Drogeria

Jaki prezent kosmetyczny pod choinkę?

Poniedziałek, 02 grudnia 2024
Święta Bożego Narodzenia tuż za rogiem, a wraz z nimi dylemat, który dotyka wielu z nas - jaki prezent sprawi, że bliska osoba poczuje się wyjątkowo? Badanie preferencji konsumenckich Polek ze społeczności kosmetycznej pokazuje, że niemal 90% kobiet cieszy się z otrzymania prezentu kosmetycznego. Na jakie konkretnie aspekty zwracają uwagę? Do jakiej kategorii powinien należeć podarunek i ile kosztować?
Prezent kosmetyczny na święta? Spersonalizowany i praktyczny

Z badania przeprowadzonego wśród użytkowniczek KWC by wizaz.pl, największej społeczności kosmetycznej w Polsce, wynika, że niemal 90% kobiet cieszy się z otrzymania kosmetycznego prezentu. Wśród 1210 przedstawicielek społeczności KWC by Wizaz.pl, które wzięły udział w badaniu, zdecydowana większość zwracała uwagę na dwa konkretne aspekty prezentów: praktyczność (88,3% badanych) oraz adekwatność do preferencji (87,1%). Oczekiwania obdarowywanych osób skupiają się więc na produktach, które mogą realnie wpłynąć na ich codzienność, a nie wyłącznie wyglądać ładnie na półce.

„Wyniki badania wskazują, że kosmetyki są wyjątkowo pożądanym prezentem, zwłaszcza jeśli są praktyczne (88,3%) i zgodne z preferencjami obdarowywanej osoby (87,1%). To podkreśla rosnącą potrzebę personalizacji i funkcjonalności podarunków. Konsumentki oczekują produktów, które nie tylko wyglądają atrakcyjnie, ale też realnie wzbogacają ich codzienną pielęgnację. Dla kupujących oznacza to konieczność większego zaangażowania w dobór odpowiedniego produktu - znajomości potrzeb, typu skóry czy preferencji obdarowywanej osoby. To również szansa dla sprzedawców i producentów kosmetyków na wprowadzenie narzędzi wspierających decyzje zakupowe, takich jak quizy prezentowe, poradniki czy zestawy upominkowe - zauważa Agata Dudar, Senior Community Manager. - Kosmetyki są jednymi z najczęściej pożądanych prezentów świątecznych, szczególnie gdy cechują się praktycznością i są dopasowane do indywidualnych preferencji. Stanowią wtedy nie tylko trafiony prezent, ale także skuteczny sposób na budowanie relacji między marką a konsumentem” - podsumowuje ekspertka.

Najbardziej pożądane kategorie prezentów kosmetycznych

Największą popularnością jako prezenty cieszą się kosmetyki do pielęgnacji twarzy i ciała - aż 85,2% respondentek wskazało je jako idealny prezent pod choinkę. Na drugim miejscu uplasowały się perfumy (81,2%), a na trzecim zestawy kosmetyczne (80,9%). Praktyczne i uniwersalne prezenty pozwalają obdarowanym na codzienną pielęgnację i chwilę relaksu, które mają szczególne znaczenie nie tylko w okresie świątecznym, ale również długo po jego zakończeniu.

Nie wszystkie prezenty cieszą się równie dużą popularnością. Na końcu listy uplasowały się akcesoria do paznokci (49,6%), kosmetyki do stylizacji włosów (42,9%) oraz suplementy diety (42,4%). Są to produkty zdecydowanie mniej uniwersalne, zatem nie powinno dziwić, że ich wybór będzie słuszny jedynie w przypadku doskonałej znajomości preferencji osoby obdarowywanej.

Ceny prezentów kosmetycznych zależą od kilku czynników

Zgodnie z wynikami raportu, cena prezentów kosmetycznych schodzi na drugi plan. Zdecydowana większość ankietowanych wskazała podobne przedziały cenowe, niezależnie od wieku, wykształcenia czy zarobków. Ważniejsze od kwoty jest dopasowanie prezentu do potrzeb obdarowywanej osoby.

„Raport wyraźnie wskazuje na zmianę podejścia konsumentów do prezentów kosmetycznych. Cena, choć istotna, przestaje odgrywać kluczową rolę, ustępując miejsca personalizacji i dopasowaniu do indywidualnych potrzeb. To pokazuje rosnącą świadomość konsumencką oraz większą wagę przywiązywaną do emocjonalnego aspektu prezentów - podkreśla Aneta Chilczuk, Community Manager. - Taki trend może stanowić ważny sygnał dla branży kosmetycznej, zachęcając ją do tworzenia bardziej spersonalizowanych ofert, które zaspokoją różnorodne potrzeby klientów” - dodaje.

Ceny prezentów kosmetycznych mogą zależeć również od charakteru relacji oraz statusu materialnego osoby obdarowanej. Im bliższa relacja i wyższy status zarobkowy, tym większe oczekiwania co do wartości prezentu. Na większe wydatki powinni nastawić się szczególnie partnerzy życiowi, szczególnie przebywający w sformalizowanych związkach.



Źródło: PAP
Fot: AdobeStock


tagi: drogeria , sprzedaż , handel , konsument , rynek FMCG , kosmetyki , środki higieny , środki czystości ,