Grupa Delko działa na polskim rynku już od 30 lat, notując stałe wzrosty sprzedaży oraz wyniku finansowego przy zachowaniu dobrej płynności i braku ryzykownych inwestycji.
W jej strukturze można wyróżnić dywizję hurtową i detaliczną. Pierwsza z wymienionych obejmuje dystrybucję chemii, kosmetyków i artykułów higienicznych, którą realizuje 9 hurtowni własnych oraz 3 współpracujące (niezależne). W 2023 roku dywizja hurtowa Delko obsługiwała 22 882 sklepy i hurtownie na terenie całego kraju. Firma posiada także trzy hurtownie spożywcze w formie hal Cash&Carry w Częstochowie, Wieluniu oraz Zielonej Górze.
Do dywizji detalicznej należy 836 sklepów, w tym 83 sklepy własne i 753 franczyzowych. Te popularne marki sieci sklepów i supermarketów, w których Polacy dokonują codziennych zakupów, istnieją pod znanymi, lokalnymi markami sieci handlowych: Sklepy AVITA, A&K Hurt-Market, Sedal, Słoneczko oraz Blue Stop.
Delko, jako pierwsza firma z polskim kapitałem, ponad 20 lat temu zaproponowała swoim odbiorcom na rynku krajowym produkty pod własnymi znakami towarowymi. Obecnie oferuje produkty kosmetyczne, chemii gospodarczej, higieny oraz spożywcze pod 18 markami. Najbardziej popularne to Blue, Oskar, Filip, Delikato, Łasuch i Granit.
A wszystko zaczęło się… na fortepianieOd początku misją firmy była konsolidacja kapitałowa i organizacyjna polskich firm handlowych w celu utworzenia Dużej Grupy Handlowej. Założycielami spółki było 28 firm. W większości byli to hurtownicy i detaliści działający w branży chemii gospodarczej, kosmetyków oraz artykułów higienicznych i spożywczych, a także producenci spożywczy i chemii gospodarczej.
Akt założycielski został podpisany 16 grudnia 1994 r. w Śremie... na fortepianie. Do krajowego rejestru sądowego spółka została wpisana 28 lutego 1995 r.
Od 2001 roku do dzisiaj Delko S.A. przejęło ponad 20 spółek z branży hurtowej oraz detalicznej. Przełomem był debiut na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, który miał miejsce w 2009 roku. Obecnie w strukturze akcjonariatu 30,29% posiada Prezes Spółki Dariusz Kawecki, 17,01% Mirosław Jan Dąbrowski, 9,02% Mirosław Newel, a 43,68% należy do pozostałych inwestorów.
Spółka nadal jest otwarta na konsolidację rynku i przyjmuje nowych członków Zarządu.
Najważniejsze wydarzenia:
- 2002-2015 r. – zakup hurtowni w: Ostrowcu Świętokrzyskim, Mrągowie, Białymstoku, Kielcach, Olsztynie, Warszawie, Łomży, Krakowie, Wrocławiu, Stargardzie oraz Łodzi;
- 2011 r. – utworzenie własnej Spółki Blue STOP Sp. z o.o. rozwijającej sieć drogerii franczyzowych w Polsce;
- 2017 r. – zakup 100% udziałów RHS Sp. z o.o. Wieluń – sieć sklepów spożywczych Sedal oraz hurtowni spożywczej;
- 2019 r. – zakup 100% udziałów – sieć sklepów spożywczych AVITA w Krakowie;
- 2019 r. – zakup 100% akcji Słoneczko S.A. – sieć sklepów spożywczych w Zielonej Górze;
- 2019 r. – zakup 50% udziałów A&K HURT – MARKET Sp. z o.o. – sieć supermarketów spożywczych w Mielcu;
- 01.2020 r. – połączenie Nasze Sklepy AVITA Sp. z o.o. oraz Blue STOP Sp. z o.o. – powstała spółka
Polskie Sklepy Franczyzowe Sp. z o.o., która stała się operatorem dla sieci detalicznych;
- 06.2020 r. – nabycie przez Delko hurtowni spożywczej Delta z siedzibą w Zielonej Górze;
- 07.2020 r. – nabycie przez Delko 100% kapitału PH Waldi z siedzibą w Komornikach k. Poznania (hurtownia chemii gospodarczej).
Zarząd Spółki szczególnie koncentruje się na dalszym umacnianiu pozycji lidera dystrybucji hurtowej środków czystości w kanale handlu tradycyjnego oraz rozwijaniu sieci własnych sklepów detalicznych w oparciu o polskie produkty regionalne oraz produkty świeże.