Kategorie produktów

Świąteczno-noworoczny last minute

Wtorek, 17 grudnia 2024 HURT & DETAL Nr 12/226. Grudzień 2024
Boże Narodzenie zbliża sie wielkimi krokami, a zanim się obejrzymy nadejdzie Nowy Rok. Na samodzielne przyrządzenie tradycyjnego piernika już za późno, ale to nie znaczy, że święta i sylwester mogą się nie udać. Producenci przygotowali wiele gotowych produktów i propozycji, które pomogą zorganizować wyjątkowe uroczystości last minute.
Przedświąteczna gorączka dopadła już wiele osób – przystrojone choinki, zapakowane prezenty, a w kuchniach zapach korzennych przypraw. Pozostali dopiero zaczynają o tym wszystkim myśleć. Na szczęście na sklepowych półkach można znaleźć ofertę dla tych, którzy wybierają przygotowania na ostatnią chwilę.

Tradycyjna wigilia

Z czego składają się tradycyjne święta według Polaków? Dla niektórych obowiązkową pozycją jest kutia, a dla innych śledź w śmietanie z jabłkiem. Są jednak potrawy, które sprawdzą się na stołach większości krajanów. A co ważne – można je przyrządzić niedługo przed pojawieniem się pierwszej gwiazdki.

Według badania przeprowadzonego przez SW Research na wigilijnym stole nie może zabraknąć przede wszystkim barszczu z uszkami lub krokietami. Potwierdzają to także dane Panelu Ariadna z 2023 r., zgodnie z którymi 73% Polaków deklarowało, że tego dnia zje barszcz czerwony. 33% wybrało zupę grzybową, a 23% dwa warianty – barszcz i żurek. Tylko 6% badanych zdecydowało się na inne opcje, takie jak zupa rybna czy owocowa z suszu. Poza tym na stołach nie może zabraknąć karpia oraz pierogów. Polacy są nieco mniej przywiązani do takich potraw, jak sałatka jarzynowa lub ziemniaczana, śledzie oraz ryba po grecku.

Ryby, które najczęściej pojawiają się na stołach 24 grudnia to karp, śledź i dorsz. Konsumenci deklarują, że najczęściej kupują je w supermarketach, sklepach rybnych i u hodowców. Mniej niż 10% ankietowanych wybiera targowiska i sklepy małoformatowe.

A jak wygląda przygotowanie do tego dnia? Dla blisko 60% badanych zwyczaje świąteczne są ważne, dlatego chcą bożonarodzeniową kolację przygotować samodzielnie. Z kolei ponad 20% osób wskazuje, że kupi gotowe potrawy w sklepach lub zamówi catering. Pozostali część potraw i ciast przyrządzą w domu, a resztę kupią.

Świąteczno-noworoczny must have

W wielu domach kolację wigilijną zaczyna się od zupy, dlatego nie powinno jej zabraknąć w sklepowej ofercie. Na ostatnią chwilę konsumenci mogą szukać ich gotowych wersji. Zupa grzybowa sprzedawana jest najczęściej w formie mrożonej mieszanki składników, z kolei barszcz w kartonach lub szklanych butelkach. Jego uzupełnieniem mogą być mrożone lub chłodzone uszka. Konsumenci w najbliższym czasie z pewnością będą szukać także pierogów z kapustą i grzybami. W kategorii mięs warto zadbać o odpowiednią ofertę ryb – mogą to być mrożone filety lub znajdujące się w lodówkach gotowe propozycje ryby po grecku czy śledzi w śmietanie. Do tego sałatka jarzynowa, makaron, mak i świąteczna kolacja last minute gotowa.

Kolejne świąteczne dni nie obędą się bez różnego rodzaju mięs. Większość mięsnych potraw przygotowuje się na dzień lub dwa przed podaniem – marynuje się je w aromatycznych mieszankach i odstawia do lodówki, aby nabrały smaku. W związku z tym tuż przed świętami nie powinno ich zabraknąć w sklepowym asortymencie. Według badania Kantar Polska i Grupy BLIX, Polacy najczęściej wybierają drób i wieprzowinę. Do tego trzeba pamiętać o przyprawach, sosach i dodatkach.

A które z nich powinny znaleźć się w każdym sklepie? Przede wszystkim w ofercie nie może zabraknąć majonezu i chrzanu. Ten pierwszy najczęściej stanowi element świątecznych sałatek. Jak wynika z danych CMR, w grudniu 2023 r. konsumenci kupowali go głównie w dyskontach. Kanał ten odpowiadał za 54% wartości sprzedaży. Sklepy małoformatowe i supermarkety posiadały podobne udziały – odpowiednio 17% i 18%. Pozostała część należała do hipermarketów.

„W przypadku sprzedaży majonezu w dyskontach można zauważyć wyraźnie większe znaczenie marek własnych, których udziały wartościowe w tym kanale wyniosły w grudniu 2023 roku niemal 1/5 całkowitej sprzedaży majonezu. W porównaniu do hipermarketów i sklepów małoformatowych (udziały wartościowe ok. 2%) czy supermarketów (udziały wartościowe ok. 3%), jest to bardzo duża różnica” – dodaje Łukasz Macheta, analityk danych z CMR.

W grudniu ubiegłego roku majonez był dostępny w ok. 9 na 10 sklepów małoformatowych. Konsumenci mogli wybierać średnio spośród 5 wariantów. Produkt ten był dostępny we wszystkich supermarketach, a na półkach znajdowało się prawie 13 opcji do wyboru. „W trakcie zakupów w grudniu 2023 r. klienci sklepów do 300 mkw. wydali na produkty wyprodukowane przez Nestlé niemal dwukrotnie więcej niż na produkty Społem Kielce. W przypadku supermarketów ta różnica na korzyść Nestlé była jeszcze większa i wartość zakupu produktów tego producenta była ponad 2-krotnie wyższa od Społem Kielce” – wskazuje analityk CMR.

Słodkie last minute

Tradycyjne Boże Narodzenie nie obędzie się bez ciast i ciasteczek: serników, makowców czy pierniczków. Planujący je przygotować konsumenci powinni na sklepowych półkach bez problemu znaleźć takie produkty, jak: cukier, twaróg, jajka, cukier wanilinowy, mąka, drożdże czy masa makowa. Warto zaopatrzyć placówkę także w ciasta w proszku, po które sięgną osoby szukające ułatwień.

Ważnym składnikiem świątecznych wypieków są bakalie. Jak podaje CMR, znajdują się one w 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. „To kategoria, w której w 2023 roku ceny wyraźnie poszły w górę względem roku 2022. Średnia cena za ich opakowanie wyniosła 4,55 zł, co oznacza wzrost o 22%, przy czym najbardziej, bo aż o 33%, wzrosły ceny owoców kandyzowanych” – dodaje Nikodem Pankowiak z CMR. Z powodu wzrostu cen wartość sprzedaży tych produktów zwiększyła się o 14%, natomiast wolumen spadł o 7%. Do tego cały wachlarz przypraw – goździki, cynamon, imbir, kardamon, anyż czy gałka muszkatołowa – które przydadzą się do przygotowania zarówno wypieków, jak i aromatycznych, rozgrzewających napojów.

W sklepach nie powinno też zabraknąć słodkości, które można wręczyć jako prezent. Mowa przede wszystkim o czekoladowych figurkach, pralinach i truflach, bombonierkach czy czekoladach z ciekawymi dodatkami. A przy półce z nimi warto wyeksponować torebki prezentowe, o których też łatwo zapomnieć szykując święta last minute.

Aromatyczny napar

Po uroczystej kolacji czy obiedzie przychodzi czas na rozgrzewające napoje – przede wszystkim herbatę i kawę. Nie inaczej jest w przypadku świąt. W tym czasie producenci oferują wiele propozycji z korzennymi i cytrusowymi dodatkami czy słodkimi nutami. Ważne, aby przed świętami nie zabrakło ich na sklepowych półkach. Jak wynika z opracowania Listonic ads „Ranking Popularności Marek FMCG 2023” popyt na kawę i herbatę zdecydowanie osiąga swój pik w grudniu. Dlatego detaliści powinni zadbać o ich odpowiedni wybór w tym czasie.

Według danych Mintel w polskich domach najczęściej pije się kawę instant i mieloną. Nieco mniej osób sięga po wersję w ziarnach, którą mieli samodzielnie. Kawę głównie kupuje się w dyskontach. CMR podaje, że kanał ten w 2023 r. odpowiadał za 52% wartości sprzedaży omawianego naparu. Kolejne miejsca zajęły: sklepy małoformatowe do 300 mkw. (21%), supermarkety (18%) i hipermarkety (9%).

A co skłania konsumentów do sięgania po filiżankę tego napoju? Doceniają przede wszystkim walory pobudzające. „Wiodącymi motywatorami stojącymi za sięganiem po filiżankę kawy są zastrzyk energii, o czym wspomina 56% polskich respondentów, przyjemność (53%) oraz smak (46%). Polscy konsumenci preferują słodszy smak kawy: 37% zgadza się ze stwierdzeniem 'wolę kawy z kwaskowymi nutami smakowymi niż te bez’, zaś pozostali mają odmienne gusta” – wskazuje Honorata Jarocka, Principal Analyst w Mintel.

Herbata to również częsty wybór Polaków. Z badania Target Group Index zrealizowanego przez Kantar wynika, że 34,05% badanych pije taką w torebkach 2-3 razy dziennie. 29,63% sięga po nią raz dziennie, a blisko 15% kilka razy w tygodniu. Prawie 11% ankietowanych odpowiedziało, że parzy ten napój 4 razy dziennie lub częściej. Podobna liczba osób robi to raz w tygodniu lub rzadziej.

Inaczej rozkłada się częstotliwość spożywania herbaty sypkiej. Blisko 52% badanych przygotowuje ją kilka razy w tygodniu lub rzadziej. Ponad 26% robi to raz dziennie, a 17,3% 2-3 razy dziennie. Najmniejszą grupę stanowią ankietowani, którzy sięgają po taki napój 4 razy dziennie lub częściej.

Podobnie jak w przypadku kaw, herbaty najczęściej kupuje się w dyskontach. Sklepy te odpowiadają za 49% wartości sprzedaży tego naparu. Drugie miejsce należy do supermarketów, w których realizuje się 21% wartości sprzedaży. Podium zamykają sklepy małoformatowe (17%).

Zarówno kawy, jak i herbaty są dobrym pomysłem na prezent last minute. Wiele osób ucieszy kompozycja różnych smaków suszu w zimowej odsłonie czy rozgrzewających kaw. Na długie, zimowe wieczory z pewnością sprawdzi się również zbożowa wersja ze słodkimi nutami. Dzięki niej każdy będzie mógł cieszyć się swoim ulubionym smakiem bez obaw o nieprzespaną noc.

Z gazem lub nie

Tuż przed Bożym Narodzeniem i sylwestrem wiele osób udaje się do sklepów po napoje, które mają znaleźć się na świątecznym stole. Świadczą o tym dane CMR, zgodnie z którymi w tygodniu 19-25 grudnia 2022 r. w sklepach małoformatowych napoje pojawiły się na 22% paragonów. „Zdecydowanie najczęściej klienci sięgali po napoje gazowane typu cola (obecne na niemal 6% paragonów). Jeszcze częściej napoje pojawiały się na paragonach w ostatnim tygodniu roku – wówczas sięgnął po nie co czwarty klient odwiedzający placówkę małego formatu” – dodaje Elżbieta Szarejko z CMR.

Tuż przed świętami konsumenci częściej niż w zwykłych tygodniach kupują – jak już zostało wspomniane – napoje gazowane, a także soki i warianty niegazowane. Klienci wybierają też duże opakowania o pojemności 1,5 l i większe. Według CMR w tygodniu przed świętami w 2022 r. sprzedaży napojów gazowanych w dużych opakowaniach była o ok. 40% wyższa niż w innych jesienno-zimowych tygodniach.

W badanym czasie wzrosło też znaczenie soków i napojów niegazowanych w większych rozmiarach. „W tygodniu przedświątecznym w 2022 r. opakowania o pojemności 1 l i większej stanowiły ponad połowę sprzedaży (zwykle ich udział nie przekracza 40% w liczbie sprzedanych opakowań). Znacznie częściej niż w innych tygodniach klienci sięgają wówczas po soki i napoje w kartonach” – wskazuje ekspertka CMR.

Analitycy CMR zauważają, że mimo dynamicznego rozwoju dyskontów i ich wciąż rosnącej liczby, sklepy małoformatowe to cały czas wiodący kanał dla sprzedaży napojów bezalkoholowych. Jeśli chodzi o napoje gazowane, to w pierwszych 10 miesiącach 2024 roku konsumenci mogli wybierać spośród średnio 50 różnych wariantów. Podobnie jak w przypadku przedświątecznych zakupów, decydowali się najczęściej na napoje o smaku cola. Wybór wśród soków, nektarów i napojów niegazowanych jest jeszcze większy – na półce znajduje się ok. 74 różnych wariantów.

Święta, święta…

I po świętach. Najwyższy czas na sylwestra i rozpoczynający się kilka dni później karnawał. Większość Polaków spędza noc z 31 grudnia na 1 stycznia w domu. Według badania Quality Watch dla BIG InfoMonitor 63% ankietowanych w 2023 r. planowało ten wieczór celebrować u siebie w gronie domowników, a spotkanie ze znajomymi zorganizowała co czwarta osoba. 3% badanych wskazało, że tę noc spędzi w pracy, na wyjeździe lub imprezie w lokalu. Jeszcze mniej osób planowało wyjście do kina, teatru lub na wydarzenie plenerowe i wyjazd zagraniczny.

Choć sylwester kojarzy się z fajerwerkami i huczną zabawą, to – jak widać – Polacy wolą go spędzać raczej spokojnie. Celebrują go w gronie najbliższych, z odpowiednimi napojami, przekąskami i daniami.

A co przygotowuje się na 31 grudnia? Wielu Polaków wybiera opcje, które można wziąć w rękę i wygodnie zjeść. Na domówkach popularne są przekąski z ciasta francuskiego, tortilli czy pieczywa z dodatkami. Sprawdzą się też sałatki z majonezem, koreczki czy warzywa z różnymi dipami. Wszystkie niezbędne do wykonania tych smakołyków produkty powinny znaleźć się w sklepowej ofercie.

Święta tuż tuż, dlatego to ostatni moment, aby uzupełnić sklepowe półki o niezbędne produkty, których z pewnością będą szukać osoby przygotowujące tę uroczystość na ostatnią chwilę. Warto ułatwić im te i tak już stresujące działania, i przy kawach, herbatach oraz bombonierkach umieścić torebki prezentowe, napoje w dużych opakowaniach postawić blisko kas, a cukier, mąkę czy olej niedaleko bakalii i przypraw. Dzięki temu nie zapomną o najważniejszych składnikach, a sklep zwiększy swoje obroty.

Katarzyna Jurkitewicz
Redaktor




tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,