy młodych - często zabieganych - rodziców. Funkcjonalne opakowania i wygoda stosowania  to elementy, do których producenci będą przywiązywać coraz większą wagę.
Po nowości z tego segmentu Polacy sięgają coraz chętniej. Związane jest to przede wszystkim ze zmieniającym się stylem i tempem życia. Matki coraz częściej są aktywne zawodowo i bardzo często większość z nich wraca do pracy zaraz po urlopie macierzyńskim
Firma Nestlé Polska w 2007r. wprowadziła na rynek pełną gamę mlek premium NAN Active (1,2,3). Unikalna kompozycja składników w tym produkcie wzorowana jest na składzie mleka matki. To, co je wyróżnia spośród innych mlek to doskonale przyswajalne i lekkostrawne białka OPTI PRO, probiotyki BIFIDUS, które wzmacniają odporność i chronią przed infekcjami oraz specjalne kwasy tłuszczowe LC PUFA wpływające korzystnie na rozwój całego układu nerwowego. Dzięki nowoczesnej recepturze zawierającej unikalną kompozycję powyższych składników, produkt ten spełnia wysokie oczekiwania matek, które chcą dać swojemu dziecku mleko zaspokajające potrzeby żywieniowe malucha, ale także aktywnie wspierające jego rozwój psychofizyczny.

Liczne nowości wprowadza także NUTRICIA. „Zarówno mamy jak i dzieci to lubią. Mali smakosze cieszą się mogąc spróbować czegoś nowego i pysznego. Mamy są z kolei zadowolone, mogąc podawać dziecku gotowe, bezpieczne produkty, które jednocześnie dobrze smakują” – mówi Małgorzata Kołodrub, kierownik ds. komunikacji NUTRICIA Polska.
 W 2007 roku firma ta wprowadziła na rynek aż 91 nowości, niemal trzy razy więcej niż rok wcześniej. Są wśród nich m.in. nowe deserki, zupki i obiadki BoboVita z logo programu „Żywienie z myślą o przyszłości”, czy ziołowe i owocowe herbatki BoboVita. NUTRICIA Polska wprowadziła także produkty zupełnie nowe na polskim rynku, takie jak: kaszki BoboVita Smaczny Sen - idealne jako posiłek przed snem, czy musy owocowe BoboVita Frutapura w tubkach, dla dzieci od 15. miesiąca życia, ułatwiające samodzielne jedzenie. Firma na 2008 rok zapowiada wprowadzenie kolejnych nowości.
„Jeśli marka cieszy się dużym zaufaniem, takim jak np. BoboVita lub Bebiko, to każda nowość spotyka się z entuzjazmem i zainteresowaniem mam. W przypadku zakupu żywności dla małych dzieci to przede wszystkim mama decyduje o wyborze produktu, a dziecko wyraża jedynie aprobatę dla smaku. To mama obserwując potrzeby malucha decyduje, co w danym etapie rozwoju będzie dla niego najlepsze” – mówi przedstawicielka firmy.

Konsumenci chętnie sięgają po produkty innowacyjne, nie tylko jeśli chodzi o formę, ale także o zestawienia smakowe. Do tych ostatnich zaliczyć można „Baśniową Krainę” wprowadzona przez firmę HIPP. Produkt jest przeznaczony dla dzieci od 1 ½ roku życia aż do wieku szkolnego. Rodzice sięgają po nowe dania nie tylko na co dzień, lecz także w podróży, podczas wyjścia do restauracji, a więc kiedy ich półtoraroczne dziecko nie jest jeszcze gotowe jeść to co oni. „Te jedyne na rynku polskim dania dla starszych dzieci w krótkim okresie od wprowadzenia podbiły serca rodziców, dzięki czemu ich sprzedaż przerosła nasze oczekiwania” – zaznacza Anna Kowalewska – Marte, kierownik działu marketingu HIPP Polska Sp.z o.o..

Na rozwój segmentu żywności dla niemowląt wpływa też fakt, że młode matki podejmują decyzję o macierzyństwie świadomie i starają się pozostać aktywne zawodowo. Nie chcą przy tym, aby macierzyństwo oznaczało rezygnację z dotychczasowego sposobu życia. Dlatego też coraz więcej z nich ceni w żywności gotowej to, że w  porównaniu z produktami przygotowywanymi w domu jest ona nie tylko znacznie bardziej wygodna, lecz przede wszystkim dopasowana do potrzeb dziecka na danym etapie rozwoju. Ogromny wybór produktów dla niemowląt – różnorodność smaków, ich zestawień sprawia, że matki mogą urozmaicać dietę swoich dzieci, podając im ulubione produkty, także ulubione owoce czy warzywa niezależnie od sezonu.
„Od kilku lat obserwujemy, że matki coraz chętniej wybierają produkty z segmentu premium, do którego należą również produkty HiPP, przygotowane z surowców z atestowanych gospodarstw ekologicznych. Ekologiczne produkty HiPP wytwarzane są zgodnie z normami prawa obowiązującego w Unii Europejskiej. Posiadają one informację o nazwie i kodzie jednostki certyfikującej, dodatkowo oznaczone są unijnym symbolem rolnictwa ekologicznego i zielono-niebieskim znakiem BIO” – mówi Anna Kowalewska – Marte.

Wprowadzanie na rynek konkurencyjnych produktów wspierane jest także kampaniami informacyjnymi. Coraz ważniejsza dla nowoczesnych i świadomych konsumentów staje się wiedza na temat zdrowego żywienia niemowląt.

„Aby wychodzić klientom naprzeciw, przygotowujemy potrzebne informacje w wygodnej formie, np. portali internetowych czy poradników dla mam. W dzisiejszych czasach każdy, kto chce być obecny na rynku żywności dla dzieci i niemowląt, musi być blisko swoich konsumentów, tak jak czyni to NUTRICIA Polska” – zaznacza Małgorzata Kołodrub.
Rodzice poszukują posiłków najwyższej jakości, w pełni bezpiecznych i zaspokajających specyficzne potrzeby niemowląt. Dlatego coraz częściej, zamiast podawać maluchowi „dorosłe” jedzenie, sięgają po posiłki specjalnie dla niego przygotowywane, przebadane i zapewniające potrzebne do prawidłowego rozwoju dziecka składniki. Nie ma więc wątpliwości, że segment produktów żywieniowych dla dzieci nadal się będzie rozwijał.

tagi: żywność dla dzieci,rynek produktów dla dzieci i niemowląt,dzieci jedzenie, ,