Kategorie produktów

Kolacja przy kominku – co rozgrzewa zimą?

Piątek, 15 listopada 2024 HURT & DETAL Nr 11/225. Listopad 2024
Zima to okres, w którym czas płynie wolniej, a natura zasypia otulona śnieżną pierzyną. Chłodna aura za oknem sprawia, że wiele osób woli spędzać wieczory w domowym zaciszu zamiast w pubach czy restauracjach. Ciepłe skarpety i puchaty kocyk to idealni towarzysze, gdy zapada zmrok.
Istnieje wiele scenariuszy na spędzenie cudownego wieczoru we własnym domu – wszystko zależy od indywidualnych preferencji. Jedni uroki zimowych dni odnajdą w relaksie przy ulubionej muzyce, inni wolą zagłębić się w ciekawej lekturze, a jeszcze następni mają okazję do nadrobienia ulubionych seriali. Nieodłącznym elementem klimatycznego wieczoru jest kubek gorącego napoju i smaczna przekąska, a tego na sklepowych półkach nie brakuje – do wyboru są najróżniejsze rodzaje herbat, aromatycznych kaw oraz grzańców, które doskonale rozgrzewają nawet w najmroźniejszym czasie. Które z nich najczęściej wybierają Polacy?

Przepis na zimowy wieczór

Miękki koc, ciepłe skarpetki i wygodna poduszka to must have podczas chłodnych, zimowych wieczorów. Jednak nic nie rozgrzeje i nie wprowadzi w nastrojowy klimat bardziej niż kubek gorącego, sezonowego napoju. A takim może być kawa lub herbata doprawione aromatycznymi, korzennymi przyprawami, które nierozerwalnie kojarzą się z magicznymi, świątecznymi chwilami. Mieszanki takich ziół, jak goździki, cynamon, kardamon i imbir to także istotne elementy napojów procentowych – grzanego wina i piwa.

Z danych zebranych przez CMR wynika, że to dyskonty odpowiadają za 50% sprzedaży napojów gorących, to znaczy herbaty, kawy, czekolady czy kakao. Sklepy małoformatowe do 300 mkw. oraz supermarkety są odpowiedzialne łącznie za niemal 40% sprzedaży. W obu tych kanałach w okresie od października 2022 do września 2023 roku konsumenci mogli znaleźć na półkach średnio 30 wariantów kawy, z czego największy wybór dotyczył opcji mielonych. Jeżeli zaś chodzi o herbaty, to są one dostępne w 9 na 10 sklepów małoformatowych i supermarketów, a konsument może wybierać spośród około 28 wersji suszu.

„Od października 2022 do września 2023 roku wartość sprzedaży całej kategorii napojów gorących wzrosła o ponad 15% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, za co w głównej mierze odpowiadały kawy. W tym czasie spadła liczba sprzedanych opakowań oraz liczba paragonów zawierających napoje gorące, a średnia cena w sklepach małoformatowych i supermarketach wzrosła o ponad 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej” – informuje Łukasz Macheta, analityk danych w CMR.

Nic tak nie kojarzy się z zimowymi, klimatycznymi napojami jak przyprawy korzenne. Zaliczają się do nich przede wszystkim cynamon, goździki i kardamon, ale także imbir i kurkuma. Takie zioła można dodać do różnych napojów, tworząc tym samym rozgrzewający, zimowy przysmak. Z przedstawionych w raporcie CMR danych wynika, że przyprawy korzenne największy wzrost sprzedaży odnotowują w drugiej połowie roku, zwłaszcza w ostatnim kwartale. Do kategorii należy zaliczyć także gotowe mieszanki – doskonałe do przygotowania grzanego piwa lub wina – które podobnie najwyższą sprzedaż odnotowują w ostatnich miesiącach roku. Warto dodać, że okres ten odpowiada za około 65% całorocznej wartości ich sprzedaży.

Coś z procentami na rozgrzanie

Niezastąpionym towarzyszem długich, zimowych wieczorów jest rozgrzewający trunek. Polacy w tym okresie bardzo często sięgają po grzańce z wina lub piwa, ale nie tylko – dużym zainteresowaniem cieszą się również mocne alkohole, stanowiące doskonały dodatek do gorącej kawy, herbaty czy kakao, oraz miody pitne. Grudzień jest miesiącem, w którym sprzedaż alkoholi zdecydowanie wzrasta, co spowodowane jest świętami Bożego Narodzenia oraz sylwestrem. Kolejne, zimowe miesiące również odnotowują zwiększoną sprzedaż różnego rodzaju trunków, ponieważ już w styczniu rozpoczyna się karnawał, będący okazją do domówek i innych imprez zakrapianych różnorodnymi alkoholami.

W okresie przedświątecznym to wódki czyste są kategorią alkoholi, które odnotowują największą sprzedaż zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości. Według danych CMR najważniejszym kanałem ich sprzedaży są sklepy małoformatowe do 300 mkw. – w ciągu roku generują około 80% sprzedaży tej kategorii. W okresie przedświątecznym rośnie też znaczenie droższych wariantów.

Jeżeli chodzi o alkohole mocne w okresie przedświątecznym, to wzrasta też znaczenie whisky i bourbonów – każdego roku kategoria ta notuje wzrost wolumenu sprzedaży o kilkadziesiąt procent. Z raportu opracowanego przez CMR wynika, że w 2022 roku grudniowa sprzedaż whisky i bourbonów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była nawet o 40% większa niż w pozostałych miesiącach roku. Szczyt sprzedaży w grudniu odnotowuje także brandy, która stanowi nie tylko dodatek do świątecznych potraw, ale także doskonale sprawdza się jako składnik rozgrzewającej herbaty czy kakao. Z danych CMR wynika, że w grudniu brandy osiąga nawet dwukrotny wzrost sprzedaży.

Okres zimowy to także zwiększone zainteresowanie winem, zwłaszcza czerwonym. „W wyborze wina wyraźnie widoczna jest sezonowość. Zimą konsumenci wybierają najczęściej czerwone wina, które doskonale komponują się z typowym zimowym menu, pełnym cięższych i sycących dań. To także czas na wina deserowe, które są idealnym towarzystwem dla świątecznych wypieków i słodkich przysmaków. Sezon zimowy to również okres, w którym z ogromną przyjemnością sięgamy po grzańce – ciepłe, przyprawione wina, które znakomicie wpisują się w klimat świątecznych jarmarków, budują nastrój towarzyskich spotkań i długich zimowych wieczorów” – komentuje prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa Magdalena Zielińska.

Przysmaki na chłodny wieczór

Towarzystwo nastrojowych świec i rozgrzewających napojów – zarówno tych z procentami, jak i bez – zdecydowanie umila chłodne, zimowe wieczory. Do pełni przyjemności potrzeba tylko ulubionych smakołyków. Na sklepowych półkach znajduje się mnóstwo produktów, z których można wyczarować przekąski i dania różnych regionów świata – azjatyckie, indyjskie, francuskie, amerykańskie i wiele innych. Rozgrzewająca zupa dyniowa lub cebulowa, pikantne curry, kurczak na ostro i najrozmaitsze potrawy – sklepowy asortyment pozwala nie tylko na samodzielne przygotowanie tych dań, ale nawet zakupienie ich w gotowej wersji.

Do przyrządzenia pysznego posiłku niezbędne będą – po raz kolejny – przyprawy korzenne. Aromatyczny imbir, kurkuma czy cynamon doskonale podkreślą ich smak oraz rozgrzeją podczas relaksujących, zimowych wieczorów. Okres jesienno-zimowy to sezon na warzywa korzeniowe, takie jak burak, pietruszka czy dynia. Są to idealne składniki do przygotowania zup-kremów oraz innych przysmaków – ze słodkiej dyni z powodzeniem przyrządzisz pyszne muffinki.

Smacznym towarzyszem zimowego, nastrojowego wieczoru bardzo często są także różnego rodzaju przekąski, nierzadko stanowiące nieodłączny element oglądania wciągającego serialu czy filmu. „Wpisujące się w potrzebę przyjemności i relaksacji przekąski cieszą się niesłabnącą popularnością, często stanowiąc również zamiennik dla mniejszych posiłków. Dane konsumenckie Mintel wskazują, że w ramach kategorii słodkich przekąsek, najczęściej w Polsce sięga się po czekoladę, ciasta/słodkie wypieki i ciastka. Natomiast w ramach kategorii niesłodkich, najczęstszym wyborem jest pieczywo/kanapki, ser oraz chipsy” – komentuje Honorata Jarocka, principal analyst w Mintel.

Ciepły, pachnący przyprawami korzennymi napój, parująca zupa, rozgrzewające danie lub deska serów, a do tego nastrojowe światło świec, miękki kocyk i ulubiony serial bądź książka – czy scenariusz zimowego wieczoru może być przyjemniejszy? Aby spędzić relaksujące chwile w takiej wersji, wystarczy zaopatrzyć się w odpowiednie produkty, którymi wypełnione są sklepowe półki i magiczny wieczór gotowy.

Katarzyna Jastrzębska
Redaktor



tagi: rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,