Kategorie produktów

Wyższa półka

Czwartek, 21 lutego 2008 HURT & DETAL Nr 2 (24) / 2008
Polacy coraz częściej podróżują za granicę, gdzie zapoznają się z całą gamą produktów tam dostępnych. Dotyczy to również rynku alkoholi a przede wszystkim tych z „wyższej półki”. Wielu przywozi „niecodzienne” trunki z zagranicy, inni poszukują nowości w polskich sklepach.

Jest to zwyczaj, który obserwujemy już od kilku lat. Polacy coraz chętniej poznają i zwiedzają nowe miejsca i zazwyczaj przywożą ze sobą wyjątkowy, bądź niespotykany w kraju alkohol. Takie poszukiwanie nowości wśród wszelkiego rodzaju trunków owocuje zmianą zachowań konsumentów, którzy coraz częściej poszukują nowych marek i smaków w polskich sklepach. Producenci i dystrybutorzy alkoholi starają się dostosować do oczekiwań klientów, dlatego na polskim rynku pojawia się wiele nowości ze świata alkoholi. Także Bacardi-Martini Polska podąża za tym trendem. „Latem zeszłego roku wprowadziliśmy na rynek alkohol o owocowym aromacie - Bacardi Razz” – informuje Katrzyna Cąkała, Brand Manager Bacardi-Martini Polska Sp. z o.o.
Bacardi–Martini Polska Sp. z o.o to producent i dystrybutor luksusowych alkoholi, obecny na rynku polskim od 14 lat. Zajmuje czołową pozycję w corocznym rankingu największych producentów i dystrybutorów alkoholi na świecie. Są to przede wszystkim rumy Bacardi, wermuty Martini, wina musujące, w szczególności Martini Asti, koniaki (Otard), likiery, whisky (Dewar’s), gin (Bombay Sapphire), tequila, wódki (Grey Goose).

Zdecydowanie wśród alkoholi z segmentu top premium króluje wódka. Dodatkowo kategoria ta cały czas nieznacznie, choć systematycznie rośnie. Obecnie udziały ilościowe segmentu top premium oscylują wokół 4%, zaś wartościowe 6%. Widać stąd zauważalny rozwój całej kategorii i dobre perspektywy na przyszłość.
„Trend ten spowodowany jest m.in. polepszeniem warunków materialnych Polaków oraz rosnącymi wymaganiami konsumentów, którzy coraz częściej kierują się sprawdzoną marką i jakością, niż ceną. Do nich skierowany jest Sobieski Estate – najwyższej jakości wódka, zamknięta w oryginalnym opakowaniu – metalowej klatce” – mówi Grzegorz Waśniewski, Dyrektor Grupy Sobieski.

Produktem z tego segmentu jest również wódka Orkisz produkowana przez Polmos Lublin. Produkt, który jest w tej chwili dostępny w sieci Nalewki i Inne, już pod koniec marca trafi do sieci Piotr i Paweł, Bomi i Alma.
Zdaniem Wojciecha Bortkiewicza, dyrektora marketingu Polmos Lublin, poza tym, że rośnie popularność drogich alkoholi, Polacy wybierają też uznane marki w nowych wersjach smakowych ze średniego segmentu cenowego. „Ponad milion litrów sprzedanych w październiku ubiegłego roku to rekord w historii Żołądkowej Gorzkiej i dla nas wskazówka, że jest ona doskonałą platformą do budowania różnych wersji smakowych, bo są one bardzo dobrze przyjmowane na rynku” – mówi Wojciech Bortkiewicz.

Katrzyna Cąkała z Bacardi-Martini Polska podkreśla, że zmienia się sposób spożywania wódki – już nie tylko „czysta z kieliszka”, ale coraz chętniej w drinkach. Dlatego też Bacardi-Martini Polska posiada w swoim portoflio, oprócz wódki Grey Goose Original, także smakowe wersje – Grey Goose Le Citron oraz Grey Goose L’Orange.
„Szczególnie interesującą kategorią jest rynek ginu, whisky i koniaku – tutaj widać zdecydowane zmiany. Grupa tych alkoholi rozwija się bardzo dynamicznie. Trunki te, choć drogie i skierowane do bardziej zamożnych konsumentów, zyskują rzesze nowych zwolenników. Trend ten ma odzwierciedlenie w wynikach finansowych – w ciągu ostatnich kilku miesięcy obserwujemy zwiększone wpływy ze sprzedaży takich luksusowych marek jak Dewar’s, Otard czy Bombay Sapphire” – dodaje Katarzyna Cąkała.

Od kilku lat obserwujemy także systematycznie rosnące zainteresowanie Polaków trunkami z kategorii browns spirits. Coraz częściej i chętniej sięgają po różne warianty whisky, brandy oraz koniaków, które stały się też bardziej dostępne cenowo po wejściu do Unii Europejskiej. Polacy wiedzą coraz więcej na temat alkoholi i poszukują nowych smaków, lubią eksperymentować. Wiedzę poszerzają nie tylko dzięki podróżom, lecz w dużej mierze również dzięki różnego typu działaniom promocyjnym marek – eventach klubowych, konkursach konsumenckich czy też fachowym publikacjom.
„Alkohole z grupy brown spirits, takie jak Metaxa, whisky Grant’s czy też Jim Beam są markami modnymi i aspiracyjnymi, podkreślającymi status oraz osobowość, dlatego też coraz częściej są kupowane i zamawiane w klubach. Dzieje się to również dzięki promowaniu mody na serwowanie tych trunków w formie drinków” – mówi Joanna Turczyk, Product Group Manager Brown Spirits.
Również młodsi konsumenci w wielu około 25-35 lat mogą teraz poznać smak „trunków z wyższej półki” w formie, którą znają i lubią. Na przykład Metaxa podczas eventów klubowych „Keep The Moment” pijana jest najchętniej z sokiem pomarańczowym lub tonikiem.

Jak podkreśla Grzegorz Waśniewski, Dyrektor Grupy Sobieski, wśród dominujących trendów na rynku zaobserwować można również zjawisko powiększania się udziałów szkockiej whisky, która zdobywa coraz większe uznanie w każdym z kanałów dystrybucji. Zauważalnym i bardzo ważnym dla producentów zjawiskiem jest wzrost kategorii top premium w okresie świątecznym, kosztem alkoholi z niższych segmentów.

Coraz popularniejsze stają się bardziej wyszukane trunki, których cena w ciągu ostatnich kilku lat uległa obniżeniu. Z drugiej strony, coraz więcej osób może pozwolić sobie na zakup droższego trunku. Polacy nadal chętnie sięgają po tak popularne alkohole jak piwo czy wódka, ale dużo częściej niż jeszcze kilka lat temu pijają whisky, brandy oraz koniaki i to z segmentu premium i super premium. Prawdopodobnie ta tendencja w kolejnych latach utrzyma się.
Z roku na rok gusta Polaków ulegają zmianom a preferencje zmierzają w kierunku poznawania i doceniania smaków alkoholi z wyższej półki. Rosnące wydatki na alkohole klasy premium pozwalają prognozować, że rynek ten będzie się nadal bardzo dynamicznie rozwijał.

tagi: wyższa półka , alkohol z wyzszej półki,alkohole premium,rynek alkoholu,rynek wódki,wynek whisky,koniak,rum,brandy, ,