W towarzystwie jakich trunków będziemy żegnać stary rok? Szampan, wino, fantazyjny drink z dodatkami, a może coś mocniejszego, jak whisky czy wódka – wybór alkoholi na karnawał jest niezwykle szeroki.
Koniec roku to jeden z najlepszych okresów dla sprzedaży alkoholi. Święta, sylwester oraz karnawał to czas spotkań, uroczystości i imprez, którym towarzyszą wszelkiego rodzaju trunki. Kategoria alkoholi zajmuje istotną pozycję w koszyku podstawowych wydatków spożywczych Polaków. Według NielsenIQ piwo oraz wódka, czyli dwie największe kategorie alkoholowe, stanowią 20% tych wydatków. Polacy w 2023 roku przeznaczyli 22,8 mld zł na piwo i 16,8 mld na wódkę.
Trunki na karnawał
Okres świąteczno-karnawałowy to dobry czas dla niemal wszystkich kategorii alkoholi. Według danych PIH i CMR Panel w ubiegłym roku w grudniu – w porównaniu do analogicznego okresu w 2022 r. – znaczny wzrost sprzedaży w sklepach małoformatowych odnotowały gotowe drinki. Więcej niż rok wcześniej sprzedało się także whisky (wzrost wolumenu o 6%) oraz w niewielkim stopniu win musujących. Natomiast gorzej niż przed rokiem radziły sobie wódki czyste (spadek wolumenu sprzedaży o 5%), wódki smakowe i piwa.
Natomiast w styczniu 2024 roku klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. wydali na alkohol o prawie 5% mniej niż przed rokiem. Spadki odnotowały najważniejsze kategorie – wódki czyste i piwa, których w przeliczeniu na litry sprzedało się o 10% mniej niż w styczniu 2023 r. Konsumenci kupili także mniej wina i whisky.
Podczas spotkań towarzyskich popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju alkohole, wina musujące i spokojne, a także trunki mocne pijane soute lub w drinkach oraz piwa. Wśród alkoholi podawanych podczas uroczystości czy imprez z pewnością nie może zabraknąć wódki. Ten alkohol zadowoli nie tylko tych, którzy lubią pić trunki z kieliszków, ale też osoby przygotowujące wyszukane drinki. Wódka pasuje do prawie wszystkich koktajli, dlatego też jest w nich najczęściej wykorzystywana. Z kolei rum jest bazą w wielu tropikalnych drinkach, zwłaszcza popularnym Mojito. Natomiast bez tequili nie powstanie Long Island Ice Tea czy Margarita. Gin to kolejny z najbardziej popularnych alkoholi. Można go używać w wielu mieszankach, a najsłynniejsze połączenie tworzy z tonikiem. Niezbędną pozycją jest także whisky, która pijana jest sama, z odrobiną lodu bądź w towarzystwie coli.
Wino – spokojne czy musujące?
Świat win oferuje bardzo bogatą gamę pozycji, które towarzyszą wielu spotkaniom. Według danych CMR zarówno w okresie świąt Bożego Narodzenia, jak i w karnawale kupujemy więcej wina stołowego, a w sklepach małoformatowych do 300 mkw. znajduje się średnio około 25 pozycji tego rodzaju alkoholu. Natomiast sama pora roku powoduje wzrost sprzedaży grzańców, które mają za zadanie rozgrzać nie tylko za sprawą temperatury, ale także przypraw korzennych czy miodu. „W Polsce najbardziej popularną marką jest Grzaniec Galicyjski (JNT Group), z udziałem w wartości sprzedaży przekraczającym nawet 50%. Grudzień to także wzrost sprzedaży miodów pitnych, choć ten segment nie osiąga znaczących udziałów w wolumenie sprzedaży alkoholu” – mówi Roman Szymanda z CMR.
Okres świąteczno-sylwestrowy, ale także czas karnawału, wyjątkowo sprzyja zakupom wariantów musujących. „Wina, takie jak prosecco, asti, cava czy szampan są szczególnie chętnie wybierane do celebrowania nocy sylwestrowej. Wystrzał korka od wina musującego jest przecież nieodłącznym akcentem celebracji i spotkań z najbliższymi w trakcie ostatniego dnia mijającego roku” – przyznaje Tomasz Potrzebowski, Międzynarodowy Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.
Jak potwierdzają dane CMR, grudzień to czas, kiedy sprzedaż win musujących jest czterokrotnie wyższa niż w pozostałych miesiącach roku. „Wśród polskich konsumentów królują takie marki, jak Dorato (Ambra) i Martini (Bacardi Martini). W karnawale warto pamiętać o prosecco (Mionetto Prosecco, Henkell Freixenet)” – mówi Roman Szymanda.
Ekspert z firmy Henkell Freixenet przyznaje, że w nadchodzącym karnawale prym wśród „bąbelków” niezmiennie będzie wiodło prosecco. „To ulubione wino musujące Polaków i już od długiego czasu jest nieodłącznym elementem wielu imprez i spotkań. Szczególnie lider rynkowy – Prosecco Mionetto – jest kojarzony z celebracją zarówno tych małych, codziennych radości, jak i tych większych, bardziej spektakularnych. Karnawał jest zatem idealnym momentem, by otworzyć butelkę swojego ulubionego prosecco” – wyjaśnia Tomasz Potrzebowski.
Natomiast prosecco to nie jedyny wariant wśród win musujących. „Coraz chętniej wybierana przez konsumentów jest również hiszpańska cava. Freixenet Cava Cordon Negro w eleganckiej czarnej butelce odznacza się subtelnymi bąbelkami, wyrafinowanym smakiem i złożonym charakterem – sprawdzi się w trakcie hucznej zabawy tak samo dobrze jak prosecco” – mówi ekspert.
Co ciekawe, także wina musujące są świetnym dodatkiem do drinków. „Koktajle na bazie prosecco są pyszne, orzeźwiające i co ważne – łatwe do przygotowania w domu. Ponadto idealnie komponują się z przekąskami, sałatkami, lekkimi daniami czy pizzą. Są zatem doskonałym dodatkiem do sylwestrowej zabawy” – dodaje Ekspert ds. Rozwoju Rynku Wina w firmie Henkell Freixenet Polska.
W związku z popularnością trendu NoLo podczas świąt i karnawału w ofercie nie można pominąć wariantów z niską zawartością alkoholu bądź opcji 0%. Dotyczy to zarówno kategorii takich jak piwa, wina, jak i mocniejszych trunków. „Stale rozwijający się trend NoLo (no alcohol lub low alcohol) to obszar, któremu warto poświecić uwagę. Bezalkoholowy odpowiednik wina musującego – Mionetto 0% – oraz szeroka gama produktów Freixenet 0% to propozycja dla wszystkich tych, którzy świętują, nie wykorzystując do tego celu wina lub innych alkoholi” – mówi Tomasz Potrzebowski.
Od grudnia po karnawał
Zimowa sprzedaż alkoholu jest nieco inna niż w pozostałe pory roku. „Zimowe temperatury sprawiają, że w kategorii dominują produkty o wyższej zawartości alkoholu. Charakterystyczne jest również to, że klienci najczęściej uzupełniają swoje zapasy w tygodniu przedświątecznym” – mówi Roman Szymanda, Manager ds. Rozwoju Produktu, CMR.
Sprzedaż alkoholu w grudniu, zwłaszcza w tygodniach świątecznych (Boże Narodzenie i sylwester), osiąga zazwyczaj rekordowe dla wielu segmentów wolumeny i obroty w skali roku. „Oczywiście zarówno święta, jak i sylwester nie są okresem spektakularnych wyników dla największej grupy alkoholi, czyli piwa czy rosnących ostatnio cydrów i drinków. W przypadku cydrów, na przykładzie grudnia 2023 roku, można jednak zauważyć, że klienci sięgali po bardziej zimowe smaki, takie jak jabłko w karmelu, jabłko z cynamonem oraz Cydrowe Grzańce. Największe wzrosty w tym okresie osiągają natomiast wina, whisky, brandy, ale też likiery, tequila czy gin” – przyznaje Roman Szymanda.
W kategorii alkoholi, poza piwem, najważniejszą grupą produktów są wódki czyste. Największy udział w sprzedaży mają sklepy małoformatowe do 300 mkw., które według danych CMR generują prawie 80% transakcji. W ostatnim miesiącu roku jednak istotna część zakupów przenosi się do sklepów wielkopowierzchniowych. „Grudzień to także czas, kiedy rośnie udział droższych wódek, a najczęściej wybieraną marką jest Żubrówka Biała (CEDC), na drugim miejscu znajduje się Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe (Stock). W tym okresie znacząco rośnie sprzedaż większych pojemności, takich jak 0,7 l, ale też marek premium, jak Stock, Wyborowa, Biały Bocian czy Finlandia. Podobnie zachowują się wódki smakowe, gdzie liderem jest Żołądkowa Gorzka, a na drugim miejscu plasuje się Cytrynówka Lubelska (oba produkty Stock)” – wymienia Roman Szymanda.
Kolejną kategorią, która znacząco rośnie w okresie świąt, są whisky i bourbony. Grudzień to czas, kiedy sprzedaż tej kategorii wzrasta o kilkadziesiąt procent. Dane CMR wskazują, że w ubiegłym roku sprzedaż w sklepach małoformatowych była wyższa o 60% w porównaniu do pozostałych miesięcy. Według danych CMR, konsumenci najwięcej wydają na Ballantine’s (Pernod Ricard) i Jack’a Danielsa (Brown Forman). Sklepy regularnie wzbogacają swoją ofertę tego segmentu na czas świąt.
Brandy to kolejna grupa alkoholi, która w grudniu osiąga szczyt sprzedaży. „Najbardziej popularne marki, takie jak Pliska czy Słoneczny Brzeg (Ambra), notują nawet dwukrotny wzrost sprzedaży. Wśród marek premium wyróżnia się Metaxa (CEDC), lider sprzedaży wartościowej w tej grupie produktów” – wskazuje Roman Szymanda.
Oprócz kategorii i pozycji, które co roku zyskują na popularności w okresie karnawału, warto wzbogacić ofertę także o inne warianty. „W każdym segmencie warto pamiętać o nowościach i edycjach limitowanych, ponieważ klienci cenią sobie eksperymenty z nowymi smakami. Przykładem są wódki smakowe czy piwa” – dodaje ekspert CMR.
Grudzień to miesiąc, kiedy handlowcy powinni być przygotowani na duże wzrosty sprzedaży w wielu kategoriach, w tym alkoholowych. Jak podsumowuje Roman Szymanda z CMR, warto odpowiednio się przygotować, aby nie zabrakło ulubionych marek klientów. Należy uwzględnić specyfikę świątecznych zakupów, droższe warianty, większe pojemności oraz ofertę prezentową – i mieć te fakty na uwadze przez cały karnawał.
Monika Książek
Redaktor