Kategorie produktów

„Herbapol-Lublin”: rynek pełen wyzwań

Środa, 11 grudnia 2024 HURT & DETAL Nr 12/226. Grudzień 2024
Branża ziołowo-owocowa jest niezwykle złożonym segmentem rynku. Na jej stabilność wpływa wiele czynników, jak m.in. inflacja, sytuacja gospodarcza, rosnące koszty surowców i usług, a także zmiany klimatu czy – coraz częstsze – anomalie pogodowe. Firmy działające w branży muszą nie tylko dbać o ofertę zgodną z oczekiwaniami konsumentów, ale też elastycznie reagować na trendy i warunki rynkowe.
Przechwytywanie_3.JPG„Herbapol-Lublin” to jedna z czołowych firm w branży, która już od 75 lat dostarcza konsumentom wyjątkowe produkty, prosto z natury. Producent łączy tradycję z wymogami nowoczesnego świata i dba o zachowanie naturalnych receptur w duchu aktualnych oczekiwań konsumenckich. Rynek, na którym działa, nie jest jednak łatwy.

Artur Bielak, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy „Herbapol-Lublin” zaznacza, że głównym wyzwaniem są aktualnie rosnące koszty szczególnie takich surowców, jak owoce czy zioła. „Zmiany klimatyczne oraz anomalie pogodowe sprawiają, że każdego roku ryzyko wzrostu cen tych surowców jest bardzo wysokie, nawet o 100%. W odpowiedzi na te wyzwania firma stara się utrzymywać większe zapasy, by minimalizować wpływ zmienności cenowej na gotowe produkty” – akcentuje ekspert.

Cenny ręczny zbiór

Warto podkreślić, że firma do swoich produktów wykorzystuje wiele surowców wymagających ręcznego zbioru, jak lipa, pokrzywa czy truskawka. To z kolei podwyższa koszty pozyskania.

„Wzrost wynagrodzeń dla osób zaangażowanych w zbiory jest uzasadniony, niemniej jednak generuje konieczność podnoszenia cen produktów gotowych, co nie jest korzystne ani dla nas, ani dla konsumentów. Dodatkowym wyzwaniem jest presja kosztowa po stronie wynagrodzeń pracowniczych oraz fluktuacja personelu, co utrudnia stabilność organizacyjną” – konkluduje Artur Bielak.

Szalejąca inflacja i perspektywa jej dalszego wzrostu to sygnał, że wielu konsumentów – w trosce o domowy budżet – z pewnością będzie poszukiwało ekonomicznych wariantów żywności. Jak podkreśla Artur Bielak, stanowi to ogromne wyzwanie dla „Herbapol-Lublin”, gdyż kamieniem węgielnym firmy jest jakość. „Pomimo tego nie zamierzamy rezygnować z naszych standardów – nadal będziemy koncentrować się na oferowaniu produktów o najwyższych walorach jakościowych, które stanowią nasz znak rozpoznawczy” – komentuje ekspert.

Rozwój „Herbapol-Lublin”

75 lat tradycji, szerokie portfolio, składające się m.in. z herbat, dżemów, napojów, syropów czy cukierków, innowacyjne formy opakowań, a także wejście w wymagającą kategorię kosmetyków. Wszystkie działania firmy skupione są na wielowymiarowym rozwoju, któremu jednocześnie przyświeca idea wzrostu w zgodzie z naturą.

Produkty „Herbapol-Lublin” można znaleźć w różnych kanałach sprzedaży detalicznej oraz w gastronomii. „Obserwujemy wzrost zarówno sprzedaży, jak i udziałów rynkowych we wszystkich segmentach i kategoriach, w których jesteśmy obecni. Szczególnie cieszy nas umacnianie pozycji w sklepach małoformatowych, które są dla nas kluczowe” – wskazuje Paweł Głowniak, Dyrektor Handlowy „Herbapol-Lublin”. Ekspert podkreśla, że kanał ten stoi przed wieloma wyzwaniami, jak rozbudowany łańcuch logistyczny, presja cenowa, wysokie koszty i rosnące nasycenie rynku. „W takiej sytuacji istotne jest, aby producenci pełnili rolę partnerów i doradców. My nimi jesteśmy, co stanowi ważny element naszej strategii” – wyjaśnia Paweł Głowniak.

W duchu zmian

Od kilku lat rynek doświadcza wielu zmian wymagających od producentów nowych strategii działania – począwszy od pandemii, przez kryzys gospodarczy, konflikt zbrojny na wschodzie Europy, a kończąc na skutkach tych wszystkich czynników, jak hiperinflacja oraz stale rosnące koszty towarów i usług, wliczając w to również wzrost wynagrodzeń.

Paweł Głowniak wskazuje, że warto też spojrzeć na te aspekty, które pomagają niwelować rosnące koszty pracy, usług i mediów – jak na przykład spadek cen części surowców. Dyrektor Handlowy firmy dodaje, że kluczową rolę w działalności ostatnich lat odegrała sprawnie wprowadzona automatyzacja. Dzięki temu udało się utrzymać większość cen na poziomie sprzed dwóch lat. Dla konsumenta ten aspekt jest często decydujący w podejmowaniu decyzji zakupowych. A dla przedsiębiorstwa, które na piedestale stawia stabilne i uczciwe ceny – jest to fundament strategii.

„Jesteśmy wierni naszym wartościom – rozwijamy firmę w zgodzie z naturą i odpowiedzialnie społecznie. W praktyce oznacza to ciągłe doskonalenie naszego portfolio i wprowadzanie nowych kategorii produktów, które oferują konsumentom bogaty smak i naturalny skład. W relacjach z klientami kierujemy się uczciwością i dbamy o wszystkich uczestników rynku” – puentuje Paweł Głowniak z „Herbapol-Lublin”. Ekspert zapowiada, że w nadchodzącym roku firma będzie intensywnie rozwijać dystrybucję, aby konsumenci z każdego zakątka kraju mieli dostęp do pełnej gamy produktów zarówno offline, jak i online.


tagi: Herbapol-Lublin , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,